Държавата, бизнесът и синдикатите обсъдиха проекта за промени в Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж.
С проекта се предвиждат нормативни промени, с които се определя начинът за изчисляване на пенсията, която ще се получава от Националния осигурителен институт при осигуряване и в универсален пенсионен фонд. С предложените изменения се създава механизъм, който гарантира точното прилагане на закона при определянето на намалението на индивидуалния коефициент, когато бъдещият пенсионер е правил вноски и във втория пенсионен стълб и има право на втора пенсия.
При определяне на индивидуалния коефициент за изчисляване на пенсията от НОИ ще се отчитат и годините осигурителен стаж със и без осигуряване в универсален пенсионен фонд, като се взема предвид броят на месеците, през които лицето е осигурявано в универсален пенсионен фонд спрямо общата продължителност на осигурителния му стаж. Ще се взема предвид и трансферът от държавния бюджет в размер 12 на сто върху сбора от осигурителните доходи на всички осигурени лица за периода от 2009 г. до 2015 г. включително.
По този начин се осигурява по-прозрачен и по-справедлив начин при определяне на намалението на пенсията от държавното обществено осигуряване. Прогнозите показват, че първите пенсионери след 31 август 2021 г., могат да очакват средно с около 10% или 50-60 лв. по-висок размер на пенсията от НОИ в сравнение с тази, която биха получили, ако не беше предприета промяна в изчисляването на индивидуалния коефициент, уточняват от правителствената информационна служба.
С промените се намалява и административната тежест за гражданите. Урежда се по нов начин преизчисляването на пенсиите с осигурителен стаж и/или доход след пенсиониране. Предвижда се заявлението на лицето за ежегодно преизчисляване на пенсията да може да се подава както едновременно със заявлението за отпускане на пенсията, така и на по-късен етап. В случай че преизчисляването с осигурителен стаж и осигурителен доход е по-неблагоприятно за пенсионера, размерът на пенсията се определя само въз основа на осигурителния стаж, придобит след пенсионирането, съответно след последното преизчисляване на пенсията.
Друга част от промените предвиждат, че в случаите, когато лицето вече е представило оригинални документи пред пенсионния орган и в пенсионното му досие има заверени копия от тях, при последващо отпускане на пенсия или добавка да не се изискват отново оригиналните документи.
Приетите промени ще окажат положително въздействие върху над 2,314 млн. души, осигурени в универсален пенсионен фонд и върху близо 2,1 млн. пенсионери с пенсия от държавното обществено осигуряване.
Социалните партньори обсъдиха и постъпилия Анализ на изпълнението на мярката 60/40.
По данни на Националния осигурителен институт към 31 март 2021 г. по мярката са изплатени 1 006 098,9 хил. лв. Общият брой на подкрепените работодатели е 12 784, като за целия период са запазени работните места на 288 884 работници и служители.
На следващо място социалните партньори обсъдиха предложението на КРИБ заплащането на таксите за минералната вода от хотелите и СПА-центровете за 2020 г. и 2021 г. да се извършва на база реално използваното количество вода. Предложението, като една от мерките за преодоляване на икономическите последици от пандемията, беше единодушно подкрепено от представителите на синдикалните и работодателските организации.
С проекта се предвиждат нормативни промени, с които се определя начинът за изчисляване на пенсията, която ще се получава от Националния осигурителен институт при осигуряване и в универсален пенсионен фонд. С предложените изменения се създава механизъм, който гарантира точното прилагане на закона при определянето на намалението на индивидуалния коефициент, когато бъдещият пенсионер е правил вноски и във втория пенсионен стълб и има право на втора пенсия.
При определяне на индивидуалния коефициент за изчисляване на пенсията от НОИ ще се отчитат и годините осигурителен стаж със и без осигуряване в универсален пенсионен фонд, като се взема предвид броят на месеците, през които лицето е осигурявано в универсален пенсионен фонд спрямо общата продължителност на осигурителния му стаж. Ще се взема предвид и трансферът от държавния бюджет в размер 12 на сто върху сбора от осигурителните доходи на всички осигурени лица за периода от 2009 г. до 2015 г. включително.
По този начин се осигурява по-прозрачен и по-справедлив начин при определяне на намалението на пенсията от държавното обществено осигуряване. Прогнозите показват, че първите пенсионери след 31 август 2021 г., могат да очакват средно с около 10% или 50-60 лв. по-висок размер на пенсията от НОИ в сравнение с тази, която биха получили, ако не беше предприета промяна в изчисляването на индивидуалния коефициент, уточняват от правителствената информационна служба.
С промените се намалява и административната тежест за гражданите. Урежда се по нов начин преизчисляването на пенсиите с осигурителен стаж и/или доход след пенсиониране. Предвижда се заявлението на лицето за ежегодно преизчисляване на пенсията да може да се подава както едновременно със заявлението за отпускане на пенсията, така и на по-късен етап. В случай че преизчисляването с осигурителен стаж и осигурителен доход е по-неблагоприятно за пенсионера, размерът на пенсията се определя само въз основа на осигурителния стаж, придобит след пенсионирането, съответно след последното преизчисляване на пенсията.
Друга част от промените предвиждат, че в случаите, когато лицето вече е представило оригинални документи пред пенсионния орган и в пенсионното му досие има заверени копия от тях, при последващо отпускане на пенсия или добавка да не се изискват отново оригиналните документи.
Приетите промени ще окажат положително въздействие върху над 2,314 млн. души, осигурени в универсален пенсионен фонд и върху близо 2,1 млн. пенсионери с пенсия от държавното обществено осигуряване.
Социалните партньори обсъдиха и постъпилия Анализ на изпълнението на мярката 60/40.
По данни на Националния осигурителен институт към 31 март 2021 г. по мярката са изплатени 1 006 098,9 хил. лв. Общият брой на подкрепените работодатели е 12 784, като за целия период са запазени работните места на 288 884 работници и служители.
На следващо място социалните партньори обсъдиха предложението на КРИБ заплащането на таксите за минералната вода от хотелите и СПА-центровете за 2020 г. и 2021 г. да се извършва на база реално използваното количество вода. Предложението, като една от мерките за преодоляване на икономическите последици от пандемията, беше единодушно подкрепено от представителите на синдикалните и работодателските организации.