Съдбата на железницата
Съдбата на железницата / снимка: Sofia Photo Agency,Юлиана Николова
Съдбата на железниците - дебат за бъдещето на железниците
46835
Съдбата на железниците - дебат за бъдещето на железниците
  • Съдбата на железниците - дебат за бъдещето на железниците

Обявени през миналата седмица планове за реформи в БДЖ Холдинг поставиха ново начало на дебат за бъдещето на дружеството. От ръководството на компанията предлагат 2000 души да се разделят с работните си места срещу шест брутни работни заплати, да се увеличат цените на билетите, да се намалят влаковете и да бъдат приватизирани Товарни превози. Синдикатите заявиха, че тези мерки, както и това, че не е подписан колективен трудов договор ги кара да насрочат ефективна стачка в на 24 ноември тази година. По думите на министъра на транспорта Ивайло Московски и председателя на Борда на директорите на компанията Владимир Владимиров БДЖ е в технически фалит, тъй като не обслужва заеми и всеки един от кредиторите може във всеки един момент да си поиска залога, което до доведе превозвача до процедура по неплатежоспособност. От своя страна синдикатите твърдят, че съкращаването на служители е ускорено, а повишаването на цените и намаляването на влаковете няма да доведе до необходимия ефект. В предаването „Кой говори" по Дарик председателят на железничарския синдикат към КНСБ Петър Бунев, председателя на Борда на директорите Владимир Владимир и икономистът Георги Ангелов от Института „Отворено общество" изложиха позициите си по най-спорните от предлаганите промени.

Реформи или фалит?

Владимир Владимиров обясни, че реално превозвачът е в технически фалит от 2008 година. „От 2008 година не могат да се покрият задълженията към кредиторите. И те във всеки един момент още от 2008 и началото на 2009 година са можели да обявят фирмата във фалит", коментира той. Владимиров разказа, че още през есента на 2009-а година, когато той е влязъл в директорския борд, е имало бурни срещи с кредиторите и те директно са заявили, че трябва да се предприемат мерки. Владимиров обясни, че е направен план за преструктуриране, изпълнени са 73 мерки през 2010 година, а тази година те са 90. По думите му сега е необходимо да се ускори реформата и практически да се спаси дружеството от фалит.

Според синдикалиста Петър Бунев реалността за БДЖ не е в дилемата или реформи, или фалит. Реалността, смята той, е да се намерят точните неща, по точния начин, така да станат, че да няма социално напрежение. Синдикалистът призна обаче, че приоритет номер едно е да оцелее БДЖ. „Никой не е оспорвал, че не трябва да има реформа в компанията. Реформа трябва да има, но каква, тук е въпросът. Мисля, че имаше друго решение и то бе доскоро тиражирано - същата реформа, но по-разтеглена във времето. Нищо по-различно", коментира той.

От своя страна председателят на директорския борд е категоричен, че ако не се извърши реформата, компанията със сигурност ще фалира. „При 770 млн. задължения, 218 млн. лв. загуба до 2009 година и сега се опитваме да я топим, но все още не сме се справили с този въпрос, няма друг шанс", обясни той и допълни, че ако не се дадат индикации към банките кредитори и към доставчиците, че реформата се ускорява и те ще получат дължимите им пари, ще пристъпят към вземане на залозите, които имат, а това са влакове. По думите на Владимиров при подобно положение вече всичко би станало „лавинообразно". „Тъй като тези активи не могат да покрият задълженията на БДЖ, някои ще се почувстват неудовлетворени и ще има една бърза реакция, всеки ще иска да вземе каквото може. След Нова година вече става кризисна ситуацията", коментира Владимиров.

Икономистът Георги Анголов е категоричен, че БДЖ вече е във фалит. „То вече не си плаща дълговете към някои от кредиторите, те във всеки момент могат да се обадят и да си вземат заложените активи. Тоест БДЖ да остане без активи, дори да има служители, няма да има подвижен състав, няма БДЖ. И това може да стане всеки ден, понеже не се плащат дори лихвите по част от заемите, така че БДЖ трябва да генерира този финансов ресурс, да го има това съкращение в разходите, така че да може да се стабилизира", коментира той.

Реформата според Ангелов е трябвало да се състои много по-рано. Той отбеляза, че има и други въпрос: „Европейската комисия каза, че няма да дава пари на компания, която всеки ден може да фалира, няма да позволим държавна помощ, ако няма план за финансова стабилизация. Ако БДЖ не се стабилизира днес, няма да ги има тези ресурси за нови влакове и инвестиции утре".

Ускоряване на реформите

Владимиров обясни, че планът за преструктуриране на БДЖ е отворен и той се актуализира на три месеца, като се преценява какви мерки да бъдат предприети и кои от набелязаните да отпаднат, тъй като се смятат за неизпълними. Като катализатори на реформата към настоящия момент той посочи няколко фактора.

Разходите за горива и електричество са се повишили, както и някои социални разходи с няколко милиона в резултат на подписаното през пролетта споразумение със синдикатите. Освен това са се увеличили и разходите за осигуровки поради променената ставка на вноските. Всички тези разходи оказват негативно влияние върху разходната част на БДЖ и по думите на Владимиров трябва да се търси компенсация за това. Освен това се отчита и състоянието на европейската икономика. Ако има рецесия в Европа, тя ще се отрази на родната икономика, а оттам на БДЖ. „Което означава, че ще паднат приходите и ние трябва да имаме определени буфери, защото ако следващата година това се случи, БДЖ наистина ще фалира", каза той.

Когато е бил подготвен първоначално планът за преструктуриране той не е бил даден на Европейската комисия. Когато е бил представен през лятото, след това ЕК е обявила, че в програмния период от 2014-а се залагат 300 млн. евро, които могат да бъдат усвоени от пътнически превози и да бъдат инвестирани в нови мотриси, локомотиви и вагони, каза председателя на директорския борд. Той обясни, че условие за това е дружеството да не бъде на загуба за период от две години, тоест 2012-а и 2013-а година и освен това да излезе от проблема платежоспособност или да го намали чувствително и да има план как го решава.

„Всички тези фактори ни накараха да променим плана за преструктуриране и да ускорим реформите. Поради тази причина тези съкращения, които бяха предвидени за по-дълъг период, трябва да се извършат сега", категоричен е той.

Според Петър Бунев планът за преструктуриране на железниците е променен. При първоначалния вариант се е предвиждало компанията да се раздели с 2800 железничари до 2014 година, а сега се иска незабавно освобождаване на 2000 човека.

По-малко служители

Предвидените съкращения на персонала ще са във всички сектори на предприятието. 1000 човека ще бъдат освободени в пътнически превози и 1000 души в товарните превози, каза Владимир Владимиров. По думите му реформата е започнала от администрацията, защото тя се състои от около 1000 човека и ще бъде редуцирана наполовина, а в експлоатационния персонал и спомагателните дейности „я има 15 процента, я няма". Така че реформата е започнала от администрацията, категоричен е Владимиров. Той е убеден, че предприетите съкращения в пътнически превози, където персоналът възлиза на около 7800 души, няма да доведат до влошаване на сигурността за пътниците. „Просто в пътнически превози има повече хора отколкото са необходими, има хора, които имат по час-два заетост на ден особено там, където се правят ремонти и просто има повече персонал", каза Владимиров.

Синдикатите настояват за колективен трудов договор, в който да бъдат описани предприетите мерки и да има диалог по тях, стана ясно от думите на Петър Бунев. Той обясни, че предложението на работодателя за шест брутни заплати срещу доброволно напускане синдикатите биха увеличили на десет заплати. От своя страна Владимир Владимиров отговори, че предложението касае отношенията работодател-работник и място за синдикатите няма. „Вие искате да регламентирате вие колко заплати", обърна се той към Бунев. „Не ние, заедно", каза синдикалистът. „Няма място за синдикати в това предложение, то е между работник и работодател. Когато обявим процедура по съкращения, тогава има място за синдикати", отсече Владимиров.

Броят на заплатите при доброволно напускане според Ангелов не е причина за стачка. Той каза, че би подкрепил и десет заплати да се дават, стига това да не доведе до ефективен граждански протест, който да фалира компанията.

Намаляване на влаковете

Още в петък от ръководството на БДЖ обявиха, че ще спрат от движение 150 влака от общо 600, като няма да се стигне до закриване на линии. По думите на Владимир Владимиров намаляването на влаковете с една четвърт, касае спирането от движение именно на онези, които са най-нерентабилни с четири-пет изключения. Едно от тях е влакът Септември- Добринище. Според него обаче държавата и общините ще намерят начин да организират алтернативен транспорт. Има влакове с нулева рентабилност или с 2-3-5-6 процента рентабилност, което показва, че там има малко клиенти, каза той и изрази мнение, че е разумно за цялата държава пътниците да бъдат пренасочени към автобусите.

Според Ангелов за да стане жп транспортът конкурентен, трябва и двете компании в сектора да се реформират - и БДЖ, и НКЖИ. По думите на икономиста този вид транспорт на практика е конкурентен, но ако не се правят реформи, губи клиенти, конкурентност, скорост и всъщност губи пари. За да има пътници, трябва първо да се инвестира в линии, в стабилност, в нови влакове, каза икономистът.

Според синдикатите набелязаната мярка за орязване на 150 влака няма да бъде изпълнена в своята цялост и реално от движение ще бъдат спрени по-малко, тъй като ще бъдат засегнати определени социални потребности като придвижването до работното място или до училище, което ще наложи промяна на първоначалните планове.

По-скъпи билети

Владимир Владимиров припомни предложението на ръководството на компанията билетите за субсидираните от държавата влакове ще поскъпнат с 9 на сто, а с 15 процента превозните документи за така наречените търговски влакове, които са много по-малко. Търговски влакове са онези, които имат „по бизнес вид" и се движат по дестинациите София - Варна, София - Бургас, София - Пловдив и в тях е по-високо качеството на услугата. Шефът на директорския борд в железопътния холдинг каза, че мениджмънтът на компанията не се притеснява от това, че по-скъпите билети биха намалили клиентите, тъй като дори след корекцията на цените железниците ще бъдат с 20 на сто по-евтини спрямо цените на автобусите в една посока и с 40 процента за двупосочен билет. Цените на билетите за жп превоз не са пипани от юли 2007 година, а секторната инфлация е огромна, каза Владимиров.

Синдикатите не са съгласни с предложената мярка и изразяват съмнение, че тя ще има заложения ефект от 2,5 млн. лв. Според Петър Бунев дори ще има пътници, които ще се върнат към автобусните превози, защото комфортът там е по-голям.

 

*   *   *   *

 

Цялото ръководство на БДЖ е убедено, че прилагането на предвидените реформи в превозвача ще го предпази от фалит. Според Георги Ангелов не трябва да се забравят и реформата в другото дружество в сектора - релсовия оператор НКЖИ, както и подобряването на привлекателността на влаковете и дългосрочната визия как този отрасъл да стане по-конкурентен. „Има цял набор от реформи, ако те не се направят, БДЖ изчезва", категоричен е Ангелов.

Петър Бунев каза, че 24 ноември е далече и синдикатите още в понеделник са поискали среща и разговор по проблемите на БДЖ. Той допълни, че според него трябва да се направи по една крачка в правилната посока от двете страни. „Излизането от кризата е чрез взаимни компромиси", каза той. От своя страна Владимиров изказа принципно съгласие за сядане на една маса и допълни, че плановете за най-коментираните реформи от последните дни са правени в последните два месеца и първият вариант за орязване на влакове например е бил много по-драстичен. „Ние тези отстъпки, които са необходими за балансиране на системата, ги правим в движение", обясни представителят на мениджърския екип. Той бе категоричен, че за ръководството на компанията е важно реформата да върви и да се спаси БДЖ.