Първо, проблемът е много сериозен между другото. И това не е въпрос само, свързан с приказките сега около промените в Закона за МВР. Между другото, големият проблем е, че може би три четвърти от тези престъпления не се обявяват. В смисъл не се обявяват от самите потърпевши. Много хора, нямайки доверие на органите на реда и въобще на правораздаването в България, предпочитат да си платят откупа, още повече, ако той им е по силите, говорим за бизнесмени предимно, и да не се занимават с полиция. И тези случаи въобще не се оповестяват. Между другото, говори се, че само през последната една-две години в Бургас има петнадесет случая на отвличания. Петнадесет случая само в Бургас. Потърпевши са основно хора, които се занимават с някакъв бизнес - среден, дребен и т.н., едър. Това, което обаче се случи с последния случай с Ангел Бончев беше показателно. Според мен тук престъпниците искаха да покажат, че са по-силни от полицията и го доказаха поне на този етап за съжаление.
Защото е безпрецедентно това, което се случи, да се отвлече заложник, т.е. приносителят на парите. Заложникът беше освободен срещу откупа, но когато престъпниците усетиха, че са наблюдавани или че има полицейско присъствие, отвлякоха приносителя на откупа. Това е за назидание.
Г-н Каракачанов, вие виждате ли пряка връзка между провала, за който в момента говорите и провала, който описвате, и скандалите в МВР, и в частност в ГДБОП през последните няколко месеца, които доразсипаха службата?Въобще цялата ситуация около МВР през последните 18 години е проблем. Защото както в МВР, но хайде в случая говорим за МВР, в МВР последните 18 години се пипаше изключително и само политически. Още след 1990-1991 г. бяха уволнени много добри специалисти, защото не бяха от нашите, казано образно. След това отново се повтаряше целият този сценарий - който дойде на власт, първото нещо, което се опитва да направи, е да овладее силовото министерство МВР, за да може да контролира определени и политически процеси. Това доведе или до напускането доброволно на много професионалисти, или до изгонването им.
И до голяма степен имаше периоди от историята на България, говоря за новата история на България, последните 18 години, в които МВР си беше чисто политически инструмент в ръцете на управляващата партия. Всичко това първо демотивира самите служители в МВР. Един нормален служител, който е правил някаква кариера 5, 10 или 15 години и когато види, че в кариерата е изпреварен от партийни протежета, които нямат необходимите качества, а нямат и морал, тъй като се свързват веднага и започват кооперация с престъпния свят, просто губят мотивацията да работят за обществото. Още повече, като свържем това нещо с ниските заплати, сравнително ниските заплати в МВР, стигаме до това, което наблюдаваме в момента.
Утре обаче вие, парламентаристите, продължавате с гласуване в закона за промените за МВР. Имате ли вяра, че тези промени са здравословните за МВР? Че именно тези промени са тези, които ще извадят МВР от блатото, в което се намира в момента? Да или не? Значи, това, което днес стана в парламента, е поредното доказателство, че в МВР продължават да се правят едни други, не в МВР, а политически сили и най-вече от управляващата коалиция си правят една друга сметка как да контролират определени звена и структури на МВР. Както знаете днес дебатът беше върху ДОИ и ДОТИ, как да се ръководят те - дали да бъде създадена специална агенция или да си останат на пряко подчинение на министъра на вътрешните работи. И тук за всички е ясно, че ДПС има претенции да оглави една подобно звено, тъй като те бяха, така да се каже, най-ревностните защитници на създаването на една подобна отделна структура под формата на агенция, която да. . . нейният директор да бъде назначаван от министър-председателя. Тогава всъщност министърът на вътрешните работи какво става? Става един министър, който ходи по паради или връчва медали, или ходи на погребения на полицейски служители. Просто това е несериозно. Точно в този момент, в който отново се говори за слабостите в МВР, за демотивацията на личния състав, за проблемите относно свързването и връзките между висши функционери в системата с босове на престъпния свят, примерът, който дават управляващите, е допълнително обезкуражаващ за самите служители. Но вземете и размера на наказанието на това престъпление отвличане. Един човек го няма 50 дни, връща се осакатен, психически унищожен, отвличат и жена му. И ако тези похитители бъдат хванати, извършителите бъдат хванати, те ще получат наказание между 3 и 10 години. Сигурно. Очевидно и там трябва се търси завишаване на наказанието.