В последните седмици в общество тече активен дебат във връзка с предвидените реформи в образователната система. Едно от предложенията, което e заложено в новия закон за училищното образование, е въвеждането на дисциплината предприемачество. Но дали има стойност в това предметът да се изучава от всички ученици и дали то е от същата важност за бъдещата им реализация както обучението по математика, история, география?
За да си отговорим на този въпрос, е необходимо да имаме ясна представа какво всъщност представлява предприемачеството. Искаме ли да изградим адекватна представа, трябва още от самото начало да се лишим от всички заблуди.
Какво не е предприемачеството?
За щастие, отдавна отминаха годините, когато предприемачеството най-често се обвързваше с печално известните строителни предприемачи, кредитни милионери и други предприемчиви измамници на 90-те години. Днес, почти 20 години по-късно, имиджът на предприемачество е повече от добър. Асоциацията на хората е с възможността да създадеш нещо значимо и да добавяш стойност за обществото. Поради тази причина именно предприемачеството започва да се превръща в желан кариерен избор за много млади хора.
Заблудите, които хората държат, са от друго естество. Според много от тях дисциплината се отъждествява единствено и само със създаването на собствен бизнес. Наложено е мнението, че обучението по предприемачество представлява изучаването на суха управленска теория в сферите на бизнеса и мениджмънта.
Предприемачеството всъщност е много повече от това и в следващите редове ще опитаме да обрисуваме защо е толкова важно то да се изучава от всички ученици още от ранна възраст.
Предприемачеството е начин на мислене и култура на поведение.
Според определението на европейските институции предприемчивостта представлява умението да превръщаш идеите в действия. То включва в себе си креативността, иновативността и поемането на риск, както и умението да планираш и управляваш проекти, за да постигнеш поставените пред теб цели. Благодарение на предприемаческата нагласа на мислене можем да осъзнаем контекста на своята работа и да успеем да „сграбчим" възможностите, които се появяват пред нас. Предприемчивостта се явява основата за придобиване на по-специфични умения и познания, необходими на всички онези, които фокусират енергията си в създаването на стойност. В основата на предприемачеството може и да седи идеята за осигуряване на печалба, но есенцията на предмета категорично не се ограничава до там. В него са заложени както разбирането на етичните ценности, така и принципите на отговорното управление.
Как предприемачеството ще помогне на учениците, а те от своя страна на цялото общество?
Изучавайки предприемачество, един ден младите хора могат да станат както предприемачи, така и отлични професионалисти във всяко поприще. Благодарение на практическата природа на обучението и контактите с реалния бизнес, което то предполага, учениците ще са много по-добре подготвени за пазара на труда. С въвеждането на предмета работодателите вече ще посрещат при себе си едни много добре подготвени активни и инициативни млади хора, които са мотивирани да дават всичко от себе си, за да развиват и себе си, и компанията, в която работят.
На европейско ниво могат да бъдат открити редица доклади, които недвусмислено обосновават ползите от обучението по предприемачество. Учениците и студентите, които участват в обучение по предприемачество, са по-склонни да стартират собствен бизнес и техните компании са по-иновативни и по-успешни от тези, ръководени от хора без предприемаческо образование. Също така е доказано, че фирмите, създадени от такива хора, отварят повече работни места и имат по-добри шансове за разрастване в по-големи компании.
Възпитаниците на програмите по предприемачество са с по-малък риск да бъдат безработни и са по-често в постоянна заетост. Сравнено с техните колеги, те имат по-добра работа и печелят повече пари.
В България съществуват редица успешни примери, най-ярък от които Джуниър Ачийвмънт, които потвърждават ползата от обучението по предприемачество. За 18 години близо четвърт милион ученици са били обучени от неправителствената организация. Резултатът е над 100 създадени от млади хора фирми в България, стотици нови работни места, десетки хиляди успешно реализирали се млади хора в големи и малки български и международни компании и на много други места. Това е станало възможно дори и без образователните им програми по предприемачество да са част от задължителното обучение. Само можем да си представим какви биха могли да са резултатите, ако се даде възможност на всички деца да се докоснат до един модерен подход към образованието, залагащ на контакти с ментори от реалния бизнес, на излизане извън училищната среда, на учене чрез правене.
Образованието по предприемачество - пътят към успеха
Експертите в образованието на европейско и световно ниво са категорични, предприемачеството задължително да бъде заложено в учебните програми. Данните са дотолкова убедителни, че Европейският съюз определя предприемчивостта и инициативността като една от осемте ключови компетентности за учене през целия живот, чието усвояване всяка образователна система на държавите членки трябва да осигури за младите хора в училище. Ключово е обществото да се застъпи за обучението по предприемачество, тъй като уменията, които то възпитава, са ключови за изграждането на една иновативна и конкурентна икономика.