Обичаят да се устройва тържество, когато се дава името на нов плавателен съд, води началото си от дълбока древност.
У древните гърци и римляни спускането на кораба във вода се съпровождало с традиционен обред. Той включвал извършването на ритуални жертвоприношения за спечелване благоволението на морския бог.
В стари времена на Нептун са принасяли и човешки жертви. Исландските летописци разказват за обичай според който бил заколван човек под новопостроения кораб. По късно вместо човек почнали да принасят в жертва животни.
В Турция заколвали овни и размазвали от кръвта им по корпуса на плавателния съд; после прочитали молитва, разбивайки в борда бутилка със светена вода.
В повечето страни пръскането кръвта на убитото животно върху новия кораб постепенно било заменено с обливане с червено вино, а още по късно - с шампанско.
Съвременният начин за кръщаване на кораби се е утвърдил в средата на миналото столетие. По това време почват да избират "кръстница" на всеки нов плавателен съд. По този начин се скъсва с едно древно моряшко поверие, според което жената носи нещастие във всичко, свързано с мореплаването.
Но и в наше време кръщаването не се извършва по един и същ начин в различните страни. С голямо въодушевление го празнуват в Япония.
По този случай там устройват всеки път малко музикално представление. Символична верига, на която до носа на кораба е окачена бутилка шампанско, свързва новия плавателен съд с голям копринен купол. Най-почетната гостенка на празника се обявява за "майка на кораба". Със специална брадвичка тя разкъсва веригата. Бутилката се разбива в борда, а от купола се посипват конфети, разноцветни фенерчета и излитат гълъби.
В Индия това тържество протича по скромно. Вместо бутилка шампанско там използуват кокосов орех. Затова пък там церемонията е по-ароматична: пръскат целия корпус с розова вода.
В много страни, особено в Норвегия, екипажът запазва тапата от традиционната бутилка, като талисман на новия кораб.
През последните години оригинални хрумвания имал датският корабовладелец Лауритсен. Един негов кораб за превоз на южни плодове бил кръстен с бутилка ананасов сок; полярният кораб "Киста - Дан" с късче лед, а в борда на кораба "Магадан" разбили бутилка с вода от Северно море.
У древните гърци и римляни спускането на кораба във вода се съпровождало с традиционен обред. Той включвал извършването на ритуални жертвоприношения за спечелване благоволението на морския бог.
В стари времена на Нептун са принасяли и човешки жертви. Исландските летописци разказват за обичай според който бил заколван човек под новопостроения кораб. По късно вместо човек почнали да принасят в жертва животни.
В Турция заколвали овни и размазвали от кръвта им по корпуса на плавателния съд; после прочитали молитва, разбивайки в борда бутилка със светена вода.
В повечето страни пръскането кръвта на убитото животно върху новия кораб постепенно било заменено с обливане с червено вино, а още по късно - с шампанско.
Съвременният начин за кръщаване на кораби се е утвърдил в средата на миналото столетие. По това време почват да избират "кръстница" на всеки нов плавателен съд. По този начин се скъсва с едно древно моряшко поверие, според което жената носи нещастие във всичко, свързано с мореплаването.
Но и в наше време кръщаването не се извършва по един и същ начин в различните страни. С голямо въодушевление го празнуват в Япония.
По този случай там устройват всеки път малко музикално представление. Символична верига, на която до носа на кораба е окачена бутилка шампанско, свързва новия плавателен съд с голям копринен купол. Най-почетната гостенка на празника се обявява за "майка на кораба". Със специална брадвичка тя разкъсва веригата. Бутилката се разбива в борда, а от купола се посипват конфети, разноцветни фенерчета и излитат гълъби.
В Индия това тържество протича по скромно. Вместо бутилка шампанско там използуват кокосов орех. Затова пък там церемонията е по-ароматична: пръскат целия корпус с розова вода.
В много страни, особено в Норвегия, екипажът запазва тапата от традиционната бутилка, като талисман на новия кораб.
През последните години оригинални хрумвания имал датският корабовладелец Лауритсен. Един негов кораб за превоз на южни плодове бил кръстен с бутилка ананасов сок; полярният кораб "Киста - Дан" с късче лед, а в борда на кораба "Магадан" разбили бутилка с вода от Северно море.