Изграждането на пътя Кърджали – Подкова – приоритет № 1 за областта
Изграждането на пътя Кърджали – Подкова – приоритет № 1 за областта / netinfo
Областният съвет за развитие на Област Кърджали заяви категорично пред държавни и европейски институции, че изграждането на пътя Кърджали-Подкова е приоритет №1 за развитието на областта.

Пътят е част от Общоевропейски транспортен коридор № ІХ и е от изключителна важност за икономическото и социално развитие на региона. ОСР категорично настоява компетентните държавни органи да извършат всичко необходимо за осигуряване финансирането на проект „І-5 Кърджали  Подкова” по Оперативна програма „Транспорт”, включително провеждането до месец юни т.г. на нови процедури за избор на изпълнител на строителството и за строителен надзор, се казва в решението на Съвета. Областният управител на Кърджали инж. Ангел Коджаманов свика спешно заседание на ОСР след като в публичното пространство се появи информация за спирането на строителството на пътя. Проектът предвижда изграждането на 16,5 км нов път и рехабилитация на 12 км съществуващ. За изпълнението му са предвидени 32 млн. евро. По проекта беше проведена процедура за избор на изпълнител. Поради неточности в изпълнението на търга обаче, беше отменен.

От Национална агенция „Пътна инфраструктура” бе огласено, че има вероятност парите, предвидени за проект „І-5 Кърджали Подкова” да бъдат пренасочени за северната дъга на околовръстния път на София. Като причина беше посочен финансов анализ на европейска консултантска фирма, според който пътят ще бъде неефективен. „За мен беше изненада тиражираната вероятност за спирането на проекта. Още повече, че в него вече са вложени 26 млн. евро за изграждането на първия лот – пътя Подкова  Маказа. От гръцка страна, за където пък са предвидени 85 млн. евро, също се строи усилено. Ако от наша страна строителството се спре, тогава от гръцка страна пътят ще стане път за никъде”, коментира областният управител. Не са отчетени косвените положителни ефекти за целия регион, а и за България като цяло, счита инж. Коджаманов. Според него, ако се отвори пътят за Гърция през прохода Маказа, ще се активизира инвестиционния интерес към региона. Това ще е и най-краткото трасе от Европа към пристанището в Александруполис, което значително би спестило разходи на бизнеса. Освен всичко друго става въпрос и за разкриването на работни места, категоричен беше инж. Коджаманов.

Назрява и недоволство сред населението, тъй като отварянето на този път се очаква от 20 години, прогнозираха представители на местната власт, участници в заседанието. Местната структура на КНСБ заяви готовност на синдикалната организация да подготви протестна декларация. Да се поиска преоценка на финансовия ефект от пътя, поискаха участници в заседанието. Използваната сега методика не дава реални резултати тъй като не може да се изчислява като се вземе за база нещо, което не съществува.

В началото на месец февруари т.г. предстои да бъде взето окончателно решение по инвестиционната програма на НАПИ. ОСР категорично и единодушно застана зад приоритетността на „І-5 Кърджали - Подкова”, както и зад другия свързан проект – „І-5 Обходен път на град Кърджали” като част от Общоевропейски транспортен коридор № ІХ. Областният съвет за развитие на Област Кърджали потвърждава, че проектът е приоритетен за икономическото и социално развитие на региона, както и за осигуряването на безопасно и икономически ефективно движение, се казва в решението. След пускането на пътя през прохода Маказа за Гърция, целия поток от товарни автомобили ще се наложи да преминава през една от най-оживените пътни артерии на град Кърджали, сочат мотивите. ОСР категорично настоява пред ръководството на Национална агенция „Пътна инфраструктура” проект “І-5 Обходен път на град Кърджали” да бъде включен в инвестиционната й програма за 2009 г. и да се осигури финансиране за изработване на технически проект.

Съветът изпрати категоричните си искания до Президента на Република България; Председателя на Народното събрание; Министър-председателя на Република България; Заместник министър-председателя, отговарящ за управлението на европейските фондове; Комисиите по местно самоуправление, регионална политика и благоустройство и по транспорт и съобщения към Народното събрание; парламентарните групи на Коалиция за България, на Движението за права и свободи, на НДСВ в Народното събрание; Министъра на транспорта; Министъра на регионалното развитие и благоустройството; Министъра на финансите; Национална агенция „Пътна инфраструктура”.