Европейската организация за безопасност на въздухоплаването „Евроконтрол" настоя пред Европейския съюз да криминализира умишленото използване на лазери за заслепяване на пилоти и ръководители на полети, предаде Асошиейтед прес.
Организацията предупреди, че това зачестило явление се превръща във все по-голям проблем в Европа и САЩ и би могло да доведе до катастрофа. Агенцията съобщи, че през миналата година в Европа са регистрирани 4266 такива случая. В САЩ броят на случаите се е удвоил от 1527 през 2009 г. на 2836 през 2010 г. Засегнати са общо 120 летища в 32 европейски страни, каза експертът в „Евроконтрол" по сигурността Драгица Станкович.
Предотвратяването и смекчаването на проблема изисква съгласуван подход в цяла Европа. Необходимо ни е пълно съдействие от страна на регулаторните органи, съдебните власти, полицията, авиокомпаниите и асоциациите им, службите за въздушна навигация, производителите на лазери, които трябва да осъзнаят колко сериозен е проблемът, както и на научните институти, подчерта тя.
Смущаването на навигацията при граждански полети се смята за федерално престъпление в САЩ. То е престъпно деяние и в някои европейски страни като Швеция и Австрия. Повечето държави от ЕС обаче не разполагат със съответното законодателство. Обичайната практика е след като полицията открие и арестува извършителите, те да бъдат разпитани и после освободени, каза Станкович по време на посветена на проблема конференция с участието на ЕК, Международната организация за гражданска авиация, авиокомпании, пилотски асоциации и представители на полицията от различни страни.