/ БТА
Не се изненадвайте, ако вашите лекари изненадващо започнат да ви пишат твърде приятелски съобщения, вместо традиционните бързи и кратки отговори, когато разтревожени им пишете за някакъв здравословен проблем. Възможно е те просто вече да получават помощ от изкуствен интелект в комуникацията с пациентите.

Новите инструменти за изкуствен интелект помагат на лекарите да общуват с пациентите си, като отговарят на съобщения вместо медика, а други като водят записки по време на прегледа, пише Асошиейтед прес.

Пет неща, които трябва да знаете за Сам Алтман - създателя на ChatGPT

15 месеца след като OpenAI пусна ChatGPT хиляди лекари по света започнаха да използват подобни продукти, базирани на големи езикови модели. Една от тези компании е разработила инструмент, който работи на 14 езика.

AI спестява време на лекарите и предотвратява бърнаута, казват специалистите. Освен това влияе на връзката лекар-пациент, повдигайки въпроси за доверието, прозрачността, поверителността и бъдещето на човешката връзка.

Използва ли моят лекар изкуствен интелект?

През последните години медицинските устройства с машинно обучение правят неща като разчитане на мамографии, диагностициране на очни заболявания и откриване на сърдечни проблеми.

Следващият ви преглед може да бъде записван от приложение за смартфон с изкуствен интелект, което слуша, описва и незабавно организира всичко в бележка, която можете да четете и препрочитате. Инструментът може да ви спести време и допълнителни разговори с медика, в случай, че сте забравили подробности от диагнозата или имате необходимост да потърсите повече информация за вашето заболяване.

Все пак етиката изисква вашият лекар да потърси вашето съгласие, преди да се използва изкуствения интелект. Възможно е съгласието да бъде добавено сред условията във формулярите, които се попълват преди преглед.

„Вашият лекар може да ви каже, че използва AI, или да ви спести тази информация“, казва Кайт ДесРочес, директор на OpenNotes, базирана в Бостън група, работеща за прозрачна комуникация между лекари и пациенти. Някои здравни системи насърчават разкриването, а други не.

Преди изпращането на генерираните от изкуствения интелект съобщения, те все пак ще трябва да бъдат одобрени от лекарите или медицинските сестра.

"Текстът на съобщението звучеше точно като написан от лекар. Това е забележително“, радва се на новите технологии 70-годишният Том Детнър от Денвър, който наскоро получил медицинската си бележка, генерирана от AI. В края на съобщението било посочено, че то е генерирано от изкуствен интелект.

Ще прави ли грешки изкуственият интелект

Големите езикови модели могат да интерпретират погрешно въведените данни или дори да измислят неточни отговори, ефект, наречен "халюцинация"

Така например е описан случай, в който инструмент за изкуствен интелект чул грешно д-р Лорън Брукнър, когато тя казала на тийнейджър, болен от с рак, че е добре, че няма алергия към сулфатни лекарства. В генерираната от изкуствен интелект бележка обаче било отбелязано, че той е алергичен към сулфати.

"Инструментът тотално не е разбрал разговора ни“, казва д-р Брукнер. „Това не се случва често, но очевидно е проблем.“

Изкуственият интелект може да помогне при диагностицирането на депресия

Така за новите системи са измислени предпазни "парапети", които се опитват да предотвратят опасността потенциални грешки да достигат до пациентите или да се отразят в електронните здравни досиета.

„Не искате тези фалшиви данни да влизат в клиничните бележки“, каза д-р Алистър Ърскин, който ръководи дигиталните иновации за базираната в Джорджия Emory Healthcare, където стотици лекари използват продукт от Abridge, за да документират посещенията на пациенти.
 

изкуствен интелект медицина
БТА


В крайна сметка „лекарят е най-важния парапет“, каза главният изпълнителен директор на Abridge д-р Шив Рао. Докато лекарите преглеждат бележките, генерирани от AI, те могат да кликнат върху която и да е дума и да слушат конкретния сегмент от посещението на пациента, за да проверят точността му.

 AI инструментите могат да бъдат подканени да бъдат приятелски настроени, съпричастни и информативни. Но могат и да се увлекат.

14-часов работен ден с минимално заплащане: Робите, от които изкуственият интелект има нужда

В Колорадо пациент с хрема се паникьосал, когато научил от съобщение, генерирано от AI, че проблемът може да е изтичане на мозъчна течност. Оказало се, че невнимателна медицинска сестра не е коригирала внимателно информация и по погрешка е изпрати съобщението до пациента.

„На моменти това е удивителна помощ, а на моменти изобщо не помага“, каза д-р Лин, който ръководи технологичните иновации в базирания в Колорадо UC Health, където около 250 лекари и персонал използват инструмент на Microsoft AI, за да напишат първи чернови на съобщения до пациентите си.

Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня
AP