Коледа и Нова година се оказват много благодатен период за хакерски атаки най-вече срещу онлайн магазини. Има опасност и за личните данни на потребителите, ако пазаруват от интернет платформи със слаба киберзащита. Кога ще разчитаме на повече сигурност?
По Коледа и Нова година хората пазаруват най-много и все по-често онлайн. Тогава уязвими стават не само потребителите, но и самите интернет магазини. Дори да е невидим цял един виртулен свят съществува паралелно с нашия. Скрито общество от хакери и хора, които се ползват от техните услуги.
Апаши разбиват по 1200 апартамента на Коледа
„Най-много зачестяват хакерските атаки срещу онлайн магазини. Това се случва от една страна, когато хакерите искат да променят цената на дадена стока в онлайн магазин, да променят самата стока. По този начин те могат да си купят стоката на нереална цена, която да постави трудности пред онлайн магазина”, обяснява пред БНТ Красимир Коцев, експерт по киберсигурност.
От друга страна наблюдаваме факта, когато онлайн магазини наемат хакери, за да съборят конкуренцията. По този начин те успяват да прихванат всички поръчки на хората по Коледа и да са единственото действащо лице.
Какво да (не) правим в онлайн пространството, за да се защитим от опасности?
За тези празници киберзащитата няма как да бъде затегната. Но от средата на идната година се очаква да влезе в сила европейски регламент, известен със съкращението си GDPR. Той цели да увеличи сигурността на личните данни. Фирмите, включително и социалните мрежи, ще бъдат подложени на нови, по-стриктни юридически и технически изисквания. Глобите при нарушаването им ще стигат до 4% от годишния оборот на компанията. При консорциумите-гиганти цифрата може дори да надмине десетки милиони.
Криминалистите съветват: Внимавайте за джебчии по празниците
„В момента, ако ние искаме да изтрием информацията си, било то от Facebook от Google, от която и да е голяма компания, всъщност ние трием индексирането към тази информация, т.е. начинът тя да бъде открита. Но самата информация остава. С въвеждането на регламента всеки един потребител на дадена компания, платформа, ще може да заяви желанието си неговите лични данни да бъдат изтрити от системата и от всички архиви на системата”, коментира Красимир Коцев.
А дотогава просто трябва да имаме едно на ум за паралелния невидим кибер свят. Той също като видимия има своите правила и специалисти, които знаят как да ги нарушават.
По Коледа и Нова година хората пазаруват най-много и все по-често онлайн. Тогава уязвими стават не само потребителите, но и самите интернет магазини. Дори да е невидим цял един виртулен свят съществува паралелно с нашия. Скрито общество от хакери и хора, които се ползват от техните услуги.
Апаши разбиват по 1200 апартамента на Коледа
„Най-много зачестяват хакерските атаки срещу онлайн магазини. Това се случва от една страна, когато хакерите искат да променят цената на дадена стока в онлайн магазин, да променят самата стока. По този начин те могат да си купят стоката на нереална цена, която да постави трудности пред онлайн магазина”, обяснява пред БНТ Красимир Коцев, експерт по киберсигурност.
От друга страна наблюдаваме факта, когато онлайн магазини наемат хакери, за да съборят конкуренцията. По този начин те успяват да прихванат всички поръчки на хората по Коледа и да са единственото действащо лице.
Thinkstock/Getty Images
За тези празници киберзащитата няма как да бъде затегната. Но от средата на идната година се очаква да влезе в сила европейски регламент, известен със съкращението си GDPR. Той цели да увеличи сигурността на личните данни. Фирмите, включително и социалните мрежи, ще бъдат подложени на нови, по-стриктни юридически и технически изисквания. Глобите при нарушаването им ще стигат до 4% от годишния оборот на компанията. При консорциумите-гиганти цифрата може дори да надмине десетки милиони.
Криминалистите съветват: Внимавайте за джебчии по празниците
„В момента, ако ние искаме да изтрием информацията си, било то от Facebook от Google, от която и да е голяма компания, всъщност ние трием индексирането към тази информация, т.е. начинът тя да бъде открита. Но самата информация остава. С въвеждането на регламента всеки един потребител на дадена компания, платформа, ще може да заяви желанието си неговите лични данни да бъдат изтрити от системата и от всички архиви на системата”, коментира Красимир Коцев.
А дотогава просто трябва да имаме едно на ум за паралелния невидим кибер свят. Той също като видимия има своите правила и специалисти, които знаят как да ги нарушават.