Емел Етем чака отговор на доклада за нарушенията в Резерва следващата седмица
Емел Етем чака отговор на доклада за нарушенията в Резерва следващата седмица / netinfo

Интервю на Кирил Вълчев с вицепремиера и министър на държавната политика при бедствия и аварии Емел Етем

Давате ли от вашите проценти, от брутния вътрешен продукт, които взима вашето министерство, за здравеопазване?

Разбира се, всеки министър има право да... и задължение да защитава политиката, която води неговото ведомство, но аз считам, че не можем да работим така като в един "Плод-зеленчук" - вадиш от... със съдържанието на единия, даваш на другия. В края на краищата държавният бюджет, когато се формира, трябва да се направят държавни политики. Аз считам, че наистина е много важна реформата в здравната система. Тази реформа, която десетилетия не можа нито едно правителство да направи, както трябва, най-малкото трябва да я ускорим. Ако не можем да я завършим докрай до края на нашия мандат.

Тоест на Гайдарски вие отвръщате "дайте реформи"?

Да, реформа, ясна реформа, с ясни стъпки, за да може да знае и правителството, и гражданите какво ще се случи със здравните заведения, най-вече какъв ще бъде ефектът на услугата, която те предоставят, а услугата именно е качеството на здравеопазването, така че няма проблем...

Разбира се, аз ще подкрепя колегата ми Гайдарски, когато видя тези ясни стъпки в реформата, която той предлага. Аз бих желала също да получа и неговата подкрепа и на другите колеги и в сферата на моето министерство, което... за което аз отговарям, тъй като не считам, че мога да се похваля с някакъв бюджет, който е достоен за труда, усилията на спасителите, които ежедневно са сред хората.

Колко взима един спасител?

Един водолаз взема 250 лв.

Колкото една сестра в "Пирогов".

Сигурно.

Първо, да говорим за бедствието в резерва.

Така ли го наричаме сега?

Медиите виждат противоречие в това, че след като предадохте 200 страници доклад на главния прокурор Борис Велчев, искате прокуратурата да се самосезира по медийни публикации за Държавния резерв или поне така ви разбраха. Какъв е смисълът по медийни публикации, след като сте дали 200 страници документи?

Ако позволите, да уточня, освен документите, които ги има в този доклад, който разгледа на заседание Министерският съвет в четвъртък, той е наистина, не съм ги броила, но мисля, че дори са и повече от 200 страници. Там са прикрепени докладни различни, самите договори, решения на комисията, някои докладни, както казах, от служители на министерството и два доклада на работни групи, междуведомствени, които са се занимавали с тези документи.

Какво имах предвид, когато разговарях с главния прокурор на Република България. В медиите много често излизат различни публикации. Естествено в този доклад, който аз съм представила, не са обхванати всички случаи, за които, и вие, медиите, сте сигнализирали, и това беше и моята препоръка - освен материалите, които сме дали в тази дебела папка, имат възможност прокуратурата да се самосезират и по други случаи, които медиите предполагам, че ще продължават да вадят.

Аз не съм сигурен, че слушателите ни, въобще хората в България, разбраха точно какво е ставало в резерва. Хайде сега да се опитаме да го обясним. Вие примерно сте избягвала да говорите с цифри, а резервът и неговият директор са поели ангажименти по договори да плащат повече пари, отколкото е имало в бюджета им. Колко повече пари, колко е имало в бюджета им?

Това ще го повторя сигурно за стотен път. Миналата година Народното събрание, когато разглежда проектобюджет 2006 и след това го гласува, определя 42 млн. бюджет на държавния резерв. Това е сумата и със субсидиите, и собствените приходи - 42 млн.

Така, за колко са сключени?

Декември месец са сключени два договора и до март още два - за горива и смазочни материали, за четири ремонта, които се правят в бази на Държавния резерв. Значи, говоря само за осем сделки, за осем сделки сумата е 121 млн.

Вие сте юрист, г-н Вълчев, и за вас е ясно, че незнанието не оправдава който и да е ръководител, дори и в съда по този начин не оневиняват някой, който е направил престъпление, но специално за коментара, който прави ген. Димитров, той е прекалено наивен, за да може дори и на гражданина, който няма никаква информация за финансова дисциплина и бюджетна дисциплина, да му стане ясно, че когато нямаш едни пари, не можеш да ги харчиш.

Генералът обяснява и друго - че той е сключил тези договори за горивата, за да поддържа в България определените от ЕС количества горива в резерва си, което щяло да бъде задължително от 1 януари 2007 г. Това вярно ли е?

Още нещо искам да добавя по повод на бюджетната дисциплина. Знаете, че до края на август месец всички ведомства предоставят в Министерството на финансите проектобюджетите си за следващата година. След това няколко месеца те се работят както от междуведомствени групи, така и в парламента, така че ген. Димитров няма как да не знае, че в проекта, който е влязъл в Народното събрание, в бюджета, който е предвиден за Държавния резерв, тези пари не са били отчетени, затова аз не мога да разбера защо продължава да заблуждава българската общественост, че той тия пари ги е имал. Едно е да внесеш проект за бюджет, друго е какво излиза от Народното събрание вече като Закон за бюджета на Република България за следващата година.

Сега да изясним - излишни неща ли е купил, в смисъл той дории навява, че е длъжен да ги купи тия горива.

Вижте, г-н Вълчев, аз не бих искала да влизам в тази тема дали е излишно, дали е полезно, дали е целесъобразно. В случая не говорим целесъобразни ли са сделките или не. Ние говорим за нарушения, които констатира работната група, както и главният инспекторат на Министерския съвет. Първо, харчат се пари, които ги няма в бюджета, което значи, че ще се натовари допълнително бюджетът за 2006 г., който вече е разпределен и е ясен за какво и как ще се харчи.

Ще се натовари допълнително и ще трябва да се търсят средства, с които евентуално да бъдат заплатени тези договори, за които говорим. Второ, има явно нарушение на самата процедура, по която се сключват тези договори, заобикаляне на Закона за обществените поръчки. Това са двата факта, които сме изтъкнали още в самото начало, когато започнахме да анализираме сигналите, които постъпиха при нас. Затова моята е молба е, нали, нека да не ни принуждават... и Министерски съвет, нито моето министерство, са съдебен орган или орган, който има правомощия да обявява дали има престъпления и какви са те, и т.н. и дали е целесъобразна сделката в момента. Ние говорим за нарушения, констатирани във връзка с...

Не, понеже той в обясненията си казва, че пък по друг закон, ако не ги бил взел тия горива да ги поддържа в резерва, щял по него да бъде пък нарушител.

Аз мога ли да ви дам един пример? В момента на структурите на Гражданска защита са необходими около 70 милиона лева, за да си ремонтират базите, за да наемат други бази там, където в дадените общини или области нямат, и също така да закупят много необходима техника. Не само триони, не само помпи, тия малки, дребни съоръжения, които и гражданите ежедневно виждат по време на спасителните акции, но кранове, също имаме нужда от сериозни кранове. Само миналата седмица всички наблюдавахме как една много сериозна артерия Благоевград - Петрич повече от 5-6 часа беше затворена поради катастрофа на пътя. Там служителите на Гражданска защита нямаха с какво да отместят ТИР-а, който катастрофира.

Не говоря и за хеликоптер, който е необходим също на тия спасители, които много бързо трябва да откликнат понякога за броени часове, както беше последният случай в Бургас, когатосе наложи да транспортираме специалисти и помпи от Кърджали, Стара Загора, от другите отряди, защото Бургас нямаха. Ако имаше хеликоптер, те щяха да стигнат за 15-20 минути и можеха да бъдат още по-адекватни действията, които ги има. И много, много различна техника. Ако аз сега закупя тая техника с ясното обяснение, че тя е просто потребна и необходима, за да спасим човешки живот, според вас нарушение ли ще извърша, при положение че в бюджета тази година за тези дейности, в това министерство има само 200 хиляди лева, 200 хиляди лева. Необходими са 70 милиона. Те също са необходими, и също по законите, по които... и наредбите, по които действат тези спасители, те са необходими.

И аз ще кажа - аз изпълних еди-кой си закон или еди-коя си наредба. Защото ме задължава законът да го изпълня това, а в същото време съм извършила нарушение финансово.

А какво става със сключените договори? Част от тях става ясно, че са примерно със световна компания, една от големите компании инвеститор в България - "Лукойл" за горивата. Значи сега как им обяснявате вие на тая световна компания, той е бил оправомощен да подписва от държавата, те де да знаят какви бюджети имаме ние.

Надявам се в най-скоро време да имаме отговор и на този въпрос, защото юристи и финансисти ще отговорят какви са нашите задължения като държава и каква опция има да седнем да се разберем с този контрагент на Държавния резерв. Но виждате в каква ситуация ни поставят ръководители, които не спазват законите и не спазват и финансовата дисциплина. Аз се надявам да нямаме други такива случаи, защото на фона на очакванията на европейските ни партньори ние ежедневно да се занимаваме с това кой какво е нарушил, нали разбирате, че не е най-приятната...

Какви са опциите? Вестник "Кеш" пише, че щели сте да обявите за нищожни договорите. Това не звучи много сериозно, но от друга страна, имало неустойки.

Моля да не коментирам тези случаи, защото нито съм компетентният орган, нито съм юрист, за да вляза дори в една чисто теоретична дискусия. Разбира се, има като във всеки договор и неустойки. В една част от договорите, които успяха експертите да прегледат и са констатирали в доклада си, че са доста завишен процент неустойките, които са в сключените договори, което също това прави не особено добро впечатление. Има и много други въпроси, които витаят в пространството. Защо цената не е фиксирана, с това дали не се поощрява продавачът?

При тия скокове на цени как да се поощри?

Има различни практики. Затова аз не желая да коментирам и да влизам в дълбочина на това как са сключени договорите, правомерно или неправомерно ли, защото това ще го направят, надявам се, прокуратурата. Няколко срещи съм имала с главния прокурор, както и вие знаете...

Няколко? Не е само тази среща вчера след съвещанието?

Не, няколко срещи съм имала с главния прокурор. Вчера документите, както знаете, които му представих, бяха по последните, последната информация и последните документи, които ние събрахме, така че очаквам другата седмица да получим от прокуратурата отговорколко са преписките в прокуратурата във връзка с Държавния резерв и по колко от тях има заведени дела, за да няма повече злоупотреби в публичното пространство да се говорят различни цифри. Но, господин Вълчев, за мен по-важно е нещо друго, и това е и волята на правителството - ние да имаме пълна яснота за дейността на резерва. Първо, това, което трябва да направим, е да направим промяна в закона, сега действащия Закон за Държавния резерв, за да могат ясно и точно да се разпишат номенклатурите, от които има нужда Република България, нали, във военновременни запаси или държавен резерв, защото от там идва единият от сериозните проблеми.

Начинът, по който те ще бъдат освобождавани и най-вече прозрачната процедура, по която ще се извършват съответно закупуването на номенклатури за резерва или продаването, освобождаването на част от тези номенклатури. Немаловажен е фактът да се констатира най-после какви са, колко са и в какво състояние са базите ни, къде какво се съхранява, необходимостта от външни съхранители, да се направи един сериозен анализ за дейността на резерва, за да не се занимаваме през месец, през два с публикации или констатации за евентуални нарушения.

Казахте прозрачни процедури. Според днешният вестник "Политика" една от неофициалните тези защо НДСВ е против вашите предложения за нов Закон за защита при бедствия, както и промени в Закона за управление при кризи, е, че така с тези закони щяло да се съсредоточи много власт във вас, и понеже ставало дума за бедствия и аварии, вие ще можете да купувате различни неща по непрозрачен начин. Да го кажем - противно на собствената ви теза за Държавния резерв.

Те това го предполагат ли?

Да, значи вестникът предполага, че НДСВ така предполага.

Много предположения. Разбира се, аз във вашето студио имах възможност още след внасянето на законопроекта да обяснявам, и то надълго и нашироко, за което още веднъж ви благодаря, нали, дадохте трибуна да мога да разкажа какво сме внесли в парламента....

Разкажете за тоя елемент. Какви ще са процедурите, Емел Етем ли ще купува нещата?

Разлика в това, което тогава казах и сега казах, няма. Не, няма да купува Емел Етем нещата, защото си има държавна агенция, която се занимава с поддържането на държавния резерв, и в Закона за държавния резерв и военновременните запаси ясно и точна е разписана процедурата. Аз като вицепремиер...

А специално при бедствията и авариите...

Аз като вицепремиер съм наблюдаващ на резерва. А специално за бедствията и авариите по същия начин, както за всички останали номенклатури, ясно и точно има разписано кой какво прави, кой подава заявка, кой освобождава. Затова не приемам подобно предположение, че, видите ли, министерството и държавата политика при бедствия и аварии ще разполага, ще търгува, ще заобикаля - няма да има никой тази възможност, уверявам ви.

От това, което четох във вестниците, и от изявленията, които направихте след срещата с НДСВ, излиза, че вашият основен спор е в определението на това що е криза, що е бедствие.

Според НДСВ кризата била следствие от бедствието. Вие виждате разлика. Това не е ли един прекалено филологичен спор за България?

И този спор може да се води дълги години, както спорът за кокошката и яйцето. И аз не бих желала, губейки време в такива спорове, да даваме възможност на природата да ни наказва и да поемаме много големи щети, не дай си боже, човешки жертви. Искам да ви уверя, че това, което до този момент направих, беше както в рамките на коалиционния диалог, който сме водили, дори, ако искате и дори извън рамките на търпимостта, защото аз не знам друг случай, в който толкова дълго време и такава голяма публичност да е имал проект за закон. За което, разбира се, благодаря на всички, които участваха, но молбата ми е да се концентрираме около финализиране на тези проекти, защото, докато нямаме ясни и точно разписани закони, пак казвам, нямаме гаранция, че всичките ще изпълним основното ни задължение - да запазим човешкия живот.

Сега, при положение че НДСВ е против, ще влезе ли този закон за гласуване в парламента? Ще се гледа ли в парламента, без да е съгласно НДСВ?

Аз смятам, че партньорите ни от НДСВ ще дадат най-после конкретни предложения за промени по така внесените законопроекти, но ако позволите, защото до този момент аз получих от тях наистина няколко страници, осем мисля, че са на брой, в които те дават своите въпроси, но те не са свързани по конкретни текстове на двата законопроекта, а по-скоро по философията на законопроекта. А вече няма възможност да се променя тази философия, защото двата проекта са внесени с решение на Министерския съвет в парламента. Мога ли да си позволя, г-н Вълчев, да припомня нещо?

Министерският съвет и аз лично изпълняваме решения на Народното събрание от миналата година, от септември месец. Когато заседаваше временната комисия, формирана в Народното събрание по бедствията, които заляха страната ни, тя излезе с няколко конкретни предложения какво трябва да направи Република България, правителството на Република България за предотвратяване на тези щети от наводненията. И един от изводите, едно от решенията беше да се измени законът, съществуващият закон за управление при кризи и да се приеме нов закон за защита при бедствия. Тогава заглавието беше малко по-дълго, но това е смисълът - при защита от бедствия. И на базата и на това решение на парламента управляващото мнозинство в своята програма за управление включи тези два законопроекта. Съответно имаше и публичен дебат. Много дълго време се работи по двата законопроекта. Както и тогава ви казах, представители от различните ведомства работиха по него.

Винаги маже да се спори за определението дали е най-точно, дали е най-цялостно, но именно сега е моментът и имаме възможност между двете четения да го направим още по-ясно, още по-точно това определение що е бедствие, що е криза и най-вече да разпишем координацията, взаимоотношението, превенцията, контрола, системите и кой кога поема управлението. Ще си позволя да отметна, да подчертая още нещо. Двата законопроекта не касаят Министерството на държавната политика при бедствия и аварии само. Те не са на това министерство закони. Те са закони на Република България и на всички министерства, които имат отношение към този проблем. Ето, както е сега случаят с птичия грип.

Няма да оглавява този щаб министърът на държавната политика при бедствия и аварии, а ще го оглави министърът на земеделието, който има правомощия, компетентност и в специализираните закони е разписана каква е борбата с птичия грип, какви мерки се предприемат, кой каква отговорност има и кой каква компетентност има. Това е разликата и това искаме да постигнем, за да може всеки професионално и отговорно да управлява процесите.

Мислите ли, че НДСВ ще излезе от коалицията в края на тази година, началото на другата? Като наблюдавате тяхното поведение, реакциите им, от една страна, срещу проекти на колегата ви Румен Овчаров от БСП, срещу вашите проекти от ДПС. Хайде да бъдете по-откровена. Аз знам какво трябва да каже, нали, един вицепремиер в името на запазване на коалицията, че се надявате, че те разумът... така, ще надделее, но...

Не, не в никакъв случай няма да говоря в този дух и тон. Аз мисля, че НДСВ като една млада партия има не само своето право, но тя показва, че има и своя облик и стил на поведение. В същото време в нашата тристранна коалиция още от началото на формирането й миналата година ние ви заявихме, че това ще бъде единият огромен плюс, голямо преимущество на разнородната коалиция, че именно защото сме разнородни, ние ще си бъдем коректив, взаимен коректив, от който бихме желали за България да последват много положителни стъпки.

Освен прозрачността, която предложихме, и както виждате, я има, няма нищо скрито в нашето семейство, дори несъгласията, които ги имаме помежду си, различията, които ги имаме, ние също ги обявяваме и в това няма нищо страшно между другото. Но аз считам, че тези спорове, които ги водим, те са съвсем конструктивни, защото те са делови проблеми, които ние намираме начин да разрешим. Ние нямаме принципни различия в управлението на страната, в бъдещото развитие на страната и стъпките, които ги...

И при бедствията, и при кризите явно ви е доста принципно различието.

Не, но... принципно не от гледна точка на политиката и крайния ефект. Крайният ефект, който целим, и ние, вносителите на закона, и тези, които го критикуват от страна на НДСВ, е точно този - ние да имаме разписани ясни и точни правила, кой командва, кой управлява...

То това е краен ефект и на опозицията, сигурно иска да се преборим с бедствията...

Е, не знам, аз мога да говоря за тристранната коалиция.

Въпросът ви беше за взаимоотношенията в коалицията. Така че не бива...

Не, аз ви питах просто - мислите ли, че ще си тръгнат?

Не бива да ги драматизираме...

Че ще ви оставят сами с БСП?

Не бива да ги драматизираме тези различия. Това е хубавото и на коалицията. Аз съм убедена, че партньорите ни от НДСВ имат желание да изкараме заедно мандата и поетите ни ангажименти още от началото, от 16 август 2005 година, да ги реализираме до края на 2009.