/ Община Банско
В Банско бе поставено началото на проекта „Сподели България” – съвместен продукт на Министерствата на туризма и земеделието. С инициативата са начертани 12 винено-кулинарни дестинации в страната, акцентиращи върху типичните за всяка от тях храни и вина.

За представянето на първите две - “Долината на Места” и “Долината на Струма”, в кръглата маса се включиха министрите от двете ведомства - Николина Ангелкова и Румен Порожанов, които със съдействието на домакина - кмета Георги Икономов, запознаха представителите на бизнеса – хотелиери, ресторантьори, собственици на изби и винопроизводители, със същността на проекта.
 

Банско
Снимка: Община Банско


„Концепцията на проекта е да се разработват нови, допълнителни туристически продукти, които да отведат туристите до вътрешността на страната, до по-малко познатите места. Има голям потенциал в създадените вече кулинарни и винени традиции. Следва да ги използваме и разработим като допълнение към предлаганите услуги в сферата на туризма” заяви туристическия министър Николина Ангелкова при откриването на дискусията.

Банско
Снимка: Община Банско


„В проекта сме включили 50 общини с над 100 туристически обекти в България. Разчитаме на диалога с местния бизнес, с производителите, с местните власти, за да намерим най-правилната и успешна реализация на маршрутите, така че те да подпомогнат опознаването на регионите и техните кулинарни традиции.

Един от приоритетите на нашето министерство е утвърждаването на качествената продукция на пазара. Наложени са високи стандарти за производство на квалитетни месни и млечни продукти и вина. Долините на Струма и Места са известни с производството на череши в Кюстендилския край, с лозарството и невероятните вина по долното поречие на Струма и в Неврокопския край. Банско пък е известно с гостоприемството си и с уникалните си кулинарни традиции. Всеки вероятно е опитал поне веднъж Банска капама, Бански старец или Катино мезе", каза земеделският министър Порожанов.
 
Кметът Икономов благодари на министрите за избора им Банско да бъде началото на представянето на съвместната инициатива. Той подчерта, че разработването на нови туристически продукти е от изключителна важност. „Добрият туризъм без добрата храна е невъзможен. Местните продукти, екологичната храна и разбира се чаша хубаво местно вино правят преживяването пълно” коментира Икономов.
 
 „В Югозападният край се намират цели две винено-кулинарни дестинации. Това означава, че имаме добри традиции, чиито потенциал трябва да използваме. Тези маршрути са много подходящи и за вътрешния туризъм, защото за всеки българин също ще бъде любопитно да съчетае посещението на непознат туристически обект с дегустацията на местни ястия и вина. Предстои много работа за популяризирането на маршрутите, в която нашата община с готовност ще се включи. Считам обаче, че по отношение на рекламата и маркетинга водеща роля трябва да има бизнеса.” допълни той.
 
След като премине обсъждането на разработените винено-кулинарни маршрути в рамките на планираните кръгли маси, двете министерства предвиждат да анализират събраните по време на дискусиите предложения, които да обявят като готов и допълнен продукт до края на 2018 г.

Той ще бъдат включен в онлайн платформата „Аз обичам България”, създадена миналата година за реклама на 100-те туристически обекта. Предвижда се също изработването на брошури, които да бъдат представяни на туристическите борси, като целта е популяризиране на кулинарния туризъм и стимулиране на местното производство на храни и вина.