НПО-та въстанаха срещу задължителното училище за петгодишните
НПО-та въстанаха срещу задължителното училище за петгодишните / cнимкa: Sofia Photo Agency, архив
НПО-та въстанаха срещу задължителното училище за петгодишните
31515
НПО-та въстанаха срещу задължителното училище за петгодишните
  • НПО-та въстанаха срещу задължителното училище за петгодишните

Неправителствени организации се обявиха против задължителната предучилищна подготовка за петгодишните. Според тях промените в Закона за народната просвета, които бяха приети на първо четене, дискриминират родители, които желаят сами да отглеждат децата си. В отворено писмо до различни държавни институции неправителствените организации заявяват, че са категорично против увеличения размер на глобите за родители, които спират децата си от предучилищна подготовка.

По думите на Стоян Георгиев от гражданско сдружение „Асоциация общество и ценности" повечето родители не са съгласни с гласуваните поправки. „Има и такива, които са съгласни. Но в голямото си болшинство, понеже имаше едно проучване на НЦИОМ, над 90% от родителите са против тази промяна", обясни той.

Преди дни обаче министър Сергей Игнатов заяви, че в момента в образователната система са обхванати около 80% от петгодишните. Целта е предучилищна подготовка да започнат и останалите деца. Според Георгиев обаче решението на образователното министерство създава предпоставки за увреждане на психическото и здравословното състояние на децата. „Замяната на столовити хранене в проекта с термина „хранене" ще създаде предпоставка за нездравословното хранене на децата и консумация предимно на суха храна. На много места в училищата не са предвидени места за следобеден сън и почивка, което ще създаде условия за преумора на тази толкова крехка възраст", обясни той. Промените обаче предвиждат, че деца които ходят на предучилищна подготовка на места, където няма предвидени легла за следобеден сън, ще се обучават в полудневна форма.

Основен проблем, който се опитват да решат гласуваните промени е интеграцията на ромите. Според Теодора Колева от Форум за съвременно образование обаче задължителната предучилищна подготовка  ще доведе до по-голямата им изолация. „Ако държавата създаде услуги вътре в самата общност и образовани роми развиват ромски деца - това не е равно на сегрегация. Напротив това е мост да се развият тези общества отвътре на вън", заяви Колева. Редица ромски неправителствени организации обаче настояват за точно обратното - техните деца да учат в смесени класове и така да се премахнат ромските училища.