Новият шеф на КАТ-София: Пътните полицаи да бъдат по-отзивчиви към проблемите на хората
Новият шеф на КАТ-София: Пътните полицаи да бъдат по-отзивчиви към проблемите на хората / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Богдан Милчев: Пътните полицаи трябва да бъдат по-отзивчиви към проблемите на гражданите
41866
Богдан Милчев: Пътните полицаи трябва да бъдат по-отзивчиви към проблемите на гражданите
  • Богдан Милчев: Пътните полицаи трябва да бъдат по-отзивчиви към проблемите на гражданите

Съвсем скоро се очаква промяна в поведението и външния вид на пътните полицаи в София. Те ще трябва да ходят вече със закопчани униформи, правилно поставени вратовръзки, а за разговорите им с водачите ще има строг регламент. Това разказа пред Дарик главен инспектор Богдан Милчев, новият шеф на КАТ-София. Относно корупцията той обясни, че предстоят доста неща, които ще предизвикат обществен отзвук.

Какъв ще е обликът на пътния полицай, какво ще изисквате от своите служители?

Вече направих среща с всички служители, които са от "Пътна полиция" и работят на улицата. Имам тяхната готовност и уверение, че те самите усещат, че е необходима тази промяна и че е дошло времето, в което те смятат, че трябва да направят тази промяна. Промяната ще се изразява в поведение и отношение, което те ще имат спрямо шофьорите и гражданите, както и начинът, по който изглеждат на пътя. Всички те да бъдат по-спретнати, да бъдат по-дисциплинирани, да спазват всички наши инструкции относно тактиката на действие при извършване на тези проверки.

Кое не харесвате в поведението на българските полицаи и пътните полицаи в София, защото говорим за СДВР?

Аз смятам, че пътните полицаи трябва да бъдат доста повече отзивчиви към проблемите на гражданите и веднага Ви давам един пример: когато има задръстване и полицаят стои на десет метра от кръстовището и гледа задръстването, а не предприема активни действия да подпомогне движението - да влезе да регулира, да санкционира или да предотвратява със своето поведение, непосредствено на самото кръстовище, нарушители които затрудняват движението, смятам, че тази пасивност трябва да бъде променена. А за самите полицаи е дошъл моментът, в който ще осъзнаят, че трябва да бъдат много по-активни в тази посока.

Казахте за външния вид, какво точно имате предвид?

Външният вид, това е начинът, по който се носи самата униформа. Разкопчаната риза, вратовръзката, когато не е сложена, а е нужна да бъде, самият начин, по който той стои, стойката, поведението и въобще външният вид и облик, е съвкупност от много неща. Всички тези фактори, които определят и обуславят облика на този полицай, както трябва да изглежда, е тази посока, в която ще работим.

Мислите ли, че липсата на добър външен вид отблъскваше хората до момента от полицаите на пътя или по някакъв начин ги правеше недоверчиви към тях?

Не само външният вид, страшно много и самото тяхно поведение и отношение. В момента водим разговори и самите полицаи са на мнение, че трябва да се спре самата комуникация между водачи и пътен полицай, трябва да бъде строго регламентирана и да няма възможност да се излиза извън тези регламенти. В момента относно тези регламенти и начинът, по който ще се провеждат разговорите между полицай и нарушител, заедно с пътните полицай сме създали такава работна група, с която се срещам, искам тяхното мнение, те участват активно и имат огромно желание да извършим тези промени.

От пътните полицаи само единият излизал да говори с водача, а другият стоял в колата?

Това са именно тактическите действия. Когато се извършват проверки, пътният полицай не трябва да спира повече от един автомобил. Когато пътният полицай извършва проверка, другият колега трябва да стои и да подсигурява неговата сигурност. Ние, когато се започне една такава проверка на лица и моторни превозни средства, не знаем кой се вози вътре, с какви намерения е. Въобще тяхната безопасност трябва да бъде извадена като основен приоритет, който те самите трябва да започнат да спазват. Те са обучавани и знаят много добре какво трябва да бъде, просто в момента ще изисквам това нещо от тях и смятам, че резултатът ще бъде много скоро.

По въпросите с корупцията?

Съвсем скоро предстоят доста неща, които ще предизвикат обществен отзвук и начин, по който смятаме да действаме от тук нататък. Аз съм реалист и си давам сметка, че борбата с корупцията ще бъде един дълъг и сложен процес и ще има много хора, които ще се съпротивляват и ще се опитат да спират. Но ако всички ние сме решили, че ще работим в тази посока и ще се подкрепяме, смятам че ще успеем. Всеки един пътен полицай трябва да знае, че ако има сигнали, които потвърждават негово корупционно поведение, към него ние ще предприемаме всички мерки, които законът ни позволява.

На какво според Вас се дължи, какви са причините? Ниските заплати или липса на мотивация?

Корупцията и анализът в едно общество, на какво се дължи, е един дълъг разговор. КАТ не прави изключение от всички останали сфери на живота и катаджията не е с нищо по-различен. Тук идва един проблем, че просто катаджията се асоциира с корупция и за това нещо не малка вина имат и самите полицаи. Те го осъзнават и смятат, че в момента нещата при тях не са така и че нещата са нарочени и готови и са заявили огромна готовност да покажем на всички, че това не е така. Има такива случаи и можете да бъдете сигурни, че всеки случай, който и вие медиите, гражданите и общество подадат като такова поведение, ще бъде проверяван, разследван и на всеки такъв случай ще бъде обърнато внимание. Гражданите или организациите, които подават такива сигнали лично ще бъдат викани при мен, ще им окажа пълно съдействие и ще искам пълно съдействие от тяхна страна за доказване на това поведение. Защото корупцията е много сложен процес за доказване, но ние можем да докажем подобно поведение и когато докажем подобно поведение тези служители ще бъдат вадени от тази среда, която със своето поведение предизвикват подобни асоциации в хората.