Най-много пари от софийския бюджет трябва да се дават за проходмост, смята Прошков
Най-много пари от софийския бюджет трябва да се дават за проходмост, смята Прошков / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Интервю с кандидата за кмет на София, издигнат от Синята коалиция Прошко Прошков, в предаването „Седмицата“ на Дарик - 15.10.2011
45894
Интервю с кандидата за кмет на София, издигнат от Синята коалиция Прошко Прошков, в предаването „Седмицата“ на Дарик - 15.10.2011
  • Интервю с кандидата за кмет на София, издигнат от Синята коалиция Прошко Прошков, в предаването „Седмицата“ на Дарик - 15.10.2011

Прошко Прошков, кандидатът за кмет на София на Синята коалиция, номер 33 в бюлетината на кандидатите за кмет на Столична община, в „Седмицата” на Дарик:

И с вас да почнем с видеонаблюдението предвид взрива тази седмица. Вие ще сложите ли повече камери в София.

Да, логично е да има в голям град видеонаблюдение. Нещо повече - аз имам едно по-особено приложение на видеонаблюдението. Обещах вече в нарочна пресконференция, че за опазването на архитектурния облик на хубавите сгради в центъра всеки собственик, който направи реновиране на фасадата, ще получи камера, за да може да се наблюдава, това да не бъде вандалствана тази фасада. Това е доста важно, тъй като хората са демотивирани да реставрират сгради. След това почват веднага...

А на блока на г-н Диков ще дадете ли една камера да сложи?

Е, частни случаи няма да разглеждам със сигурност.

Не, става дума ще стигнете ли и до блокове?

Необходимо е да се направи анализ по клъстъри. В МВР са се правили такива опити навремето, в момента са изоставени и къде са най-проблемните зони в града? Правили са опити в различните районни управления да локализират тези клъстъри, където се случват най-много престъпления, където има най-много нападения и в тези места трябва да започне.

Докъде сте готов да стигнете, г-н Прошков, защото...

При този...

В „1984” на Оруел се стига до един ужасен „Биг брадър”.

Който в момента така и така се случва през телефоните ни и през начина ни на живот. Ако министрите оттук нататък са като Цветан Цветанов, това наистина е опасно. Видеокамери не са проблем, когато се спазва личното пространство на човека и когато не се използват за политически рекет тия видеокамери. Наистина в момента при тази ситуация аз не зная дали невинни хора няма да пострадат и няма да станат обект на полицейщина и рекет. Това е факт, но в нормална страна при спазване на нормативите, за това се борим, а няма вечно Цветанов да е министър на вътрешните работи, уверявам ви в това, видеонаблюдението има превантивна функция, която не е лоша.

Трябва ли парковете и градините да бъдат оградени и да се заключват вечер?

За някои от малките - да, защото се вандалстват непрекъснато, а в големите трябва да се засили охраната и наблюдението нощем по начин, по който да позволява спокойно преминаване, за да не се случват тия неща, които станаха наскоро.

За какво трябва да се дадат най-много от софийските пари в бюджета?

Най-много от парите в ужаса, в който живеем, трябва да отидат за проходимост, така ще го кажа. Това включва повишаване средна скорост на транспорта, инфраструктурни промени и проходимост на хората, които не могат въобще да ходят така лесно по тия тротоари. Това са хората с колички с деца, по-трудно подвижните, възрастните, това е основен проблем. Ние имаме
бариери пред нашето движение и проходимост основен приоритет трябва да бъде.

Какъв процент от данъците на софиянци трябва да остават в София?

Ами, по времето на правителството на Костов оставаше над 50% в София обратно в бюджета и от това не страдаше никоя община, така че аз бих казал, че Борисов можеше да си изпълни заканата и да го направи 50% както искаше като кмет. Това, което имам предвид в случая е следното - аз ще кажа 50, за да го запишете във вашата анкета. В развитите децентрализирани държави, например в Швеция, всички подоходни данъци остават в общините. Държавата получава само ДДС и акцизи. В България моделът на преразпределение е супер грешно субсидиране на общини, щото често е политически. Той не е прагматичен, не е на базата на коя община е закъсала или не, а дали кметът ми харесва или не. София може да задържа част от данъците, както казвам половината, но това е комбинирано с разумна териториална и регионална политика. Досегашният регионален министър и кандидат за президент разбираше, че регионалната политика е асфалт. Не е само асфалт, а е Закон за териториалното деление и план за регионално развитие на регионите в България, тъй че обезлюдяването да не се случва и тогава София спокойно може да получава справедливо част от подоходния си данък, а именно половината.

Какво ще направите, ако ви кажат, че общински съветник от вашата листа е намекнал за подкуп?

Е, то е актуален въпрос към г-жа Фандъкова в момента, а ясно е, че ще подам сигнал и ще го отстраня то листата. Публично ще искам да се отстрани от листата, няма търпимост към такива неща.

Да, ама може някой да го накисва. То тук в този въпрос...

Разбира се, че първо трябва да се провери... Човек може да проверява тези неща.

Един идва и ви казва „абе един ми каза, че един друг...

Не, не по този начин.

...отишъл при него и му казал, че е поискал подкуп”...

Но когато има обективни и ясни сигнали, когато в момента имаме хора, които са продукт на целия модел на управление на Софиянски и разширен от Борисов, а именно на всякакви такива брокери ги наречете, аз ги наричам тарикати или картели. Всичките тези седнали с черпаци около казана и бъркат кой колкото може... и това няма никоя партия, която да е изолирана от това нещо. Няма и да има, ако не променим начина на управление. Слушах преди известно време тук при вас Кадиев, преди два часа. Много добре е чел програмата ми, доволен съм, че се учи. Имаме начин да промени това и това е през изваждане на дейността им. Самият г-н Кадиев не знам дали има изгода да се види колко активност е имал през тия четири години в общинския съвет.

Защо София още няма завод за боклук, г-н Прошков?

Ами, защото Борисов си мислеше, че може да стане скъпо, може да стане без проекти, може да излъже Европейския съюз, но не става така.

А краткият отговор какъв е?

Краткият отговор е...

Заради?

Заради безхаберие и корупция по въпроса. Това е.

Такса смет според данъчната оценка или според...

Той ни обеща два завода. Това е фундаментален популизъм в момента. А сегашният завод, както го проектира, предвижда над 30% от отпадъците отново да ги депонираме. Това депо отново ще го изчерпим и какво правим в дългосрочен план? Тотално му е сбъркана концепцията и не отговаря на условието за рециклиращ град с нулеви отпадъци. Това е важното да се постигне.

Такса смет според данъчната оценка или според изхвърления боклук трябва да се определя?

Естествено според изхвърления боклук. Тя не е данък сгради. Такса смет в момента...

А вие как ще я мерите, г-н Прошков?

Ами досега всеки се опитва да намери начин да я мери, така че да му е лесно на администрацията. Трябва да е лесно на гражданите и да им е справедлива. На администрацията може да й е трудно, трябва да се мери.

Кажете кой е лесният начин?

Няма лесен начин. Супер труден е начинът.

Лесният начин за гражданите кой е?

Лесният начин за гражданите е да се измерва потреблението кой колко смет изхвърля и това е хибридно. В едните райони, селата на Столична община, е сравнително лесно. Оттам минава машината, взима кофата от двора, тегли, вкарва го в дневник това нещо. Всичкото това може да се следи. В периферните райони е възможно през подробните устройствени планове, които предстоят да се изграждат в тези райони, трябва да направим планове. Те са си по Закона за етажната собственост необходимост. В тези подробни устройствени планове трябва да се предвидят между блоковете пространства за контейнери за съответния блок, които са достъпни само за този блок, както е в Германия. Най-сложен е проблемът центърът на София заради липсата на добър подземен кадастър, защото ние не знаем как и къде можем да разположим на подземно ниво с подемници, което е разумният начин за центъра, там е най-сложно и системата засега в центъра е трудна за отговор. В ЗУТ промени предвиждам. Искам като кмет на София промени в ЗУТ, тъй че всяка сграда, която се проектира и строи тепърва, да има предвидени начин за извозване на сметта от самата сграда, да има достъп архитектурен до това нещо и проход, през който да се изнася контейнерът. Това също е практика в цяла Европа.

А това е да може да си хвърляш. Аз гледах... съм виждал. Блокът старият, в който живеехме, беше построен да може да си излееш кофата от петия етаж и да отиде до... Това никога не се използва всъщност.

Това не чак толкова, но в старите сгради в центъра на София строени 20-те - 30-те години, има помещения за смет. Изключително разумно направени сгради и някои от тях са и с подемници, ако сте ги виждали.

Е, те сега тия помещения повечето от тях са будчици, от които се продават разни работи.

Да, това са безхаберията през последните години, но за центъра това е работещ модел и аз не казвам, че ще е лесен и веднага, но няма да е точно да ми казва някой, че обещавам като на сватба, както г-жа Фандъкова. Не, аз казвам нещо друго. Кметът на София, ако се примири с това, което му казва администрацията винаги му казва „шефе, това не може да стане”. Цитирам буквално. Мечтите ми и възможностите ми на мен са много по-големи от това, което ми казва администрацията. Трудно е, но ще стане.

Колко трябва да струва билетът за градски транспорт в София?

Един лев, докато не се промени тотално схемата на финансиране на градския транспорт на кражбите по отношение на спирконавеси, на безумния им заем от 50 млн. за спирки, а не за проходимост на транспорта, на цялата тази простотия. Един лев дотогава. Нямам право и никъде няма да чуете от мен повишаване на нещо. За да повишиш една цена, за да почнеш големия разговор за реалната цена, за намаляването на субсидията и тежестта върху данъците на всички ни, първо трябва да се реформирал тази структура. Няма как без реформа да увеличаваш цената. С каква гаранция ще увеличавам цената? За да може същите тези хрантутници да си продължават същото? Няма да стане.

За или против маршрутките в София?

В дългосрочен план съм против маршрутките. В момента те обаче са идеален знак. Те показват колко е безумен транспортът в София. Маршрутки има в африканските столици. Не съм виждал в европейска столица. Но те в момента обират този луфт, който не може да покрие транспортът. Със създаването на истински транспортен план на града, част от нещо по-голямо дори, интегриран план за развитие на града, за който никой няма идея в момента, че трябва да имаме, тогава довеждащият транспорт ще бъде оптимизиран, тъй че метрото да се ползва, защото сега не се и ползва чак толкова.

Кои два квартала трябва да свързва следващата линия на метрото?

В момента обсъжданията текат. Посоката горе долу е ясна. Тя е определена по критерии пътникопоток:  „Враждебна” - „Овча купел”. Само че аз засега се присъединявам към това, защото не познавам проекта, засега казвам, само при едно условие обаче, не под „Ботевградско шосе”, а под „Владимир Вазов”. Защото по „Ботевградско шосе” имам чуден трамвай, имам широка проходимост и за автомобили и не ми трябва под „Ботевградско”. Под „Владимир Вазов” ще извозя повече хора.

„Владимир Вазов”, е това от моста Чавдар, оттатък.

Покрай „Герена”, да. Покрай „Герена” там е много по-смислено и обслужва повече хора. А по отношение на самия анализ никой не им е дал досега адекватен отговор на въпроса, около 1-1,5 милиарда се говори за трети метродиаметър. Тези средства могат ли да се инвестират в алтернативен транспорт. Тоест, повече довеждащ, повече екотранспорт отгоре и двата лъча, които съществуват в момента. Този анализ аз ще го направя.

За да се избегнат задръстванията, трябва ли влизането в центъра на София да стане платено?

Не, това, което трябва да се направи в София, е идея... още от края на 80-те е започната да се дискутира, да се оформи вътрешен транспортен ринг. Не може да се изсипва изток и запад целият поток на ларгото.

Е, добре, де, ако има ринг, логиката...

...до „Люлин”...

...е вътре в ринга да се създадат рестрикции за влизането... Защото пак ще минават оттам.

Няма проблем, не е нужно да има платено влизане. В Берлин като живеех, не беше платено влизането, защо ходех с транспорт и с колело, а не с кола? Защото ми беше по-удобно, по-хубаво и по-приятно да пътувам с транспорта, честно казано, защото трудно си намирах място за паркиране. Това е регулаторът, местата за паркиране в центъра винаги ще са ограничени. Не е нужно човек да влиза там. Но само чрез стимули, не и чрез наказания. Вътрешният ринг, какво имам предвид... ще кажете „ще строите нов ринг”. Не, има идея, през която при еднопосочно въвеждане на движение на улиците около ларгото и по-големите булеварди като „Христо Ботев”, „Стамболийски” да се направи тъй, че обходният маршрут да се случва, а не да се набиваме всички на ларгото, „Люлин” и „Цариградско шосе”.

Ще махат ли при вашето управление паяците коли, които не пречат на движението, макар да са неправилно паркирани?

Категорично не. Паяците трябва да спрат да печалбарстват. Излизам от паркинга на театър „София” и ги виждам, прави една обиколчица, вдига колата и я прибира вътре. Все едно работим на норма печалба. А когато го извикаш в „Бели брези” примерно, че някой е запушил движението на целия блок сутринта, не могат да излязат 50 семейства за работа, те ти казват „ние не обслужваме зона „Бели брези”. Аз съм ги викал като кмет в „Лозенец” и ми мрънкат и не идват... да дойдат. Това тотално ще го прекратя. Паякът е услуга наистина за сериозните случаи. И в цяла София паяци. Но ако някой е спрял - скоба, санкция, налагане на глоба, това е нормално.

Ще затворите ли новата спортна зала „Арена” в София временно, докато бъде построен паркинг, който отговаря на капацитета й?

Новата спортна зала е абсолютно мениджърско недомислие. Въобще те... при ГЕРБ няма един проект, който да е устойчив и да носи смисъл за града или за държавата в момента. Казвам го отговорно. Първо, цената се увеличи. Борисов я намали с преговори с фирмата изпълнител, обаче намали и квадратурата и премахна подземният паркинг. Няма нужда да я затварям, та и така и така в момента не изпълнява функциите си да печели. Няма желание. Волейболните национали къде тренират в момента?

Може би то не е основна функция да печели. Идеята е наистина в един град да идват такива звезди, обаче и хората да ходят да ги гледат. Ако ще се трепят всеки път, докато...

Точно така.

...отидат и докато...

Ние освен радост като всяко нещо, което прави в момента общината, защото няма никакво управление, като всяко нещо, което носи радост, носи и страшна печал за много хора наоколо. Както е стадионът, стадионът е заварен, както ще е и тази зала сега. Залата... волейболните национали тренират отново във Варна. Скъпи са им условията там. Тази зала ще посреща един, два, три концерта на година. В момента естествено, че...

Е, само за следващия месец има три големи концерта планирани.

Радвам се, че е така наистина, но...

Пол Анка, Шаде...

И ужасът ще е пълен. Но не е нужно да я затваряме, нужно е да стоят тълпите...

И Том Джонс.

Нека хората са в задръствания и да си припомнят кой я построи тази зала, как я построи и защо я построи и колко евтина им е излязла всъщност. Като преметнем престоя в задръствания, икономическия ефект върху града около тази зала, да видим евтиният проект на Борисов колко струва.

Трябва ли общината да плаща на частните детски градини същата сума за дете, която дава и за дете в общинска детска градина?

Субсидията за детските градини е различна в зависимост от детската градина. Защото разходите в детските градини са различни. Никой не го казва това нещо. Една е на локално парно, друга е на топлофикация, трета изолирана, четвърта не е. Но, да, субсидията трябва да се осредни и да следва детето. Защото е необходимо да се стимулира наистина и частна инициатива, и публично-частно партньорство. Г-жа Фандъкова ще строи градини. Искам да я питам пак ли по 4 млн. едната градина? Пак ли ще прави по два пъти възлагане на договор или може би тя не знае отново? Аз наистина съжалявам, ако не знае, но се възлагаше детска градина, след което с анекс се дострояваше. Фирмата, спечелила уж с най-ниска цена, аз съм виждал такъв случай... ако ще ми ги строи на тези цени, не й виждам къде ще й излезе сметката. Около 200-300 милиона в следващите години, нека да поеме част от това и частната инициатива и да има справедливо разпределение, което се получава автоматично от пазара.

Ще сложите ли колчета и ще направите ли скъсявания на всички тротоари в София?

Да, но не разнопосочните колчета, които са в момента, а трябва да има схема за всеки квартал утвърдени и да са и красиви на всичкото отгоре. И наистина ще има скосяване, и комисиите, които приемат обектите, строителните обекти, ще гледат много внимателно за достъпна среда. Защото в момента направиха „Петко Тодоров” около Южния парк, скосявания няма на всеки тротоар. Вие, ако сте го забелязвали, минавате, ако сте не дай си боже, човек с увреждане, минавате за едната улица и оттам бариера. Градът на бариерите е това. Продължава да се строи така - некачествено, некомпетентно и скосяванията трябва да се правят според нормативната база. Защото в момента има скосявания в София, които, не дай си боже, някой да тръгне да ги използва, може да го убият. Задължително...

На мен любимото ми е тук на „Левски” и „Дондуков” - скосяването завършва в шахта с решетки.

Да, категорично кошмар истински. Но това е въпрос на сериозен контрол при приемането на обекта. Кой е приел този обект? Кой прие мола на „Хемус”? Кой прие зала „Арена”, тази „Сердика” или какво беше, „Армеец” ли новата, забравих й името, не е важно... да я кръщаваме на някакви групировки залата, не ми стана ясно защо. Но кой прие залата „Армеец”, кой прие този обект за употреба? Той няма паркоместа. По ЗУТ не отговаря. Защо Борисов трябваше да го приема това нещо, за да резне една лентичка... не, той я ряза три пъти, извинете - на грубия строеж също ряза лента. Мисля, че на дограма и на покрив ряза лента. И резна сега, преди изборите.

Коя улица трябва да стане изцяло пешеходна в София?

На този етап, казвам на този етап - „Съборна”. „Съборна” - защото ще подкрепя...

Това е старият детмаг от „Света Неделя”...

Да, защото и там има един много хубав проект на архитект Емил Коцев, който общината не иска да го чуе от години, да направим новите стени на стара Сердика. Ние да маркираме къде са границите на стара Сердика по подходящ начин, ще стане страхотно за туристи. И е реалистично в момента. „Витошка” пешеходна ще се създаде в момента голям проблем, за всички е... (не се разбира - бел. ред.)... квартал, защото логиката на града е, както е проектиран тогава, не е била за пешеходна зона. Но „Съборна”, „Калоян” този ринг, може да се помисли и с най-голямо удоволствие ще го направя. Другото нещо е, да се довърши, тази язва да се оправи за Женския пазар, където вече има начални проекти. Женския пазар си го представям нещо като Нашмарк във Виена, страхотно място за разходки, кафенета, занаятчии. Защото говорим и за улица за занаятчиите. Имаме такъв ангажимент към камарата, с които съм се срещал няколко пъти. Това са местата за разходка.   

Колко често ще миете софийските улици?

Софийските улици първо ще ги категоризирам. Това, категоризацията им в момента е идиотска. Има улици, които са наистина с обществено значение, а се водят квартални. Второ, има улици, които са малки, квартални, но са се превърнали...

Дайте да го развием това. Значи първа категория, „Дондуков” ще е първа категория. Колко често „Дондуков”?

Първа категория задължително. Трябва да се мие не по-малко от два пъти месечно, а тия, които са с обществено значение - един път на два месеца.

Втора категория с обществено значение.

Да, един път на два месеца минимум. Това са реалистични неща, а не да си говорим всеки ден, че ще ги мием и т.н. В тоя момент това трябва да се направи.

А тия в кварталите?

И вътрешнокварталните улици трябва да се мият поне три пъти годишно. Но там трябва да се закупи съвсем друга техника. В момента порочният модел на концесионера е такъв, че той има само големи машини. Още 2008 г. предложих на Бойко Борисов, през медиите, разбира се, докарах малки машини, измихме една улица пред Семинарията, която... направихме преди това анализ между другото. И германците, които дойдоха и казаха „тази улица не е мита от 15 години”. От 15 не е мита. И те можеха да го докажат, защото са специалисти в областта. Трябва да се стигне и до тия улички, но това става с малки машинки, не става с тия чудовищни машини, които има концесионерът.

Ще ремонтирате ли улица, без да се подменят всички тръби и кабели под асфалта?

Да, текущите ремонти изискват да се правят такива, но аз спирам хранилката с асфалта, казал съм го. Цялата тая кражба, изтичане на пари, всяка година кърпят едни и същи дупки. Уж са малко по-встрани. Като започнем от цялата технология, от асфалтовата база до температурата на полагане на асфалта, до това, че три дни лениво битумизират и обкантват дупката, е нещото, където е заровено кучето. Сериозен контрол там и... нещо да ви кажа за миенето. Преди да мия улиците, ще наложа най-стриктния контрол за това да мият фрезованите участъци. Те не мият, те фрезоват и после ми асфалтират отгоре. Трябва да се измие идеално фрезованото, за да има добра атхезия на новоположения асфалт, а не да го правим на средващата пролет. Всичката тая уж поредица от грешки води до изтичането на над 15 милиона в момента сигурно годишно, заради безумното кърпене. А за цялостно реновиране - да. Аз съм автор на идеята, и твърдя на това авторство отдавна, че трябва наслагване на всички графици, експлоатационни дружества, концесионери от всякакъв характер и от Столична община още към октомври предната година се наслагвах графиците на всички, когато ще работят. Отклонение от тоя график води до сериозни санкции и тогава ние ще имаме гаранция, че няма да копае, примерно „Софийска вода” два месеца след като ние сме направили рехабилитация на булевард. Миналата година Столична община... аз искам оставката на заместник-кмета по транспорта, 100 000 лева се дадоха за кърпене в „Черни връх” за участък, който го отваряме след месец, да го правим канала там. Безобразно харчене.

Трябва ли да бъдат премахнати всички незаконни строежи - от гетата до остъклените балкони?

Разбира се, че трябва да се спази законът и да се премахнат остъклените балкони. Проблемът ще се реши в процеса на паспортизиране на сградите. Всички сгради в София трябва да се паспортизират.

Но отговорът ви е „да”, така ли? Защото всички ги е страх, че няма да гласуват тия с остъклените балкони за тях.

Тия с остъклените балкони, понеже човек не трябва да бъде и само репресор, като иска да въведе нещо, на тези с остъклените балкони им предстои да паспортизират сградите си. Такъв е законът в България, във връзка и с енергийната ефективност. С тая паспортизация...

Но с паспортизацията не може да се узаконява.

Не може, но включва...

Нещо, което е трябвало строено...

...но включва и конструктивно обследване. И може да се вземе вариант, в който при неопасно за конструкцията остъкляване може да се запазят такива, които не са опасни за конструкцията.

Да, ама София изглежда лошо заради това, че всеки си е правил както си намери за добре остъкляване.

София изглежда кошмарно. София изглежда кошмарно и заради закона, който не дава възможност наистина да има художествен съвет при одобряване на каквото и да е строителство и разрешение за сгради.

Ама, не, то още в соца е имало изискване, преди да тръгнеш да си правиш балкона стая, да отидеш да вземеш разрешение и да не може някой да помисли „а как е изглежда това, като каца самолетът и гледат хората отгоре колко е грозно”.

Така е, от тази страна сте прав. То в момента има ред, когато искаш да остъклиш балкон, отиваш за разрешение за строеж. Има процедура, съществува възможност, но трябва да се направи.

Да, обаче всички кандидат, а при вас виждам едно притеснение, не искат да кажат...

Не, няма притеснение.

...ами да, трябва да се махнат”.

Няма притеснение, има просто неяснота как ще стане това в следващите 5-6 години. Най-откровено го казвам, не може да стане за 5-6 години това нещо. Единственият начин е през паспортизацията и енергийната ефективност да се прецени кои могат и кои не. Ако трябва, ще се инициира законова промяна. Трябва да се мисли и за някакъв обществен консенсус по въпроса.

Ще махнете ли дискотеките и кръчмите в Студентски град?

Тези, които са в общежития, вътре в сгради на общини по наем, задължително ще искам от областния управител на София да спре само да се занимава с имоти и да брокерства, а да вземе да издаде административен акт за премахване на всички, които са в общежития. Останалите, които са в частни сгради, не мога да ги премахна. Студентският град, виждам, е и тук са ме слушали внимателно опонентите, е изчерпал функции в тоя си вид. На София й трябва нов кампус в сферата на перспективно развитие на север. Тоя кампус е... ролята на общината не е голяма, а само да не пречи да го отреди, а оттам тръгва академичното строителство, там ще е инициативата на университетите. Там ще се развие може би един от първите ни научен и технологичен клъстър. Аз искам студентите да могат всъщност да работят в тоя кампус, както е по нормалния свят, и да се издържат  вътре. Тъй че Студентският град... всички от общежитията вън, защото не могат да спят тия, които живеят в тия общежития, частните обекти не мога да ги прекъсна.                     

Трябва ли да бъдат умъртвявани бездомните кучета?

Не, не трябва да бъдат умъртвявани, трябва да ги няма на улицата, защото има закон. Има закон, който забранява умъртвяване. Аз не мога да наруша закона, но те не трябва да са на улицата. Трябва да се изнесат в приютите и най-важното, да спрем... Трябва да кастрираме „Екоравновесие” първо. Трябва да спрем това, което аз наричам една от мръсните тайни на София, анатомична, и се извинявам, че ще я кажа пред вас, да спрем кастрирането само на единия яйчник, за да може втори път да се плаща манипулацията. Да спрем ония бригади...

А това го говорите не в преносен смисъл, взимат куче...

Буквално. Кастрира се единият яйчник и се оставя.

Ама те, хората, живеят от тия кучета, как ще искат да си премахнат...

И вие виждате... и моя въпрос... не, не, аз ще ви кажа какво ще стане с тях, те нямат проблем. „Екоравновесие” ще стане зоополиция като част от инспектората за лошо отношение на собственици към кучета. Те ще дебнат кучета, които са изхвърлени от собствениците, за да наказват собствениците. А иначе, когато режете единия яйчник, с извинение, грубо е, и видите маркирано кастрирано куче с малките около него, аз вече няколко пъти питам те осиновени ли са тия кученца, защото кучето е видимо карстрирано.

Ще махнете ли паметника на Съветската армия?

Да, разбира се и ще го преместя в музея, който ще искам да се преименува на тоталитарните символи, социалистическото изкуство „Оксиморон”. Музеят на тоталитарните символи, любим на Борисов и Рашидов, там да си го гледат, да си го правят каквото искат. Значи в центъра на София най-високата сграда, най-високото нещо не може да бъде подмяна на историческата истина. Няма нито един убит съветски войник в България, тогава е имало окупация на Съветския съюз спрямо България. В името на образованието на следващите след нас, за децата, трябва да не се подменя историята, това е много важно.

Какво ще направите с паметника „1300 години България” пред НДК?

То няма такъв паметник вече. Той е проектиран безумно, но няма такъв паметник.

Добре... това нещо какво ще го направите?

Е, не му е местото там, там си е местото на паметника на желязната дивизия, софийската желязна дивизия - най-героичното поделение на Българската армия някога. Ще възстановим тая чест и слава за българите.

Готова ли е София да бъде културна столица на Европа?

Столичани са готови, София не е като администрация, защото нито работи активно по разработване на  културните маршрути, нито направи кой знае какво по отношение на разкриването на археологията, където ни трябват ясна схема за публично-частно партниране, консервиране на археологията и най-важното нищо не се случва по отношение на периферията на града, която, за да станеш европейска столица на културата, не ти трябват само старини, нека да обясним на хората - трябва модел, в който се вижда, че културата е навсякъде в града, че градът живее неоткъснат, че тези хора, които са в „Люлин”, не чувстват, че живеят в друг град.Там са алтернативните форми на изкуство. Там са творческите индустрии, с които много малко се работи в момента.

Държавна или общинска трябва да е „Топлофикация-София”?

„Топлофикация” трябва да се промени по следния начин. Топлопреносната мрежа като гарант за сигурността трябва да остане общинска, самата мрежа, за да гарантираме, че няма да има проблем. Производството, самите ТЕЦ-ове могат да се направят през партниране, да се продадат на концесия... да се продадат на концесия за N на брой години и задължително условие в това за производството на топлоенергия...

А концесията държавата или общината да я дава?

Тя е общинска. Общинска е сега.

Да, става дума, че не бихте я върнал на държавата.

Значи „Топлофикацията” ние трябва много внимателно да внимаваме, тя трябва да е там, където не е Бойко Борисов, защото той винаги се отървава от нея. Където му я прехвърлят, той започва като горещ картоф да я прехвърля на назад: като кмет - на държавата, като държавник - на общината. Много е важно да не му нарушим спокойствието. Според мен... но и сериозното решение там е диверсифициране на производството. Ефективно производство не само на базата на газ, а и на биомаса отпадък и на геотермалната енергия. А доставката - либерализиране на пазара. Като има конкуренция, и аз като етажна собственост като не ми харесва този доставчик и го сменям с друг на следващия сезон, ще е съвсем друга цената - ще поевтинее.

Трябва ли София да има банка?

София трябва да си върне банката. Шест години Борисов не е връща.

Добре, де, що няма банка Ню Йорк?

Не, не, аз не съм казал още, че трябва да си има банка, само казах, че трябва да си я върне задължително. Борисов...

Не, не, значи всички го разбирате с въпроса Общинска банка, аз ви питам по принцип трябва ли София да има банка.

София в момента трябва да си върне банката, да спре това престъпление и да потърси отговор на следното нещо. След като шест години се мота Борисов, да разкрие престъплението на... и Цветанов, заместник-кмет по сигурността, това е голям елемент в сигурността, сега вътрешен министър. Човекът, който дължи над 200 млн. на държавата, държи пакет в тази банка. Няма механизъм да бъде...

За кого говорите? За...

Ковачки.

Така.

Няма механизъм дали през цедиране, дали през друг... аз не съм нито юрист, нито икономист, но трябва да има начин този... държавата да си влезе във владение и да даде на общината. БНБ може да помогне. Мотаха се, колко струва това на нас сега?

Да си върне банката.

Банката в момента, ако тръгнем да я продаваме, то вече банките какво струват? Оня понижиха кредитния рейтинг на „Барклис”. В момента Общинска банка ще е супер евтина и няма да си струва. Бих я продал по-късно. Сега бих я използвал, защото тя иначе като банка е стабилна, за някакъв тип политика, микрокредитиране и някакъв тип фонд да създам около нея...

Т.е. вие отговаряте „да, трябва да има”.

Засега. Засега, защото в момента да я продаваш няма да й вземеш парите, заради престъпно забавяне.

Коя общинска фирма е излишна?

„Софийски имоти”. „Софийски имоти” не ни трябват. От нея се вадят всичките имоти, които са зелена площ по общия план и стават публична собственост. Останалите са частна общинска собственост. Разпорежда се общинският съвет с тях. Отговор искам от председателя на Столичния общински съвет Андрей Иванов къде са мръднали моите доклади. Три години имам доклад да извади от „Софийски имоти” публичната общинска собственост, която е зелена площ. Що ги пазят там? Това е гнездо на корупция. Край на „Софийски имоти”.

В коя сфера липсва общинска фирма и ще направите...

Не, не, общината не е холдинг. Няма да създава повече фирми.

Кой е първият в общината, когото ще уволните?

Заместник-кметовете. Идвам с екип - това е нормално, идвам със свой екип, включително и г-н Ангелишин, който е от моята партия. Аз смятам, че той има много по-големи възможности, отколкото за заместник-кмет по културата. Имам други идеи - с него да работя по по-мащабни неща. Г-жа Фандъкова би била един прилежен кмет, заместник-кмет по културата на негово място, но се опасявам, че е много зависима от Борисов и не взимам служители, които служат на друг началник по принцип.

Избор или назначаване на районните кметове подкрепяте?

Е, то е ясно, аз съм за изборност и реална децентрализация и правомощия, за да не може за едно малко колче, антипаркингово да се моли районният кмет на общината. Те имат общ интерес, районният и големият кмет. Добра политика, необвързана политически. Когато един район бива цакан, да го кажем без евфемизми, от голямата община, защото кметът не е от нашите, това не е добър модел за живот в този квартал.

За или против софийско гражданство сте?

Не може да има някои „за”, всички сме против, то е нормално, европейски граждани сме и живеем в Европа. Градът има нужда от своите хора, ако ги управлява смислено, той има нужда и от работна сила.

Кой е вашият голям проект за София, г-н Прошков? Нещо, като софийското море на комунистите.

Да, те винаги обещават светло бъдеще и в момента е така и в тази кампания. Моят голям проект е много малък - променям модела на управление, изваждам всичко на показ. И моят голям проект е първият кмет, който няма да е на менгемето на корпоративните интереси и няма да бъде човекът, който е вежлив, защото настоящият кмет г-жа Фандъкова е вежлив човек, но вежливост към корупцията, вежливост към брокерството няма да има повече. Това е моят голям проект за София. Променяме модела на управление, а самите столичани ще дръпнат града напред. Администрацията не трябва да им пречи. Общината трябва да им дава цялата информация, да бъде контролирана отвън и кметът да има имунитет. Аз, ако нямам имунитета на това, че всичко е на светло, ще бъда смачкан като всички останали, дали от някой си премиер и дали от някакви си мутри. Аз ще бъда смачкан също, ако не го направя и затова ще го направя. Големият ми проект за София е нов модел на управление, не ориенталският досега и Софиянски - Борисов.

И накрая с едно изречение. Защо всъщност искате да сте кмет на София, г-н Прошков?

Защото искам да имам кмет. Аз съм софиянец от няколко поколения, градът ми сякаш напоследък няма кмет. Аз не искам кметът ми да е част от екипа на някого. Искам София, която има специфични интереси, като град да бъде защитавана от кмета си. Искам кметът да не разчита и да плаче на рамото на това или друго правителство. Затова говорим за децентрализация и финансова независимост. Силна политическа воля. Аз съм спечелил доверие на N на брой избори, за да съм тук, във вашето студио, и да говоря с вас в момента, аз съм политик от това поколение, което си търси доверието преди избори. София е в крак с времето и това е моето послание към хората. Промяна на модела на управление - мога да го направя, защото имам тяхното доверие на живи реални хора и от нищо не ме е страх, и от нищо не се притеснявам в момента.