IV Национална кампания за кожните алергични заболявания
IV Национална кампания за кожните алергични заболявания / archiv.DarikNews

От 12 до 16 ноември в страната ще се проведе традиционната вече, четвърта национална кампания за диагностика и профилактика на кожните алергични заболявания. Тази година кампанията е насочена основно към две групи: професионални екземи при фризьори и козметици и кожни алергични заболявания при деца.

Фризьорите са една от най-рисковите професии за развитие на професионални алергични кожни заболявания. Най-често фризьори и козметици страдат от екзема на ръцете. В своята работна среда те са в постоянен контакт с различни алергени като бои за коси, измиващи препарати, ароматни масла. Проучвания показват, че 70% от фризьорите са имали поне един епизод на кожни оплаквания във връзка с професията им.

Другата група са децата и различните кожни алергични заболявания сред тях. Съвременни данни доказват, че ранното откриване на деца с повишен риск от развитие на кожни алергии по-късно през живота е от съществена важност за професионалната им ориентация и профилактичните мерки, които да прилагат. Затова и през 2012 година акцентираме върху този аспект на кожните алергии.

Алергичните заболявания имат сериозно обществено и икономическо значение. Очаква се към 2015 година, всеки втори човек на планетата да страда от алергична болест. Кожата, осъществявайки непосредствения контакт на организма със заобикалящата ни среда е един от органите, които най-често са засегнати от алергични заболявания. Кожната алергия се среща при над 30% от активното население в развитите и развиващите се страни и е сред най-честите причини за временна неработоспособност.

Близо 10 % от всички хора са страдали от екзема на ръцете - най-честото кожно алергично заболяване. Впечатляващи са данните за годишните загуби на индустрията поради кожни професионални заболявания - САЩ - 11 билиона долара /данни за 2010/, Европейски съюз - 5 билиона евро /за 2011г/.

По традиция, кампанията е част от паневропейска инциатива на Европейската Академия по дерматология и венерология и ще обхване 7 големи дермато -венерологични клиники, съответно в София - УМБАЛ "Александровска", ВМА, Токуда Болница, както и университетските кожни клиники в Пловдив, Стара Загора и Плевен, и Кожно-венерологичното отделение в Русе (там кампанията ще се проведе 1 месец по-късно).

По време на кампанията, пациентите ще бъдат консултирани и преглеждани безплатно, като при нужда ще бъдат провеждани и необходимите кожно-алергологични тествания, отново без заплащане от страна на пациентите. Желаещите да бъдат консултирани в кожната клиника в Плевен, трябва да имат предварително записан час на телефон:

064/886696 - Университетска кожна клиника, Плевен - ул. Ген. Владимир Вазов" № 91, ІІ клинична база, за посочените дни от 9:00 до 13:00 часа.

Националната кампания се организира от Секцията по дерматоалергология към Българското дерматологично дружество (БДД) и е в рамката на "Helthy skin @t work" кампанията на ЕPOS (European Initiative for the Prevention of Occupational Skin Diseases) в която участват 26 европейски страни.