Деян Денев: Искаме всеки сигнал за нарушение да бъде адресиран
Деян Денев: Искаме всеки сигнал за нарушение да бъде адресиран / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Деян Денев: Искаме всеки сигнал за нарушение да бъде адресиран
45146
Деян Денев: Искаме всеки сигнал за нарушение да бъде адресиран
  • Деян Денев: Искаме всеки сигнал за нарушение да бъде адресиран

Асоциацията на научноизследователските фармацевтични производители в България е една от организациите, които следят за спазване на етиката във взаимоотношенията между лекари и фармацевтични компании.

С промени в Етичния кодекс на асоциацията вече членовете на етичната комисия ще могат да се самосезират и образуват производство срещу компания, за която има съмнение че нарушава кодекса.

Асоциацията ще поддържа и публичен регистър на конгреси, симпозиуми, семинари, предназначени за медицински специалисти, където ще сигнализира за евентуални несъответствия на програмата или мястото на провеждането на събитието с кодекса.

Според Етичния кодекс на асоциацията, лекарите могат да получават малки подаръци от фирмите на стойност не повече от 40 лева. Освен това хонорарите на български лектори не могат да бъдат по-високи от 1,5 пъти на средната работна заплата за наетите по трудово правоотношение в областта на здравеопазването и социалните дейности.

За последните пет години в Етичната комисия са постъпили около 30 жалби за неправомерна реклама на лекарствени продукти. Към момента няма постъпили сигнали лекари да получават финансови или други стимули от фармацевтични компании, с цел да продават техните продукти, обясни за Дарик Деян Денев - директор на Асоциацията на научноизследователските фармацевтични производители в България.

Какво наложи да направите промени в Етичния кодекс?

Основните промени са свързани с възможността Етичната комисия на асоциацията да е не само пасивна и да чака жалби, подкрепени с доказателства, а и да реагира, когато има сигнали, които не са подкрепени с доказателства, да търси тези доказателства, да организира процедури и да налага санкции.

При какви обстоятелства бихте го направили?

Много широк кръг от обстоятелства - публикации в медиите, сигнали, телефонни обаждания. Всичко, което дава достатъчно данни, без да дава конкретни доказателства, че може да има съответно нарушение, комисията ще се ангажира. Просто искаме да сме сигурни, че всеки сигнал за някакво нарушение ще може да бъде адресиран, а не просто пасивно да се стои и да се гледа, докато нещата се случват.

Какво ще направите по отношение на събитията, които фармацевтичните компании организират за съответните лекари?

Събитията, които компаниите организират или подпомагат, имат стриктно научна цел и дават на лекарите информация за лекарствените продукти, не само за тях, но и за различните терапевтични подходи, която ще им помогне да лекуват своите пациенти по-добре. Това би следвало да е единствената цел на събитието. Регистърът, който ще направим, ще има за цел да подпомогне компаниите в своите разговори с организаторите, в организирането на своите събития, да следват именно този принцип и да не подпомагат събития, които има за акцент забавления, които не отговарят на кодекса по някакъв начин. Разбира се, решението дали компанията да подкрепи съответно събитие си остава на компанията, но със сигурност появата на дадено събитие в червено или в жълто ще сигнализира, че там може да се случи нещо нередно, което ще позволи на компаниите предварително да вземат своето решение,а и на обществото конкретно да мониторира съответното събитие.

Това ще се случва на Вашия сайт. Как ще могат да се ориентират потребителите?

Към момента това е само идея, но със зелено биха били събития, чието организиране не поражда никакви притеснения от гледна точка на правилата на кодекса. С жълто биха били събитията, които пораждат определени притеснения във връзка с програмата на събитието, дали има социална част или не, дали се позволяват, което по нашия кодекс е забранено, лекарите да бъдат придружени от своите съпруги например или съпрузи, мястото, където се провежда събитието. Така че маркирането на определено събитие в жълто ще подпомогне компаниите да вземат своето решение по-информирано за провеждането на съответното събитие.

Вие регламентирате всичко това чрез Етичния Ви кодекс, в други държави на ЕС това регламентирано ли е и чрез законодателството?

Обикновено това е материя, която не се поддава на законово регламентиране. Мога да дам конкретен пример. Ние в нашия код може да кажем, че 5-звездни хотели в курортни дестинации не са правилното място за провеждането на такива събития. Държавата няма как да го каже в съответната регулация, защото то би било проблем във връзка с хотелите. Но ние можем да го кажем по отношение на нашите компании. Това не е препоръчително място да се провеждат събития. Да не кажем, че те всъщност са абсолютно забранени.