„Мона Лиза“ на Леонардо да Винчи не е обикновен портрет на жена. Легендарен е загадъчният ѝ поглед, който макар да е леко разфокусиран, сякаш непрекъснато ни следва. Жената на портрета няма нито мигли, нито вежди, облеклото ѝ е съвсем обикновено и в тъмни цветове, сякаш носи траур. Но защо тогава се усмихва?
Голямата загадка
Изкуствоведите открай време спорят и за историята на картината. Най-популярна е теорията на Джорджо Вазари, биограф на Леонардо. Според нея художникът е портретирал Лиза ди Нолдо Герардини, съпруга на флорентинския търговец на коприна Франческо дел Джокондо, който поръчал портрета през 1503 година. Но Леонардо тъй и не го продал на търговеца - нещо много странно за онези времена, когато художниците са рисували главно по поръчка.
Мона Лиза се усмихва от щастие, смятат учени
Има и друга теория: хронистът Антонио де Беатис цитира твърдение на самия Леонардо, че е нарисувал картината по поръчка на друг свой меценат - Джулиано де Медичи. Беатис твърди, че на 10 октомври 1517 бил в ателието на Леонардо във френския град Амбоаз, където на посещение дошъл и приятел на Медичи - благородният кардинал Луиджи д‘Арагона. Според Беатис, Леонардо показал на кардинала три картини: портрети на Йоан Кръстител и на Света Ана, както и изображението на „една флорентинска дама, рисувана по поръчение на Джулиано де Медичи".
И двете теории за произхода на „Мона Лиза“ имат както последователи, така и противници сред изкуствоведите, поради което и до ден-днешен никой не може със сигурност да каже коя всъщност е била тази жена.
Съществуват още многобройни версии за лицето, изобразено на портрета. Включително, че това е мъж, ако не и самият Леонардо. Ясно е едно: Леонардо явно много е държал на тази картина, защото никога не я е продал и през 1516 година я е взел със себе си във Франция. Малко преди смъртта му негов ученик продал „Джокондата“ на френския кралски двор, откъдето тя по-късно била преместена в Лувъра. През 16 век картината е в частната колекция на френските крале. След Френска революция тя за известно време виси в спалнята на Наполеон, а от 1815 година е изложена в Лувъра.
Шифърът на Леонардо закодиран в очите на Мона Лиза?
Перипетиите на "Мона Лиза"
Впрочем, "мона" е често срещано в италианския език сливане на "мадона", което значи "моята дама", еквивалент на френското "мадам". Тоест, името на картината означава "Мадам Лиза". Алтернативното име „Джоконда" е женски род на Джокондо. На италиански обаче giocondo означава също „весел, жизнерадостен, жив". С други думи, „Джоконда" може да се преведе и като "весела жена". Заради усмивката това име придобива двойно значение.
За световната слава на „Мона Лиза" допринасят и многобройните ѝ перипетии. През 1911 я открадва един ломбардийски занаятчия, който иска да я върне в Италия. Арестуват го едва две години по-късно, когато се опитва да предаде картината на прочутата флорентинска галерия „Уфици“. Завръщането ѝ в Париж предизвиква небивал наплив от посетители в Лувъра.
Най-зрелищните обири на изкуство
През 1956 година са извършени цели две покушения върху картината. Най-напред неизвестен човек залива долната ѝ част с киселина, която нанася сериозни повреди на картината. После пък боливийски турист замеря „Мона Лиза“ с камък. Оттогава картината се пази зад бронирано стъкло. Така тя остава невредима, когато през 2009 година една посетителка хвърля по нея чаша.
Според реномирани изкуствоведи, картината е била представена публично за пръв път през октомври 1517 - тоест, точно преди 500 години.
Още по темата:
Под "Мона Лиза" е скрит още един портрет
21 август: Служител на Лувъра открадва картината „Мона Лиза”
Откраднаха пет картини за 100 млн. евро от парижки музей
Белградската полиция откри открадната през 2008 г. картина на Пол Сезан
Голямата загадка
Изкуствоведите открай време спорят и за историята на картината. Най-популярна е теорията на Джорджо Вазари, биограф на Леонардо. Според нея художникът е портретирал Лиза ди Нолдо Герардини, съпруга на флорентинския търговец на коприна Франческо дел Джокондо, който поръчал портрета през 1503 година. Но Леонардо тъй и не го продал на търговеца - нещо много странно за онези времена, когато художниците са рисували главно по поръчка.
Мона Лиза се усмихва от щастие, смятат учени
Има и друга теория: хронистът Антонио де Беатис цитира твърдение на самия Леонардо, че е нарисувал картината по поръчка на друг свой меценат - Джулиано де Медичи. Беатис твърди, че на 10 октомври 1517 бил в ателието на Леонардо във френския град Амбоаз, където на посещение дошъл и приятел на Медичи - благородният кардинал Луиджи д‘Арагона. Според Беатис, Леонардо показал на кардинала три картини: портрети на Йоан Кръстител и на Света Ана, както и изображението на „една флорентинска дама, рисувана по поръчение на Джулиано де Медичи".
И двете теории за произхода на „Мона Лиза“ имат както последователи, така и противници сред изкуствоведите, поради което и до ден-днешен никой не може със сигурност да каже коя всъщност е била тази жена.
Gettyimages
Шифърът на Леонардо закодиран в очите на Мона Лиза?
Перипетиите на "Мона Лиза"
Впрочем, "мона" е често срещано в италианския език сливане на "мадона", което значи "моята дама", еквивалент на френското "мадам". Тоест, името на картината означава "Мадам Лиза". Алтернативното име „Джоконда" е женски род на Джокондо. На италиански обаче giocondo означава също „весел, жизнерадостен, жив". С други думи, „Джоконда" може да се преведе и като "весела жена". Заради усмивката това име придобива двойно значение.
За световната слава на „Мона Лиза" допринасят и многобройните ѝ перипетии. През 1911 я открадва един ломбардийски занаятчия, който иска да я върне в Италия. Арестуват го едва две години по-късно, когато се опитва да предаде картината на прочутата флорентинска галерия „Уфици“. Завръщането ѝ в Париж предизвиква небивал наплив от посетители в Лувъра.
Най-зрелищните обири на изкуство
През 1956 година са извършени цели две покушения върху картината. Най-напред неизвестен човек залива долната ѝ част с киселина, която нанася сериозни повреди на картината. После пък боливийски турист замеря „Мона Лиза“ с камък. Оттогава картината се пази зад бронирано стъкло. Така тя остава невредима, когато през 2009 година една посетителка хвърля по нея чаша.
Според реномирани изкуствоведи, картината е била представена публично за пръв път през октомври 1517 - тоест, точно преди 500 години.
Още по темата:
Под "Мона Лиза" е скрит още един портрет
21 август: Служител на Лувъра открадва картината „Мона Лиза”
Откраднаха пет картини за 100 млн. евро от парижки музей
Белградската полиция откри открадната през 2008 г. картина на Пол Сезан