Неотдавна просветното министерство публикува на сайта си работните варианти на новите учебни програми за всички класове. Те не са окончателни и по тях ще има корекции, но се оповестяват сега поради широкия обществен интерес към тях. След тях е и новият предмет „Предприемачество и технологии“, който за първи път се въвежда още от първи клас.
Младите избирали професията според престижа й
Седми клас, в който учениците избират къде да учат, е ключов при обучението по предприемачество. В него с помощта на новите технологии учениците ще избират бъдеща професия. Проектите за нови програми предвиждат седмокласниците да намират и сравняват информация за професионалното образование, като по този начин се ориентират сами към каква гимназия да се насочат. Предвидено е също учениците да могат да идентифицират собствените си силни и слаби страни при избора на бъдеща работа.
Обикновено консултантите по кариерно ориентиране споделят, че седмокласниците са недостатъчно ориентирани къде какво образование се предлага, затова най-често изборът на гимназия в тази възраст се прави от родителите им.
Учат първолаците да пишат SMS на кирилица
С въвеждането на предприемачеството като учебна дисциплина още от първи клас децата ще учат за най-популярните професии, така че в седми да имат основна представа за дейностите, с които те са свързани. В този клас учениците учат също как се изготвят рекламни материали и се правят маркетингови проучвания за създаването на бъдеща фирма. Те ще правят и рекламни клипове с видеокамери или таблети.
В програмата е записано, че ученикът в седми клас ще „може да описва основните форми на организация на фирма“. Освен това тинейджърите трябва да са в състояние да „илюстрират и обосновават процедурите за създаване на фирма“, както и да създадат виртуален проект на своя собствена малка фирма. Учениците трябва да правят и разграничения между личен, семеен и фирмен бюджет, както и да могат да разработят свои варианти за бюджет на малка фирма.
Обучението по предприемачество - път към успеха
Сред новите знания е също способността им да проучват варианти за създаване на екологично стопанство. Предвидени са също и наблюдения в реална производствена среда.
В този клас процентът на новите знания, които получават учениците, е сравнително нисък - едва 35%. Залага се много повече на практическите знания и упражнения, които са 36% от общия процент на заниманията, пише „Стандарт“.
В следващите класове знанията на младите предприемачи се обогатяват с познаване на видовете кредити и данъци, като целта е да им бъде изградена една по-широка икономическа култура. Те ще трябва да боравят с базови икономически понятия, да ръководят виртуални предприятия и дори виртуални банки.