Глобите за шофиране в нетрезво състояние трябва да се увеличат, с това нарушение не бива да правим компромиси. В това бе категоричен депутатът от БСП Георги Свиленски в предаването "Кой говори" по Дарик. Той направи уговорката, че изразява лично мнение, но ще направи предложение в тази посока. Тезата на народния представител бе подкрепена от Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи и Георги Янакиев от Съюза на българските автомобилисти.
"Глобата за каране в нетрезво състояние трябва да се увеличи, а ако се повтаря нарушението, трябва да се отнема свидетелството за правоуправление, тъй като карането в нетрезво състояние е равно на опит за убийство. Даже е по-сериозно, тъй като качваш трима-четирима човека, които искаш да убиеш", каза Свиленски.
Той допълни, че основната цел на готвения нов закон за движение по пътищата е намаляване на жертвите при катастрофи. Средствата и методите за постигане на целта се обсъждат на поредица от кръгли маси, които ще предшестват създаването на работна група, която да напише текстовете по проектозакона, обясни депутатът.
В процеса на изготвянето на проекта първо ще бъдат формулирани отговорностите на участниците в движението - шофьори, пешеходци, общините и държавата като собственици на пътната инфраструктура, а на по-късен етап ще се определят размерите на санкциите. Не е важно да направиш глобата такава, че да не може да се плати. Важното е да е такава, че да накараш хората да не нарушават закона, каза Свиленски. "Мисля, че ще формулираме лесно размерите на глобите да бъдат достатъчно сериозни, но да бъдат и съобразени с доходите на хората", каза още законотворецът. Той е категоричен, че друг важен аспект е събираемостта на санкциите.
Когато се прави нов закон, трябва да се променят и регламентите по отношение на събираемостта на глобите, каза Владимир Тодоров. По думите му в момента ситуацията е парадоксална - само 50 на сто от наложените глоби се събират, а "районните инспектори са се превърнали в пощальони" и разнасят по домовете наказателни постановления, защото процедурата е стара и не работи. Процедурата са събираемостта обаче не е в закона за движение по пътищата, а в други закони, така че трябва да се мисли и за тяхната промяна, категоричен е представителят на асоциацията на пострадалите при катастрофи.
Според Георги Янакиев от Съюза на българските автомобилисти глобите имат своя възпитателен ефект. Обикновено нарушенията ги правят не хора с доходи 300-500 лева, а такива с по-скъпи коли и по-дебели портфейли, каза той. Когато човек знае, че трябва да плати 100 лева за еди-какво си нарушение, той ще спазва правилата по-добре.
Според Георги Свиленски интересна тема за дискусия е въпросът с какво трябва да са обвързани глобите. По неговото мнение единият вариант би могъл да бъде спрямо средните доходи в държавата. Друг вариант пък би бил спрямо личните доходи, който обаче ще е сложен за изпълнение, а третият - фиксирани, еднакви и поносими санкции. "Трябва да се намери балансирано решение, което да работи и да дава ефект", категоричен е Георги Янакиев. В момента на пазара има коли с цени, по-ниски от размера на глобите и се движат по пътищата, допълни той.
Свиленски и неговите събеседници в студиото на Дарик бяха категорични, че при установяването на нарушения и налагането на санкции трябва да се използва напредъкът на технологиите и да се намали субективният фактор.
Министерският съвет вече е внесъл предложения за законови промени, според които записите от полицейски камери да могат да се използват не само за налагане на глоби за превишена скорост, но и за неправилно изпреварване, паркиране на забранено място, минаване на червено, шофиране в бус-ленти.
Цялата дискусия за новия закон за движение за пътищата в предаването "Кой говори" чуйте в radio.dariknews.bg