Сър Стърлинг Мос, британската легенда на Формула 1, считан за един от най-великите пилоти в надпреварата без световна титла, е починал на 90-годишна възраст след дълго боледуване, съобщи съпругата му. „Той почина както живя, изглеждайки прекрасен“, заяви жена му Сузи за Daily Mail.
Формула 1 обмисля състезания без публика
Съотборник в Мерцедес на петкратния световен шампион Хуан Мануел Фанджо, британецът спечели 16 Гран При-та през 50-те и началото на 60-те години на миналия век, когато битката в спорта бе най-ожесточена. Четирикратен вицешампион и трети на три пъти в генералното класиране, нито един друг пилот в историята не е печелил толкова състезания и в крайна сметка не е триумфирал с титлата от Формула 1.
Мос бе и първият британец, който печели домашното си състезание, надигравайки Фанджо на Ейтрий през 1955, и се превърна в олицетворение на скоростта. Шофьорите, които карала с превишена скорост, били запитвани от полицията: „За кого се мислите? Стърлинг Мос?“. Мос веднъж разкрил, че получил същия въпрос от полицай. Но заради проявата си на спортсменство, Мос можеше да бъде първият световен шампион на Великобритания през 1958 вместо Майк Хоутърн. Тогава той губи титлата с една точка, след като иска от стюардите да възстановят дисквалифицирания му сънародник на Гран При на Португалия.
„Чувствах, че е погрешно да и дадох своите доказателства от името на Майк, като казах, че той по никакъв начин не бива да бъде дисквалифициран. Те му върнаха отнетите точки, а това ми коства титлата в онази година“, Мос, който печели тогава четири състезания за сметка на едно-единствено от Хоутърн, споделя в интервю за Ройтерс през 2009. Мос така и не се приближи повече до мечтаната титла, но не съжаляваше. „Аз съм в ексклузивната позиция на хора, които казват „Той трябваше да спечели, но не го направи“. Най-важното за мен винаги е било уважението на другите пилоти“, казва той по време на 80-ия си рожден ден.
Британецът приключи професионалната си кариера с инцидент на Гудууд през 1962, който го оставя в безсъзнание за месец и парализира за половин година. В дома си той има окачени две гуми с надписи „Спа 1960“ и „Гудууд“ 1962. „Мисля, че се отказах твърде рано. Имах намерение да продължа още, възнамерявах да се състезавам до 50 и повече. Бях в отлична форма, в пика на кариерата си и означаваше, че трябва да работя, за да се изхранвам. Това беше шокиращо до известна степен“, разкри още той в интервюто преди 11 години. Получил званието „сър“ през 2000 година за заслуги към автомобилните спортове, роденият в Лондон син на зъболекар се оттегля от всички форми на автомобилните спортове едва през 2011, когато бил на 81-годишна възраст.
Мос се разболя в Сингапур в края на 2016 и прекара 134 дни в болница, борейки се с инфекция на гърдите. Преди това той оцеля след триетажно падане в асансьорна шахта в дома си в Лондон през март 2010, счупвайки и двата си глезена и четири кости на стъпалата. През януари 2018 той се оттегли изцяло от публични изяви, за да прекара повече време със семейството си.
Формула 1 обмисля състезания без публика
Съотборник в Мерцедес на петкратния световен шампион Хуан Мануел Фанджо, британецът спечели 16 Гран При-та през 50-те и началото на 60-те години на миналия век, когато битката в спорта бе най-ожесточена. Четирикратен вицешампион и трети на три пъти в генералното класиране, нито един друг пилот в историята не е печелил толкова състезания и в крайна сметка не е триумфирал с титлата от Формула 1.
Мос бе и първият британец, който печели домашното си състезание, надигравайки Фанджо на Ейтрий през 1955, и се превърна в олицетворение на скоростта. Шофьорите, които карала с превишена скорост, били запитвани от полицията: „За кого се мислите? Стърлинг Мос?“. Мос веднъж разкрил, че получил същия въпрос от полицай. Но заради проявата си на спортсменство, Мос можеше да бъде първият световен шампион на Великобритания през 1958 вместо Майк Хоутърн. Тогава той губи титлата с една точка, след като иска от стюардите да възстановят дисквалифицирания му сънародник на Гран При на Португалия.
„Чувствах, че е погрешно да и дадох своите доказателства от името на Майк, като казах, че той по никакъв начин не бива да бъде дисквалифициран. Те му върнаха отнетите точки, а това ми коства титлата в онази година“, Мос, който печели тогава четири състезания за сметка на едно-единствено от Хоутърн, споделя в интервю за Ройтерс през 2009. Мос така и не се приближи повече до мечтаната титла, но не съжаляваше. „Аз съм в ексклузивната позиция на хора, които казват „Той трябваше да спечели, но не го направи“. Най-важното за мен винаги е било уважението на другите пилоти“, казва той по време на 80-ия си рожден ден.
Британецът приключи професионалната си кариера с инцидент на Гудууд през 1962, който го оставя в безсъзнание за месец и парализира за половин година. В дома си той има окачени две гуми с надписи „Спа 1960“ и „Гудууд“ 1962. „Мисля, че се отказах твърде рано. Имах намерение да продължа още, възнамерявах да се състезавам до 50 и повече. Бях в отлична форма, в пика на кариерата си и означаваше, че трябва да работя, за да се изхранвам. Това беше шокиращо до известна степен“, разкри още той в интервюто преди 11 години. Получил званието „сър“ през 2000 година за заслуги към автомобилните спортове, роденият в Лондон син на зъболекар се оттегля от всички форми на автомобилните спортове едва през 2011, когато бил на 81-годишна възраст.
Мос се разболя в Сингапур в края на 2016 и прекара 134 дни в болница, борейки се с инфекция на гърдите. Преди това той оцеля след триетажно падане в асансьорна шахта в дома си в Лондон през март 2010, счупвайки и двата си глезена и четири кости на стъпалата. През януари 2018 той се оттегли изцяло от публични изяви, за да прекара повече време със семейството си.