Учени откриха най-северния незамръзващ извор
Учени откриха най-северния незамръзващ извор / Thinkstock/Getty Images

На Елсмиър, най-северния остров на Канада, геолози са открили незамръзващ извор, водата от който през цялата година се спуска по планински склон от височина 300 метра. Канадските учени са го нарекли "Ледената река" (Ice River Spring). Подробности за изследването са публикувани в сп. Geology, четем на сайта geosociety.org

Изворът е открит северно от фиорда Ото в гориста местност. Водата се стича по относително неголям планински склон с наклон от 21 градуса. Изворът не замръзва дори и през зимата, когато е полярната нощ и температурите спадат под минус 50 градуса по Целзий. Учените не могат да обяснят появата на толкова обилен (520 литра в секунда) и топъл (9 градуса) извор в арктическата пустиня.

Подробният геохимичен анализ е показал повърхностен произход на водата. Първо тя попада от повърхността на дълбочина до 3 километра, а след това се връща отново на повърхността във вид на извор, пробивайки плътния слой на вечната замръзналост. Учените предполагат, че в полярните райони геохидроложките процеси протичат по-активно, отколкото се е смятало досега. Дори при липсата на термални аномалии (гейзери) в Крайния Север може да има извори.

Авторът на откритието Стивън Грасби и неговите колеги лансират и още една оригинална хипотеза. Активните ерозионни процеси придават на водоизточника специфична форма. Тя е подобна на характерните за среднитe ширини на Марс канали. Възможно е водата в миналото да е извирала на повърхността на Червената планета от неголеми затворени водоносни слоеве.