Следствен експеримент припомни трагедията с влака София – Кардам
Следствен експеримент припомни трагедията с влака София – Кардам / снимки: Sofia Photo Agency, DarikNews.bg, архив

Безпрецедентен следствен експеримент се провежда на жп гарата във Велико Търново във връзка с разглежданото от Апелативен съд дело за влака-убиец София - Кардам.

С помощта на БДЖ бе подготвена идентична композиция от пощенски, спален и кушет вагони, произведени през 60-те години. Целта на експеримента е да се установи възможно ли е било шафнерът на влака Георги Георгиев за четири минути от момента, в който три от свидетелките са го известили за пожара да изведе и спаси всички пътници. Опитът не се извършва от самия шафнер, който е подсъдим по делото, а от определено от съда лице, на което Георгиев е дал точни инструкции за собствените си действия по време на пожара.

Измерват се минутите, за които той е могъл да се придвижи до една от челните страни на вагона и да отключи двете странични врати, като в същото време с викове или чукане по вратите на купетата предупреждава за опасността пътниците. После и да се придвижи до срещуположната му страна и да отвори път за евакуацията, като освободи заключените врати.

По време на днешното заседание, голяма част от адвокатите възразиха срещу провеждането на експеримента, тъй като не присъстваха две от посочените от ВКС лица като свидетели на инцидента. Освен това, той бе проведен в светлата част на денонощието, което според адвокатите не отговаря на реалната обстановка по време на пожара. Въпреки това, съставът на Апелативния съд отхвърли възраженията и нареди провеждането на опита в присъствието на единствената свидетелка от фаталната нощ Ива Енгьозова.

Следствен експеримент припомни трагедията с влака София  Кардам
netinfo


Огненият ад, при който загинаха девет души, а други девет бяха ранени стана малко преди полунощ на 28 февруари 2008 г. Инцидентът се случи недалеч от гара Червен бряг в композиция от девет вагона. Това е най-тежкият железопътен инцидент у нас от 1992 г.

Великотърновският апелативен съд осъди шафнера на изгорелия кушет-вагон Георги Георгиев и началника на влака Иванка Костадинова на по 8,5 години и 5 години. Апелативните магистрати намалиха присъдите, наложени им от Плевенския окръжен съд, който беше постановил по-сурови наказания - 12 години затвор за Георгиев и 8 години за Костадинова. Третият подсъдим - бившият заместник-директор на „Спални и специални вагони” в „Пътнически превози” на БДЖ Георги Иванов беше оправдан.

Върховните магистрати връщат делото на същия съд за ново разглеждане от друг състав и от стадия по допускане на доказателствата. Те дават указания на по-долната инстанция, тъй като смятат, че са допуснати редица нарушения. Ход на делото на последната трета инстанция бе даден на 23 юни т.г. Пред върховните магистрати двама от тримата подсъдими по делото заявиха, че са невинни, направили са всичко, което е по силите им.