33 512 сигнала от Пловдивска област са постъпили от началото на годината в Районен Център на спешен номер 112 – Кърджали, който обслужва Южен централен район, съобщи директорът на Национална система 112 Стоян Граматиков. 13 321 от тях са подадени от граждани на община Пловдив. Близо 50% от обажданията са били за спешна медицинска помощ, а останалите са били насочени към екипите на полиция и пожарна.
Системата за спешни повиквания 112 е пригодена за обслужване и на чуждестранни граждани, обясни Граматиков. Тя разпознава кода на държавата, от която е закупена сим-картата на телефона и автоматично пренасочва обаждането към оператор, говорещ съответния език. Системата поддържа основно английски, немски и френски. В България услугата може да се използва и без сим-карта.
Услугата за спешна помощ има опция за онлайн конферентна връзка със специалист, когато се налага консултация за установяване на конкретно местоположение на сигнализиращия. Това се случва най-често при загубени лица в труднопроходима планинска местност, когато телекомуникационният оператор не може да даде точна локализация, уточни директорът на Районен център 112-Кърджали Елена Паскалева.
До края на годината телефонните линиите150, 160, 166 ще бъдат свързани към системата 112, като набралият някой от номерата на пожарна, полиция или спешна медицинска помощ, ще бъде автоматично пренасочван към единния европейски номер.
Огромен е процентът на фалшивите сигнали и това затруднява работата на операторите, каза още Граматиков. Санкциите, предвидени за злонамерени обаждания, са до 20 000 лева плюс разходите на отзовалите се екипи. До момента няма глобени граждани.
Едва 24 000 са сигналите, подадени от Пазарджишка област за първите шест месеца от активиране на линия 112.