МВР не може да бъде погребано, то е нужно на хората
МВР не може да бъде погребано, то е нужно на хората / cнимкa: Sofia Photo Agency
МВР не може да бъде погребано, то е нужно на хората
17903
МВР не може да бъде погребано, то е нужно на хората
  • МВР не може да бъде погребано, то е нужно на хората

Павлин Димитров, генерален комисар на Министерството на вътрешните работи, гост в предаването „Седмицата” на Дарик.

 

Оставате ли солидарен с колегите си полицаи при погребването на МВР, както, когато преди няколко месеца изпушихте цигари при предишен техен протест?

 

Точно в това студио преди няколко месеца, точно пред този микрофон аз казах, че съм с полицейския състав и ще защитавам техните интереси. Разбира се, в случая с последните протестни действия аз категорично се разграничих и продължавам да заемам тази позиция. МВР няма как да бъде погребано, Министерството на вътрешните работи е институция, която е нужна на държавата, на хората, на българското общество и такива сценарии, бих казал необмислени действия, импровизации, едно такова поведение не говори добре за институцията и за морала. Моралът вътре в тази институция. В същото време вие във вашия анонс споделихте нещо, което ме провокира. Явно проблемът е ценностната система на нашето общество като цяло и тя влияе определено върху поведението на полицейския състав.

 

Каква връзка правите с това, с което започнахте? Че трябва да направим реалити шоута за събиране на пари за МВР за заплати на полицаите.

 

Абсурд, абсурд. Аз съм убеден, че...

 

Дарик радио да направим едно. Лев и двайсет за полицаите, двайсет години ДДС, петдесет стотинки по организацията и за нас да има, дето ще се хванем с тази работа, и петдесет стотинки за вас.

 

Няма да има никаква полза от едно такова шоу. Аз съм убеден, че няма да се наберат необходимите средства. Хората биха дали, в рамките на шегата го казвам, биха дали, ако оценяват добре труда и ефективността на нашата полиция. Колкото и парадоксално да звучи от моята позиция, аз обявявам за кой ли път, че не съм доволен от резултатите в работата на българската полиция. За мен най-важната оценка е оценката на хората.

 

Т.е. вие казвате, че полицаите в България в момента получават толкова, за колкото работят?

 

Вчера имахме среща с представители на синдикатите, в Съвета за партньорство, и точно това беше моята теза. Има искания, има претенции за материалните условия, за труд, за възнаграждения, но аз много държа към този пакет от искания да бъде и една компонента. Резултати в работата. В противен случай няма как да се получи диалогът и няма как обществото, държавата да каже да, българските полицаи трябва да бъдат добре финансово осигурени. Защото, вижте, в крайна сметка трябва да има престация. Обществото трябва да знае за какво дава своите пари. Аз съм упрекван по някои от сайтовете, от форумите, че видите ли, аз, вие, г-н Димитров, ангажиран сте като че ли политически, защитавате позицията на министъра и на политическото ръководство, в никакъв случай аз няма да защитя позиция, която не е в унисон с моите разбирания.

 

Днес „24 часа” публикува под главата си „1500 лева глоба за полицая, ако бави гражданин” . Това щяло да стане след инструкция, подписана от вътрешния министър Михаил Миков и целта била най-вече да се дисциплинират най-вече редовите полицаи, които масово не завеждат и не разследват дребните престъпления. Към това може да се прибави още, че всъщност те хората спряха изобщо за дребните престъпления да се обръщат към полицията.

 

Не, хората ни търсят, ние осъществяваме един голям обем от административни услуги за населението, да, има определени на случаи на т.нар. полицейски филтри, но според мен действително трябва да има един по-сериозен ред и отговорност за всеки полицай, когато работи с гражданин. Независимо каква услуга можем да предложим. Дали е разкриване на престъпление, някакъв вид административна услуга, защото в крайна сметка МВР е институция, която трябва да работи за хората.

 

Колко все пак взима един полицай? Това се спори от месеци.

 

Ами вижте, аз няколко пъти съобщавах цифри, но в момента нямам пред мен необходимата информация. Снощи в една национална медия министърът обяви, че средната заплата в българското Министерство на вътрешните работи е малко над 1000 лева.

 

Ама то средната, като сложиш катаджията пред Народното събрание и Павлин Димитров, той да взима 200 и 2000, толкоз средата 1000.

 

Мога да кажа, има разлика, разбира се, между различните нива с оглед отговорността, но от 2004 до 2008 г. полицейската заплата на най-масовия служител, полицая на улицата, е нараснала от близо 430 лв. по спомен на около 700 лв. Т.е. един новоназначен служител би следвало да получава 690 и няколко лева основна първоначална заплата. Явно е, че има определена разлика между новоназначените служители, но в крайна сметка така е и по Кодекса на труда. Бонусите, които служителите получават се струпат с трудов стаж, с участие, с резултати.

 

Тоест един сега започнал работа катаджия, примерно, ще взима 600- 700 лв.?

 

С оглед на промените и най-вече увеличението от началото на годината това са нашите разчети. Това, което аз знам, финансовата служба, около 700 лв. ще вземе един новоназначен служител.

 

То така изглежда, според мен и в частните, даже и в медиите един новоназначен репортер очевидно няма да вземе повече.

 

Убеден съм, убеден съм. Аз не знам какви ...

 

Освен, ако топ репортер някъде другаде е бил и е преместен.

 

Разбира се, разбира се.

 

Какъв е начинът да се вдигнат заплатите? Решение е ли е 30% съкращение на полицаите, за да се постигне 50% ръст на заплатите, както предлага председателят на вътрешната парламентарна комисия Минчо Спасов?

 

Вчера също го дебатирахме този въпрос. Първо администрацията в МВР не 32 хиляди служители. Тя е около 3000 или малко над 3000 служители. Това е администрацията. Съгласно Законът за администрацията това са хората, които подпомагат основните звена – полицейски и други.

 

3000, ама той говори за цялото МВР. Нали сте 63 000.

 

Не, не сме 63 000, но разчетите на г-н Спасов оня ден не бяха правилни. Той каза 32 000 полицаи без да включва пожарната служба, а тя е близо 8000, така че с пожарната ние ставаме някъде над 42 000. Това са оперативните служби, които изпълняват служба на улицата – криминална, охранителна полиция, пожарна безопасност и спасяване, така че останалата част, това са специализирани дирекции и в никакъв случай те не би следвало да се отнасят към чистата администрация. Една дирекция „Вътрешна сигурност”, една дирекция „Инспекторат”, другите специализирани дирекции – това са дирекции, без които системата не може да функционира и в никакъв случай това не е администрация. Аз не бих възприел такъв подход, 17 000 човека от министерството да бъдат съкратени. Първо това е абсурд, това е невъзможно. Тогава министерството действително ще спре да работи.

 

На 100 000 души, нали така се изчислява, колко полицаи има?

 

Последните публикации и изчисления, които се правят в МВР са малко над 600...

 

В Германия?

 

В Германия са по-малко. В Германия са около 400.

 

И редът е по-голям. Значи, може с 400 да се направи при нас това, което с 600 не се прави. То не е по-голямо, то е несъпоставимо даже.

 

То е несъпоставимо, но то е и въпрос на история. Ние говорим често за нашето тоталитарно общество, но ние не сме имали истинско тоталитарно общество, ние не сме имали системи, в които да са наслоени в населението отношения, тоест не е създадената най-правилната ценностна система. Преди промените в България, може да е била порочна, но имаше някаква ценностна система, имаше някакви правила, с които гражданите се съобразяваха. Дали полицията е обичана или не, но тя ефективно си върши работата в условията на онази система.

 

Как да нямаше тоталитарна система – лагери, затвори? Тази седмица във „Вип Брадър” Емил Кошлуков разказва как за виц е бил години в затвора.

 

Аз не говоря за лагерите, аз говоря за обществените отношения. Попитайте всеки българин, който си спомня това време, ще каже, че в обществото съществуваше някаква ценностна система. Пак казвам, тя може би е била порочна. В момента няма такава система, нека да си го признаем. Това е нещо, което се отнася за всички граждани на България и за МВР. не мога да възприема един полицай, един колега, който преди пет години по своя инициатива е подал заявление в МВР, на него са му разяснили всички негови възможни права и възможности за развитие в кариерата. Той е знаел, че тогава ще започне с 420 лева заплата, ако не му е изнасяло да не е започвал тази професия. Аз също съм я започнал с 150 лева заплата.

 

По оная система.

 

По оная система. Сигурно тези 150 лева са били много повече като купувателна възможност, но...

 

Само не ви разбрах връзката с германците, която направихте. Понеже при тях Хитлер е създал голям ред, а при нас при Живков не е бил чак такъв редът и заради това ...

 

Не, не. Вижте, пак казвам, създадени правила на поведение. Аз съм бил в Германия, бил съм в южните страни. Разбира се, колкото пътувате на север нещата и отношенията в тези държави са сложени на традиции, на уважение към институции, на уважение към закона. Това имам предвид.

 

Искате да кажете, че в южните – в Италия, в Испания, във Франция полицаите са бройка като нашата в съотношение пак по 600 – 650 на 100 000?

 

Като бройка приблизително са като нашето съотношение.

 

Макар че тях да ги поставяме под съмнение, че имат дълговечни традиции в реда? Сега Италия, наследник на римската империя.

 

Вижте, може би не трябваше в тази посока да направя своите разсъждения, защото влизам в една тема, от която най-вероятно няма да мога да изляза лесно, но нека да се върнем пак в българската действителност. Българският полицай, аз винаги съм казвал, че в нашата система работят интелигентни хора, бих казал, че нашето ниво е средно статистическо за българското население. Това е съвсем нормално. Но аз трябва да защитавам българските полицаи. Това е мое задължение. Аз трябва обаче да бъда критичен, аз трябва да искам, защото в крайна сметка, когато говорим за политики на министерство и за професионално отношение, професионално отношение към ангажимент, аз не мога да бъде безразличен към всичко, което се случва в нашите …, аз не мога да бъда безразличен към зачестилите въоръжени грабежи, особено в столицата и големите градове, аз не мога да бъда безразличен от масовия пътен драматизъм, аз не мога да бъда безразличен от страха от насилие, от несигурността по улиците, от насилието сред младежите. Това е моето отношение и затова може би в един момент аз се противопоставям на част от колегите или на начина, по който те изразяват своето несъгласие или неудовлетворение от това, което се случва в МВР. Споделих го и вчера. За трети път го казвам. Не мога да се съглася с една така особена агресия на неуважение, на неуважение към политическото ръководство. Диалогът отдавна присъства в МВР. Присъствам, според възможностите, на срещите със синдикалните организации. Аз мога да кажа, че това никога не се е случвало. И един от пътищата е този – диалог, диалог, диалог на различни нива и в крайна сметка институциите, държавата, правителството ще прецени кога, според възможностите, може да подобри действително финансовото и материалното състояние на служителите.

 

Вярно ли е това, което пише днес вестник „Сега”, че МВР вдига двойно таксите, за да има пари за заплати? Министър Миков бил внесъл в Министерския съвет проект за промяна на тарифата за таксите, които се събират в МВР. Това какви такси са? За всякакви документи, например, които се издават…

 

Не съм запознат с тази публикация, но най-вероятно става дума за някои корекции в Тарифа 4, но така или иначе тези средства отиват в републиканския бюджет. Вие знаете, че ние сме бюджетна организация, така че...

 

Няма да има пряка връзка и няма да си ги разделите вие.

 

... няма как, разбира се, разбира се, няма как да си ги разделим.

 

Като говорите обаче, че искате качество от полицаите, инвестирате ли вие в тяхното обучение? Например, за да може един български полицай да се държи като австрийски полицай, например, там, всеки който аз съм срещнеш случайно, взимам произволна държава, и го попиташ на английски да те упъти, въпреки че не му е родният език, той се справя блестящо да ти каже всичко каквото го питаш. Интересно ми е и да направим експеримент в България тези полицаи, които имат претенции за по-високи заплати, дали могат да упътят чужденец в България, без да мълчат, на английски език?

 

Прав сте. Това е един голям проблем за МВР. В същото време аз мога да кажа, че по отношение на езиковата подготовка вече имаме голям напредък, особено в структурите на Гранична полиция.

 

Тоест вие инвестирате?

 

Разбира се.

 

Въпросът е, че вие даже и да плащате курсовете, той като не седне вкъщи да си го научи...

 

Точно така. Едно от изискванията за работа в граничните пунктове, особено на звената, които обслужват аерогарите, е езиковата подготовка, просто там полицейски служител със средно образование няма как да бъде назначен, освен ако няма добра езикова подготовка, в крайна сметка е необходима една добра комуникация с нашите гости. Това е една тенденция, която в последните години бих казал, че е приоритет и за Академията на МВР. Провеждат се многократно, различни модули, обучение по езикова подготовка, но все още изоставаме, особено в черноморските и курортните селища, там където действително е необходима такава комуникация.

 

Казвате в „Новинар” преди седмица – „ще наказваме както полицаите без физическа подготовка, така и техните началници”, демек казвате, че в България има полицаи, които крадецът ще избяга, защото полицаят не може да бяга?

 

Знаете ли, едва ли полицията и е основният да гони по улицата бандитите и да ги гони и това да реши проблема, тъй като...

 

Ще ви кажа една история от Амстердам, те го хванаха като бягаше. С помощта на гражданите.

 

Така е.

 

Е, явно и гоненето има ефект. По филмите съм го гледал – като гледаш, че краде нали трябва да бягаш по-бързо от него.

 

Това е така, за мен физическата пригодност е част от отношението на всеки един от нас към ангажимента и служебната дейност. Не може физически непригоден човек да бъде мотивиран да присъства и да респектира и да демонстрира едно, бих казал, уважение към хората на улицата. Външният вид – знаете ли, някои казват любов от пръв поглед. Има полицейски служители на мен са ми споделяли, особено по-възрастни хора, казват – това прекрасно момче, „защо бе, батка”, „виж го как прекрасно е облечено, как се държи, внимава, как се”. Други служители подминават гражданите като... Въпросът е на възпитание, въпросът е на физика и на поведение. Аз преди няколко години си спомням, когато реализирахме един проект, стартирахме с проекта „Общност и полиция”. Ваши колеги ми задаваха въпроса какво очаквате на първо време. Тогава аз споделих – иска ми се поне походката на българския полицай да се промени. Може би това са мои емоционални настроения, но знаете, че начинът, по който се движи полицаят на улицата, начинът, по който комуникира с колегите си, по начина, по който влиза и излиза от служебния автомобил, всичко това се възприема и наблюдава от хората и то създава особеното отношение. Ако на мен този човек ми харесва, аз харесвам институцията, аз вярвам на институцията.

 

Въпросът е обаче дали в българската полиция такъв дето така ходи, както вие описвате, ще получава повече от общо взето по-масовото явление на влачещи се, раздърпани полицаи с фуражка в джоба.

 

Това беше предмет на вчерашното обсъждане на т. нар. система при нас, която сега организираме за управление по цели. Разбира се, там има определен ресурс, който най-вероятно е недостатъчен, но се прави всичко възможно и аз се радвам, че синдикалните организации възприеха подхода да се повиши бонуса на допълнително финансово стимулиране на служителите с по-добри и трайни резултати, като това е една опция за подобряване на неговия материален статус в крайна сметка, като приоритет се дава на индивидуалната оценка, т.е. оценката за работата на служителя, независимо от колективната оценка на групата и на екипа, в който работи. Това е един бих казал лост за влияние, за управление на човешкия ресурс и шанс за добро развитие на кариерата.

 

Тоест колко пари ще се взимат повече и как ще се решава? Защото при нас всеки опит за допълнително материално стимулиране, в които и да е сфери, специално на бюджетните средства, се извращава и не дава резултат. Най-накрая става на калпак пак.

 

Това опитваме и мисля, че ще успеем този път да го направим – да се сведе до минимум субективният фактор на съответния редовен служител и да има определена сериозна граница между добрия и посредствения служител. Тоест служителят, който формално изпълнява своите функционални задължения при една оценка, примерно 2, няма да получи никакъв допълнителен бонус, служителят, който...

 

Тоест вие ще въведете обективни критерии?

 

Разбира се.

 

Какви например, защото красив ли е, дали го харесват бабите...

 

В никакъв случай само външен вид. Комплексни са оценките на база ефективността, резултатите от конкретна дейност, заслуги, спецификата и преките ангажименти в службата. Ще бъдат договаряни специфични цели, които ще стигнат до всеки един полицейски служител, с оглед на неговите ежедневни функции.

 

Дайте да вземем един... това е много любопитно как ще го организирате. Кой да вземем – катаджия ли или произволен?

 

Да вземем например един криминалист. Един криминалист. На територията на района се регистрират 500 криминални престъпления годишно. В този екип работят 15 служители.

 

Десет, за да е по-лесно.

 

Добре. Десет.

 

И този годишно му се падат 50 кражби.

 

Да. Според средната статистика – да, 50 кражби. Началникът на съответното РПУ договаря с областния директор каква ще бъде ефективността, т.е. намеренията и желанието на ръководството на това РПУ, т.е. да подобрим разкриваемостта с 10%. И ако миналата година от тези 500 сме разкрили 200, сега искаме да разкрием 250 или 220 престъпления. И на базата на този ангажимент, на това договаряне между началника на РПУ-то и директора на ОДП или на Столична дирекция в края на отчетния период, на тримесечие, се оценява приносът на всеки един служител. Разбира се...

 

Има едни пари Х, които се разпределят...

 

Има едни пари Х, които трябва пропорционално трябва да се разпределят според приноса на всеки един.

 

Така ли го правят германците?

 

В Германия тази система работи.

 

Как се мотивира един германски полицай да не дреме, да не гледа, както пише днес вестник „24 часа” – да замете сигналите от гражданите за кражби, а да ги разследва.

 

Навсякъде има допълнителни бонуси. Има го и във френската полиция. Там например два пъти в годината се дават всички допълнителни бонуси за приноса в служебната дейност.

 

Но се дава, ако наистина си разкрил вместо 50 – 60 кражби.

 

Това е за мен пътят.

 

50 са ти по заплата, десет ти е отгоре.

 

Бяха прави донякъде представителите на синдикатите, не бяха ясни критериите, влагаше се определен субективизъм, може би за първи път ние въведохме тази система миналата година. Така че с този подход мисля, че този път ще направим нещо...

 

Това от кога ще заработи?

 

Трябва документът да бъде подписан...

 

Има ли в бюджета пари за тази година?

 

Има, има пари в бюджета за тази година. Предполагам, че до края на другата седмица трябва да се финализира.

 

Като смятате – какъв бонус се получава за този, дето го започнахме с 600 – 700 лева, начален полицай, който много се старае.

 

Средствата, които са предоставени за тази система, така, грубо казано се пада на един служител, държавен служител с висше образование, разбира се, има разлика в различните категории, около 160 лева на тримесечие. Да, формално погледнато са малко, 160 лева са малко.

 

Тоест биха си докарали между 50 – 60 лева на месец отгоре?

 

Идеята е добрият служител, този, който има съществен принос в своята работа, да получи пълния размер на този бонус, а по-непосредственият да не получи нищо или да получи някаква символична минимална заплата.

 

Или този да вземе и неговите и да вземе 300.

 

Няма такава опция, няма такава възможност с оглед финансовото движение на парите.

 

Защото ако разкриеш примерно, като оставим настрана моралната страна на въпроса, но разкриеш едно престъпление за откраднат телевизор, който струва 500 лева и хванеш бандита, ами то по-логично е, като знаеш, че ще вземеш 50 лева, ако бандитът ти даде половината от 500-те, дето е изкарал, че е корупция, корупция, ама пък мотивираността? Вие обаче ще кажете пък че никога не може полицията да бие тия с наркотиците, които търгуват милиарди.

 

Не, вижте, знаете ли, всяка една професия човек трябва да влезе в нея. Както вие, и така ви наблюдавам, слушам ви често, влизайки в студиото, най-вероятно адреналинът ви се повдига. Така е и в полицейската работа. Този, който има отношение, който го иска, който го желае. Разберете, че другите неща остават настрана. Евентуалният шанс да получи някаква облага по някакъв друг начин, за него голямото удоволствие е да разобличи, да докаже. Знаете ли какво удоволствие е да успеете да надхитрите един добре обигран измамник примерно? Включително и криминалните престъпници. Защото аз винаги съм казвал силата не е в шамара, силата е в интелигентността и умението да събереш годните доказателства, след това да ги сложиш на масата и да се усмихнеш срещу човека срещу теб и да кажеш, приятелю, това е положението. Ето доказателство за твоето престъпление. Това е особена работа. Най-вероятно по същия начин разсъждават лекарите, вие журналистите така разсъждавате. Не бива винаги да поставяме под съмнение поведението на служителя. Той, който иска дар работи, служителят който иска да работи, който го иска и за него вече е възприел тази професия като призвание, бъдете сигурен, че най-малко отдава внимание на евентуално такива престъпни бонуси.

 

Казахте, че по-скоро сте скептик за съкращенията. Обаче ако пък се вярва на „24 часа”, че ще бъде прекроено Министерството на вътрешните работи според катастрофите и бандитизма, т.е. ще има ново структура на МВР, при която например жандармеристите щели да се преквалифицират като криминална полиция, а охранителните полицаи да стават катаджии. Това е едно признание, че организацията на нашето министерство не отговаря на нуждите на , грубо казано, пазара на бандитите. Т.е. има бандити в една сфера, едни престъпления, нарушения в една сфера, а там няма хора, които да ги гонят. Обаче имаме пък други сфери най-много жандармеристи имаме.

 

Това с жандармерията просто се спекулира. Първо, нашата жандармерия е една по-особена структура. Тя няма нищо общо с жандармерията в във Франция, Испания, други европейски страни. Тя е чисто охранителна структура. Първо, тя не е голяма по числен състав, голяма част от състава там е ангажиран в стационарни постове, охрана на мисии, посолства, други национални стратегически обекти, така че тя няма никакъв обем от функции оперативно-измервателни и други полицейски освен чисто охранителни функции и участие със свободния си състав в масови мероприятия..

 

С това казваме ли, че българската полиция е правилно разпределена в различните сектори на престъпността? Като количества и като качества, като пари, които се инвестират.

 

С оглед на възможностите и финансови аз мисля,, че съотношението и разпределението на човешкия ресурс в съответните структури отговаря на потребностите на министерството с оглед приоритетите в работата. И трябва да сме много внимателни, когато прекрояваме и правим генерални реформи, защото това министерство е много консервативно, аз съм го казвал много пъти, чувствително е на такива промени. Резките движения в това министерство създават страшни напрежения.

 

Но аз веднага ще ви опонирам от нещо, което всеки вижда. Фактът, че в България има такова несъизмеримо с други държави количество частни охранителни фирми, това, че всеки е принуден да си охранява имуществото с с някакви форми на сигнално-охранителна техника, свързана с частни структури, показва, че очевидно ресурсът, който е отделен в България за тази работа от държавния бюджет, е недостатъчен. И очевидно в тия структури не работят достатъчно хора.

 

Не, отношението и охраната на частната собственост е ангажимент на собственика. Не е така, и в Европа има частни охранителни фирми, в Европа има такива звена за охрана...

 

Такова чудо не е. Всеки апартамент със СОТ.

 

Проблемът със СОТ-а, по-добре на пазара да има повече такива субекти, защото така или иначе, концентрацията на този вид престъпления е висока. И аз не виждам нищо лошо в това да има такъв охранителен бизнес. Стига той да е полезен на хората. Аз мисля,, че резултатът и на тази категория охранителни фирми е добър и е полезен и помага и на органите на полицията при разследване и разкриване на този вид престъпления.

 

Т.е. това пренасочване, за което ви цитирах, че пише „24 часа”, всъщност не е вярно?

 

Знаете ли, голяма част от охранителите в частния охранителен бизнес са бивши наши колеги и служители от Министерството на отбраната, така че това е един шанс хората след пенсия да могат да получат някаква реализация, но не само това, те имат отношение по проблемите за противодействие на престъпността. Тези публикации мисля, че не са сериозни, не са сериозни. Няма как жандармерист да стане криминалист. Човек, който няма първоначална подготовка и нагласа да го прави това нещо, няма как да го направи. Идеята на промените в структурите е така насочена, че ще бъде дадена възможност на ръководителите на основните структурни звена, това са директорите на главни дирекции и на областни дирекции на база предоставения им ресурс те по своя преценка, разбира се, по преценка на база оценка на обстановката и потребностите да разпределят човешкия ресурс. Те трябва да преценят колко оперативни работници и м трябват, колко охранителни полицаи им трябват, за да могат да отговорят на потребностите и предизвикателствата н на съответната територия.

 

Според вас протестите направляват ли се отвън?

 

Нямам доказателства, за да кажа...

 

Защото вътрешният министър го каза пред Нова телевизия. И се задава въпросът направлението от бандити ли идва и кои бандити. Защото има някаква логика. Понеже правите удари, някакви бандити се организират и гледат да създадат суматоха. Или пък политици.

 

Не бих се ангажирал. При всички случаи някой съветва, някой подпомага, защото вие разбирате, че една такава организация означава време ресурс, опит, знания..

 

И кой съветва според вас?

 

Аз видях представител на еди синдикат, който присъстваше там, предполагам, че той съветва. Би трябвало синдикатът да не се ангажира в политическа дейност. Значи, аз не мога да твърдя, че някой политик или политическа партия активно подкрепя или провокира едно такова поведение. Аз мисля, че българските полицаи са достатъчно отговорни и тези инсинуации, бих казал, че ще се провалят изборите или че ще се случи нещо в Министерството на вътрешните работи, което ще наруши баланса на отговорност бих казал към ежедневните ангажименти, няма да бъде, няма да се случи. И не че ние ще администрираме този процес и ще търсим някаква отговорност. Аз мисля, че полицаите са достатъчно отговорни хора и осъзнават мястото и значението на службата, която изпълняват.

 

Понеже казахте сам за изборите, та да ви п опитам как гледате на хипотезите, че настоятелността, с която МВР иска точно преди изборите да получи повече права за следене в интернет е свързано точно с изборите. Тъй като се очаква голяма част от предизборната кампания, организирането на политическите симпатизанти да става чрез интернет, да може управляващите чрез МВР да имат повече информация.

 

Във вчерашната преса масово бяха изнесени тия настроения. Най-малко досега ние сме получавали някаква особена информация или е проявяван интерес за това, което се случва в интернет. Но на всички страници във вчерашната преса интернетът беше водещата думичка, след това телефоните и т.н.. Основно справките, които сме правили досега, те са приоритетно, бих казал в болшинството си, това е информация, която ни е била нужна за телефон, абоната, обстановка, клека, защото политиците. Значи, нещо, което не го разбира човек, трябва или да го разбере, да отиде да попита. Какво се получава в нашия парламент? В Комисията по вътрешна сигурност говорят хора, които, моето уважение към тях, но те в това отношение са лаици, те не познават проблема. А политическите мотиви са ясни. Ако някой се страхува, че МВР ще разшири функции по някакъв контрол и наблюдение, особено на политици, това е абсурд. Това е абсурд. Просто няма как да се сучи. Системата така е работила, че винаги по всяко време може да се проконтролира защо е искана тази справка, къде, как е архивиран този материал и тази информация и за какви нужди е използвана. За мен неоснователни са тия аргументи, особено в навечерието на предизборна кампания. Още повече аз бих казал, че ако парламентът ако се въздържи и не промени чл. 251 от Закона за електронните съобщения, това ще създаде страшно напрежение в криминалната полиция. Особено в служителите, които се занимават с тежката организирана престъпност. И Бих казал, аз чрез вашата медия ги призовавам да преосмислят поведението си, защото три месеца избори, правителство, значи ние можем да поставим този въпрос сигурно след една година.

 

Добре, какво против имате да става както в десет държави в ЕС, Италия, Холандия, Австрия, Франция, Германия, Кипър, Литва, Чехия, Гърция, Белгия – има санкция на съда. Какво ви пречи да бъде със санкция на съда? Вярно има и, но пък са пет, тия дето са без, Испания, Англия, Словакия, Полша и Унгария. Обаче пък извън ЕС САЩ , Норвегия също са със санкция на съда. Какво толкова лошо има? Защо литовците да могат и чехите, пък вие да не можете?

 

Защото проблемът не е на МВР при тази ситуация. Проблемът излиза извън МВР, проблемът става на съдебната система, проблемът става на операторите. И това означава, че нонстоп тези институции трябва да имат на разположение дежурен прокурор, дежурен съдия, дежурен оператор със служители в съответната регистратура и в реално време тази информация да не се получава.

 

Добре де, но като виждате обаче обществената реакция, г-н Димитров, значи очевидно обществото е готово. Да не говорим за операторите, както австрийски оператори има в България. Да платят за тия хора, за които казват, и ще има и ще се дават разрешения.

 

Такива проблеми трябва според мен да се обсъдят от специалисти, да се канят хора, които са на терен, хора, които работят ежедневно. Трябва да има дебат. Не говоря за онзи дебат публичен, за който сме свикнали само да говорим. За мен трябва да има комуникация.

 

Не, вие изтъкнахте аргумент, че ще трябва да има хора, които да дават разрешенията. И аз ви казвам, че след като има такава обществена реакция и масово хората се съмняват във вас, тогава е логично в България да бъде прието разрешението, както е в по-голямата част от Европа, където ще се плати на такива хора. Ще има и те ще дават разрешение.

 

Добре, това е част от решението. Но аз ви казвам. Явно някои хора не могат да разберат, че не става дума за послушване, а за проследяване, не става дума за получаване на някаква информация освен една установка. Вие вашият телефон мобилния сте го дали на стотици ваши приятели и кой знае колко още имат информация за вашия телефон. Вие сте си един гражданин, ходите си по улицата, комуникирате си. Какъв е проблемът, че една институция, която има отговорности за противодействие на престъпност, включително и за сигурността на страната, да няма и тази правна възможност да получи в реално време по най-бързия начин информация за номера на телефона, кой абонат е, кой е собственикът и към деня хикс къде се е намирал този телефон. Какъв е проблемът? Не става дума за подслушване, не влизаме в личния живот на гражданите. Пак ви казвам,, има ред, по който тази информация се съхранява, използвали сме я...

 

Но точно това се поставя под съмнение, г-н Димитров. Миналата седмица „Дневник” пише, че вие събирате незаконно личните данни от видеозаписи и не сте създали регистър за заснетите материали. Те така могат да се използват безконтролно и има голям проблем с унищожаването на ненужните записи – видео и аудио.

 

Тука вече става дума за мероприятия, които са в условия за специални разузнавателни средства. Ок, да ....

 

Но вие даже разрешение се оказва, че имате…

 

Трябва да се огледат нещата. Аз в никакъв случай не твърдя, че не трябва да има контрол. В никакъв случай. Вие знаете, че и новият закон дава тази правна възможност с бюрото, което се създава, така че този контрол е задължителен. Но пак казвам, в рамките на закона, в рамките на една ясна организация, организация, в която не би могло да се допусне теч на информация или да се спекулира с тази , мисля, че органите на МВР, защото не само МВР се възползват от тази възможност. Знаят и други специализирани структури, които, които също работят по чувствителна информация, чувствителни обекти, трябва в реално време да получават тази информация.

 

Всъщност, знаете ли, може би всеки би ви подкрепил, ако дадете примери за ефективността на средствата, които използвате.. Иначе как ще докажете, че сте с вързани ръце, както твърдите? И веднага ще цитирам. 330 хиляди документа са били поискани от мобилни оператори и интернет без съдебен контрол. Отиваме на съдебния. Председателят на Софийския градски съда, най-големия градски съд, казва , че е разрешил 4056 искания, отказал е само 30. Само една трета от тях са поискани от прокурори и само 957 случая при два пъти повече разрешения, дадени от Румен Петков, са стигнали до съда.

 

А смятате ли, че това са малък резултат? Ако кажем 4000, нали така ги изброихте, 4000, правете сметка, че става дума за мероприятие...

 

Значи коректното е 7892 Румен Петков дава разрешени, 957 са послужили в обвинителен акт.

 

Коректното е, че тия, които са послужили за обвинителен акт, когато прокуратурата е заявителят...

 

15 процента.

 

Каква е логиката? 1300.

 

От тези, които са от прокуратурата, лошото е, че не може да се направят съпоставките, е, да, една трета от...

 

Една трета. Ако приемем, че са 1300 и при 900 ефективност, мисля, че резултатът не е малък.

 

Не е коректно, защото става дума за различни периоди. Аз така ви подадох. Т.е. твърдите, че три четвърти влизат в обвинителен акт от исканите от прокуратурата

 

Не твърдя, че са три четвърти.

 

А тогава вие защо ги искате другите?

 

В това предаване три часа да говорим, няма да можем да изчерпим темата.

 

Трябва да дадете аргументи на обществото, г-н Димитров.

 

На обществото се подава дадена теза, дадена тема, тя започва да се обсъжда в публичното пространство, но има други неща, които няма как да се кажат. Не че ние не желаем да го споделим, това е технология, това има вътрешни нормативни документи в МВР, всичко е регламентирано. Сега как да ви обясня защо са правени 330 хиляди разпечатки? Вижте, едно отвличане преди две седмици. Имахме за няколко часа, преди да влезе законът в сила, може би часове, преди да влезе законът в сила благодарение на тия разпечатки за няколко часа задържахме извършителя заедно с жертвата. Отвличането беше извършено с цел откуп в Пловдив. Установиха го колегите в Бургас.

 

И по разпечатката го хванахте?

 

Ами по разпечатка, разбира се, и по клетка.

 

Добре, след като е приключила работата, дайте този случай, разкажете го.

 

Не, не е само този случай. Значи, вижте...

 

А там съдия нямаше ли да ви разреши?

 

Не, аз говоря, преди да влезне законът в сила.

 

Не, става дума, че ако е по този ред, какво пречи, или министърът на вътрешните работи, ако е неотложен случай. Като става дума за отвличания, колко пък отвличания ще станат в Пловдив?

 

Не, не става дума само за отвличания. Затова ви казвам, че тази тема е много широка и не бихме могли в едно предаване....

 

Значи въпросът е дали всеки полицай да може да си взима сам решение оперативно?

 

Не всеки полицай, има ред за това. Знаете ли, че за да се направи искане по стария ред, писмото се подписва от областния директор, ръководител на основна структура на 20 областни директори и трима директори на главни дирекции?

 

Т.е. вие сте за този, в България искате 30 души да могат да го искат?

 

На този етап аз съм за този подход. Защото познавам възможностите и знам начина, по който работим.

 

Т.е. тогава в закона може така да бъде записано, което е по-различно от това, което искате, че по принцип да може да искате. Че само ръководителите лично на регионалните дирекции на МВР могат да искат такова нещо.

 

Ама то и досега е така. Значи искането винаги се прави от името и с подписа на ръководителя на основната структура. Независимо по кое дело, по кой казус и т.н.

 

Вие това ли предлагате като текст в закона?

 

Не, то просто тази практика съществуваше. Затова законодателят трябва не така бързо да я отхвърля. Да покани специалисти, да покани експерти, да покани всички хора, институции, които ще имат отношение. Операторът трябва, т..е законодателят трябва да знае възможностите на операторите, възможностите на съдебната система. Защото, извинявайте, но събота и неделя полицаят да ходи да търси дежурния съдия, и то не кой да е, а председателя на съда и неговия заместник, оторизирани с тия правомощия, ами няма да може да стане. Ами този съдия той трябва да стои нонстоп в своя работен кабинет, защото там му е регистратурата. В една столична дирекция събота и неделя са необходими поне 30-40 такива искания, такива справки. Как да стане това на практика? Нека да оценяваме нещата не от практиките в света, а да оценяваме нещата от динамиката на престъпността, от потребностите, от необходимостта МВР да е по-ефективно. Да, аз знам и вие правилно ми задавате въпроса, ама след като сте направили толкова искания, колко сте ефективни. Това е нещо, на което не може да се отговори с две думи. Десетки, стотици са делата, които са разследвани, т.е. със събрани доказателства за извършителите именно че е спрямо тези техники и този подход. Защото това е част от оперативно-издирвателната дейност, това са първоначалните, неотложните оперативни мероприятия. На базата на тях се градят и версии, разработват се, разширява се информацията, за да стигнем до конкретен извършител.

 

Има ли бум на престъпността заради кризата? Показва ли статистиката това?

 

Не бих казал. Ако погледнем статистиката, по принцип от различните видове престъпления има една устойчивост на регистрирана престъпност. Да, за съжаление бяхме упрекнати оня ден и аз, и министърът, че бързаме малко със своята прогноза. Ами няма как да не очакваме увеличение на престъпността в условията на финансова криза, особено масовата престъпност. Аз не се притеснявам от организираните престъпни групи. Мисля, че тях ги контролираме много добре в последните години.

 

Така ли ще ги наричаме? Вече седмица се обсъжда това мафия ли е, олигархия ли е?

 

Мафия, мафия ... Вие знаете моята позиция от преди една година. Аз смятам, че мафия няма в България и слава Богу. Имаме, така, няколко сериозни организирани престъпни групи при добра структурна йерархия, но такива имаше на територията на страната и Вие знаете, че в последните няколко години, особено миналата година, десетки са разбитите организирани престъпни групи.

 

А сега вече са само софийски?

 

Не бих казал. За мен не трябва да ги делим на национални, регионални...

 

Понеже сам казахте за територията на страната и затова логично е сега да Ви питам само националните ли останаха или…

 

Достатъчно е малка България, всяка една група, та даже и регионална, както ние им казваме и тя има пипала, има разклонения, има свои хора на територията на цялата страна.

 

Т. е. имаме 4-5 такива в цялата страна.

 

Да.

 

То е логично хората да се питат, като ги знаете ...

 

Сега голяма част от тях са в ареста. Г-н Вълчев миналата година 12 групи, това са само то 7-8 човека са в ареста с постоянни мерки. Наркотрафик, проституция, основните престъпления са елементи на организирана престъпност.

 

Колко групи?

 

Над 12 са в ареста.

 

12. И остават 4-5.

 

Не. Това 4-5 не го приемайте като някаква даденост. Т. е. 4-5 човека стоят там и МВР трябва да събира доказателства. Това е една величина, която във времето се променя. Значи латентна е тази престъпност. Тя не е толкова публична.

Ако не заради кризата, примерно заради останали без работа, например циганите, които протестираха пред Столична община тази седмица и скандирали „ще крадем и ще убиваме”, пише в-к „Новинар”, 2000 души.

 

Сигурно те едва ли ще убиват, но ще крадат. Хора, особено тази категория, социална група, оставайки на улицата, какво друго да правят освен да крадат?

 

Т. е. очаквате проблем за такива, които остават без работа, нискоквалифицирани работници.

 

Не само от тях. И от друг контингент, който е рисков, който така или иначе ще отпадне от пазара на труда поради ниска квалификация и ще бъде рисков и за нас.

 

Да разгадаем истерията, както я нарича „Медиапул” с 23-те милиона лева за камерите по пътищата. След този първоначален ентусиазъм, че щяха да се слагат чудесни камери, както в Европа, сега се оказа, че всъщност пари нямало, че вместо 23 млн. лв., 800 000 лв щяло да ...

 

Това е нова публикация.

 

От вчера е, да.

 

Хубаво е това. Да, следя нещата свързани с МВР. По принцип трябваше да се усвоят над 800 000 лв, които са от Застрахователния фонд и мисля, че там 200 са усвоени. Значи има една друга опция, ако това е новината, дай Боже да не е така.

 

Алекси Стратиев обяснява пред парламентарната транспортна комисия онзи ден, че вместо предвидените по закон 23 млн. лв. за монтиране на камери за пътния трафик, МВР ще вложи 800 000 за 15 камери, които ще могат да се разположат на оборудвани места из страната.

 

Не. Нещо некоректно е публикувана информацията, или некоректно е казана. Съгласно параграф 11, Б или В най-вероятно в Закона за движение по пътищата, който влезе в сила от 1 януари 2009 година ...

 

Те ще идват от гаранционния фонд ...

 

Значи има разлика между гаранционен фонд и една друга опция, която ни дава възможност Законът за движение по пътищата. Не знам дали си спомняте този текст, имаше дебат миналата година есента. 50% от набраните средства, от административно-наказателната дейност по линия движение по пътищата да се предоставят на МВР за изграждане на системи за видеонаблюдение и контрол. За мен чакаме всеки момент ...

 

Въпросът е, че тези 50% явно се оказват много малко пари.

 

Чакаме всеки момент становище на Министерство на финансите, защото по смисъла на закона това е не възможност, а задължение на държавата.

 

Добре. Няма ли съгласие в държавата, че трябва да се сложат камери, които, първо ще са превенция за престъпността, второ ще се ограничат нарушенията по пътищата ...

 

Няма хора и в парламента, и в обществено констативната комисия, които да не са съгласни и аз мисля, че обществото има интерес от това.

 

Как всички са съгласни, пък камери няма?

 

Трябва законът да се пипне.

 

Сега отиват изборният закон и после догодина закон.

 

Трябва да се пипне законът, защото в крайна сметка записите трябва да бъдат допустими доказателства в административно-наказателните и т. н.

 

Комисар Стратиев обяснява и нещо друго, че наистина хората не си плащат тези глоби и не ходят до КАТ изобщо и това затруднява цялата система, защото ако наистина са те снимали и трябва да дадеш 50 лв., че си карал по-бързо никъде в Европа няма да те карат да чакаш два дена пред КАТ, за да си получиш наказателно постановление, пък след това да ходиш някъде си другаде да го платиш.

 

Комисар Стратиев да предложи по-ефективен начин.

 

Той предлага всеки, който не протестира, без никъде да ходи, да ги плаща.

 

Нека да предложи по-ефективен начин. Да изложи своите аргументи, защото мисля, че проблемите по безопасността не трябва да се говорят само в комисията, а трябва да се обсъждат и в професионалното ръководства на МВР.

 

Има ли нужда от евроексперти, които да работят постоянно за МВР? Така да го преведем внос на полицаи от ЕС, трябват ли?

 

Ние контактуваме ежедневно, бих казал, с почти всички европейски държави и югоизточна Европа имаме двустранни, многостранни ...

 

Да, ясно. Ама във вашия сектор как ще изглежда предложението на премиера Станишев да дойдат евроексперти. Идва един и го закачат към Вас ли, как ще стане?

 

Мисля, че няма нищо лошо в това. Този евроексперт най-вероятно трябва да е добър мениджър, да умее да управлява една такава институция, да има умения да ни консултира, да осъществи определен мониторинг върху дейността най-вече с работата на човешкия ресурс и разпределение на функциите върху този човешки ресурс. Аз мисля, че имаме полза от едно такова присъствие и няма нищо лошо в МВР да има представители на европейски държави, които биха ни подпомогнали в нашата работа като организация, като управление на ресурсите.

 

Някои ще кажат „не можем ли ние сами да се оправим, защо французите не искат български полицаи да им помагат?”.

 

Хубаво е да има колектив. Какво лошо има в това да има колектив.

 

Т. е. това е някакво самопризнание за проблем.

 

Разбира се. Имаме проблем. Аз никога не съм го крил, че МВР има проблеми.