98299
Онколог: Второто мнение е наложен стандарт в Европа
Второто мнение в онкологията е наложен стандарт в Европа, който дава спокойствие както на пациента за приложеното му лечение, така и на лекаря, който е препоръчал това лечение. Това обясни пред Дарик радио един от водещите медицински онколози у нас д-р Росица Кръстева. Тя подчерта, че всеки уважаващ себе си лекар би поискал второ мнение от свой колега, когато говорим за онкологично заболяване на пациент. Обидени от второто мнение могат да се почувстват само некомпетентните и некоректните лекари, смята д-р Росица Кръстева.
"Второто мнение е наложен стандарт в Европа, който дава спокойствие както на пациента за това, че при него е приложено правилното решение от всички възможни, така и на лекаря, който го е препоръчал. Защото в крайна сметка ние работим медицина, основана на доказателствата, тоест ако ние имаме доказателства, че лекарствата, които трябва да изберем, са едно, две или три и примерно, аз съм избрала номер две, а колегата ми - номер едно, това трябва да бъде обяснено на пациента и той да знае, че това не е грешка, а просто една от всички възможности, които има", каза д-р Кръстева.
Пациентите не са наясно с правото си да искат второ мнение от друг лекар
На въпрос случвало ли ѝ се е да промени лечебен план на пациент при поискано второ мнение, тя отговори: "Изключително рядко, но във всички тези случаи съм давала аргументите си за това, давала съм обяснение не само на пациента, а съм говорила и с колегите, за да стигнем до единно решение, което е най-добро за пациента", каза тя.
Неврохирург: Пациентите са все по-достоверно информирани от интернет
На въпрос имат ли основания опасения на пациенти, които се притесняват да търсят второ мнение заради това, че би могло да бъде обидно за лекаря и да доведе до криза в доверието между медиците, д-р Кирова каза, че няма основание за такова нещо.
Лекар: Роботът „Да Винчи” носи огромна сигурност на пациента
"Всеки уважаващ себе си лекар, който препоръчва правилното лечение на пациента, няма такива притеснения. Напротив, самите ние, поне от моята практика като колеги, искаме второ мнение, като спестим това ходене на пациента, а директно го получаваме от съответния специалист. Всеки висококвалифициран лекар няма притеснение, че пациентът му ще потърси второ мнение. Обидени биха могли да се чувстват само некомпетентните, тези, които не са искрени, некомпетентните лекари, а смея да твърдя, че те са такива и в личния си живот", каза докторката.
"Второто мнение е наложен стандарт в Европа, който дава спокойствие както на пациента за това, че при него е приложено правилното решение от всички възможни, така и на лекаря, който го е препоръчал. Защото в крайна сметка ние работим медицина, основана на доказателствата, тоест ако ние имаме доказателства, че лекарствата, които трябва да изберем, са едно, две или три и примерно, аз съм избрала номер две, а колегата ми - номер едно, това трябва да бъде обяснено на пациента и той да знае, че това не е грешка, а просто една от всички възможности, които има", каза д-р Кръстева.
Пациентите не са наясно с правото си да искат второ мнение от друг лекар
На въпрос случвало ли ѝ се е да промени лечебен план на пациент при поискано второ мнение, тя отговори: "Изключително рядко, но във всички тези случаи съм давала аргументите си за това, давала съм обяснение не само на пациента, а съм говорила и с колегите, за да стигнем до единно решение, което е най-добро за пациента", каза тя.
Неврохирург: Пациентите са все по-достоверно информирани от интернет
На въпрос имат ли основания опасения на пациенти, които се притесняват да търсят второ мнение заради това, че би могло да бъде обидно за лекаря и да доведе до криза в доверието между медиците, д-р Кирова каза, че няма основание за такова нещо.
Лекар: Роботът „Да Винчи” носи огромна сигурност на пациента
"Всеки уважаващ себе си лекар, който препоръчва правилното лечение на пациента, няма такива притеснения. Напротив, самите ние, поне от моята практика като колеги, искаме второ мнение, като спестим това ходене на пациента, а директно го получаваме от съответния специалист. Всеки висококвалифициран лекар няма притеснение, че пациентът му ще потърси второ мнение. Обидени биха могли да се чувстват само некомпетентните, тези, които не са искрени, некомпетентните лекари, а смея да твърдя, че те са такива и в личния си живот", каза докторката.