Когато всяка секунда е живот, линейката се движи със светлини и сирена, преминава на червено, нарушава ограниченията и отнема предимство. Но дали в името на спасяването на човешки живот шофьорите на линейки са напълно освободени от глобите, които биха получили обикновените водачи? В България отговорът е нееднозначен.
Получават ли шофьорите на линейки глоби в България по време на работа? Какво гласи законът и какви са правилата?
Според Закона за движение по пътищата (ЗДвП), превозните средства със специален режим на движение (като линейки, полицейски коли, пожарни) имат право да нарушават някои правила, но само при включени светлинни и звукови сигнали и при спазване на мерки за безопасност.
Безпрецедентно: Освен да спасяват животи, линейките се борят и с глоби за превишена скорост
Чл. 91 от ЗДвП гласи:
„При изпълнение на неотложна служебна задача с включени специални светлинни и/или звукови сигнали водачът на превозно средство със специален режим на движение може да не спазва някои правила, но е длъжен да не застрашава останалите участници в движението.“
Какво става, когато има нарушение?
На практика шофьорите на линейки понякога получават глоби, особено ако:
► се установи, че не са били с включени сигнални устройства;
► не са имали реална неотложна медицинска мисия;
► са предизвикали инцидент поради превишена скорост или рисково поведение.
В системата на КАТ няма автоматично освобождаване от санкции – камерите регистрират всички нарушения. Дори линейките да са на сигнал, глобата се издава по общия ред, а след това болницата или шофьорът трябва да обжалват, като предоставят доказателства, че линейката е била на повикване.
Шофьори на спешна помощ от различни градове в България споделят, че понякога получават фишове за:
► преминаване на червено (дори с включени светлини);
► паркиране в забранени зони по време на посещение при пациент;
► превишена скорост извън населено място.
"Получавал съм глоба за това, че съм минал на червено – въпреки че бях на път за инсулт и имах включени сигнали. След това се наложи да пишем обяснения и да обжалваме", разказва шофьор на линейка от София.
Липсата на централен механизъм
Проблемът – според експерти е, че няма ясен и автоматизиран механизъм, който да освобождава спешните екипи от административни наказания в реално време. Това води до:
► допълнителна бюрокрация за водачите и болниците;
► психическо напрежение за шофьорите, които вече работят в стресова среда;
► случаи, в които шофьори плащат от джоба си, за да избегнат разправии.
Тоест в заключение можем да обобщим, че да си шофьор на линейка в България не значи, че си имунизиран срещу глоби – дори когато се надбягваш с времето, за да спасиш нечий живот.