В края на миналия месец правителството определи за председател на Комисията за защита на потребителите Веселин Златев - досегашният съветник по регионална политика на премиера Бойко Борисов. Промените в ръководството на КЗП са в резултат на събитията от края на август, когато премиерът Борисов поиска оставката на Дамян Лазаров, който беше председател на Комисията от 2000 г. досега. Като мотив за промяната се посочваше постигане на „по-добро хармонизиране и по-осезаеми усилия в осъществяването на практиките за защита на потребителите". Какво ще се промени в работата на комисията и какви проверки предстоят във връзка с наближаването на зимния сезон, ето какво каза в съвместната рубрика на Дарик и КЗП - „Потребителска култура" Веселин Златев.
Веселин Златев е юрист по образование. Бил е областен управител на Шумен, кмет на общината в продължение на два мандата (1999 - 2007 г.), заместник-председател на Националното сдружение на общините в България (2000 - 2007 г.). За периода от 2002 г. до 2008 г. е член на Смесения консултативен съвет на Комитета на регионите на ЕС в Брюксел, член на Комитета на регионите на ЕС в Брюксел, член на Комитета по наблюдение на ИСПА и член на Съвета по децентрализация към МС на РБ.
Господин Златев, имате доста опит и богато CV зад гърба си. Бяхте и досегашният съветник по регионална политика на министър-председателя Бойко Борисов. Смятате ли, че ще се справите с ръководния пост на КЗП и защо?
Трудно ми е да давам оценка на самия себе си, но мисля, че съм натрупал достатъчно житейски опит, достатъчно богат административен опит. Вярно е, че материята, в която попадам, за мен е нова, но всъщност нова е от чисто професионална гледна точка. Иначе цял живот съм бил потребител, както и вие. Иска ми се да слезем ниско долу, при хората, при потребителите, за да можем да им бъдем полезни. Така че се надявам на един успешен мандат.
Какво трябва да се промени в КЗП?
Доста неща трябва да се променят. Трябва да се промени начинът на действие на тази комисия, като под начин на действие имам предвид да се засили по-скоро превенцията, отколкото нейната правоприлагаща функция, защото човек не бива да бяга подир събитията. Това с още по-голяма сила важи и за една държавна институция, каквато е Комисията, ние трябва да насочим усилията си към онези факти и обстоятелства, които биха препятствали извършване на нарушения. Това означава да насочим вниманието си към търговци, към производители, към откровени лидери на пазара, които предоставят стоки и услуги пред всички свои конкуренти. Трябва да насочим усилията си в този смисъл като превенция и по отношение на съвместната работа с Агенция „Митници", защото по един начин може да се процедира, когато съответна вносна стока е контролирана на митницата, а по друг начин може да се реагира тогава, когато тя е в широката търговска мрежа. И още нещо, може би до този не сме правили обстоен анализ и конкретни действия за една постоянна кампания по информиране на потребителите. Ние с тази постоянна кампания искаме да постигнем, от една страна, коректни търговци и от друга страна, активни и информирани потребители. Ето в тези няколко насоки виждам основните цели и действията на Комисията за следващите няколко месеца и години.
Върху какво работите в момента в КЗП? Тук може да анонсираме, ако нещо конкретно се предвижда да се случва.
Ние гледаме да сме в крак с времето. Знаете, че наближава зимният сезон и ще насочим усилията си, преди неговото започване, в няколко направления. Първо, по отношение на стоките, които се предлагат за деца - шапки, якета, ръкавици, обувки и всичко останало за зимния сезон. На второ място, ще се постараем да извършим масови проверки на туристическите обекти и туристическите хижи от гледна точка на това дали имат съответната категоризация, дали има на съответното публично място вярна информация за естеството и цената на услугите, които се извършват. В началото на самия зимен сезон ще се насочим към нашите курорти. Проверките, бих могъл да кажа, че една малка част вече започнаха в началото и средата на този месец, а по отношение на хижите ще се акцентира най-вече ноември.
Какво бихте посъветвали потребителите? Откъде да започнем, за да се научим да търсим правата си?
Аз бих искал да кажа, че всички ние сме потребители и всички сме заинтересовани потребителската ни култура да бъде на съответното ниво. Това означава, че ние трябва да знаем правата си. До този момент Комисията е била в състояние на някакво затъмнение и към нея е имало някакво недоверие. Аз искам да се обърна към всички български граждани и потребители да ми сигнализират, да поставят питания дори тогава, когато нямат конкретно основание за притеснение, че техните права са били нарушени. Но така или иначе ние искаме да установим едно взаимно доверие между малкия състав на тази комисия и огромния състав на всички български потребители.
От 17 ноември влиза в сила новият стандарт за цигарите, които трябва да гаснат сами. Бихте ли разказали малко повече за това изискване към търговците?
Да, това е плод на европейска политика, която ние като държава член на ЕС сме длъжни да съблюдаваме. Искам да кажа, че ние вече проведохме една много сериозна среща с представители на всички търговци на цигари и цигарени изделия тук миналата седмица. Установихме, че както ние, така и те са били достатъчно активни през изминалите месеци, защото тази дата 17 ноември се знае много отдавна и че сме били достатъчно активни с всички търговци на подобни изделия. Внимаваме, полагаме усилия да се внимава с какви количества се зареждат съответните складове, съответните по-малки търговски обекти. Така че са предприети всички необходими мерки след определения срок подобни цигари да не влизат в джоба на българския потребител. Не можем да гарантираме, че някъде, обаче, няма да има сривове. Възможно е някой да се е презапасил, възможно е от някакъв склад, неизвестен до този момент, да излязат подобни количества, но аз мисля че с направеното досега и основно с последната среща, която си обещахме взаимно - размяна на кореспонденции, размяна на информация, включително много бързо и по телефон, да реагират адекватно, защото интересите ни са общи. Всъщност по този начин ние защитаваме българския потребител и от друга страна, изпълняваме европейската директива, която е закон за нас.
Жалби и сигнали към КЗП се подават на телефон на потребителя - 0700 111 22. Разговорите се таксуват според цените / тарифите на мобилния оператор към стационарни номера 0700 на БТК. Централното управление на комисията в София, където може да бъде подаден сигнал или жалба се намира на пл. "Славейков" № 4А, ет. 3. Сигнали могат да се подават и онлайн в специална форма на сайта на комисията - www.kzp.bg