Новата ограда с Турция ще излезе тройно по-скъпа
Новата ограда с Турция ще излезе тройно по-скъпа / снимка: БГНЕС, архив

Новата ограда на границата с Турция ще бъде няколко пъти по-скъпа от съоръжението, построено по време на кабинета „Орешарски”. Само изграждането на участъка от 33,6 км в област Хасково, който е толкова дълъг, колкото построеният от предишното правителство - 30 км, ще излезе над 24 млн. лв. без ДДС. Цялата нова ограда обаче ще е дълга 131 км, което означава, че крайната цена може да достигне близо 100 млн. лева.

Сумите станаха ясни от съобщение на областната управа на Хасково, която публикува информация за първата копка на съоръжението в събота, пише в. „Сега”.

Правителството дава още 30 млн. лв. за оградата по границата с Турция

На 4 юни премиерът Бойко Борисов даде ясно да се разбере, че новата ограда не трябва да надвишава разходите за построената досега. „Ако приемем, че 30 км са 9 млн. лв., да се справят в същите параметри”, обясни той и добави, че е разпоредил проектът да се преработи. Борисов призна, че се бои от политически спекулации с цената на бъдещото съоръжение. На 19 юни, когато МС отпусна 30 млн. лв. за ограда, вътрешният министър Румяна Бъчварова също обясни, че разходите по оградата са били редуцирани почти два пъти.

Не е ясно за какво занижаване говори вътрешният министър, след като цената е няколко пъти по-висока от дадените досега пари. В сумата дори не влизат средствата, дадени за изготвяне на проектно-сметната документация за участъка. Все още не е ясно и колко ще струват другите два участъка - в Ямбол и Бургас, тъй като областните управи не се обявили договорените цени и кои фирми са избрали.

Областната управа на Хасково публикува имената на компаниите, които ще строят съоръжението и пътищата до него. Те са избрани без конкурс - с пряко договаряне. Това стана възможно, след като по предложение на депутати от ГЕРБ парламентът прие промени в Закона за обществените поръчки, които позволиха безконкурсно избиране на строителите на ограда. Основният аргумент тогава беше, че така ще се избегне продължителното обжалване.

Пътят за обслужване на защитното заграждение ще се изгражда от държавно предприятие „Транспортно строителство и възстановяване”. Това ще струва 3,8 млн. лв. без ДДС. Сумата е за цялата дължина на пътя край оградата.

Договорът за изграждането на самото съоръжение, с който изданието разполага, е с фирмата ЕТ „Металик-Иван Михайлов”. Той е на стойност 4,87 млн. лв. без ДДС, тъй като е само за част от оградата. Според областния управител на Хасково Добри Беливанов става дума само за десетина километра. От договора стана ясно, че останалата част от около 23,6 км ще продължи да се изгражда и през 2016 г. с анекси с фирмата изпълнител.