България ще заведе дело пред съда на Европейския съюз, в двумесечен срок от публикуването на Пакета Мобилност I в Официалния вестник на Съюза. Това заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков в изявление пред медии, по повод окончателното приемане на Пакета Мобилност I от Европейския парламент. "Ще поискаме анулиране на част от разпоредбите на Пакет за Мобилност I и в момента тече подготовка за това. Останалите държави членки ще имат възможността да се присъединят към нашата позиция, за да бъдем по-ефективни във воденето на делото", категоричен бе Росен Желязков.
"Паралелно с подготовката на делото българската страна ще продължи да настоява до края на тази година, Европейската комисия да приключи с оценката на въздействие за последиците от връщането на превозното средство в осемседмичен период, както и прилагането на част от правилата за сухопътната част на комбинирания транспорт. Очакваме Комисията да изпълни ангажимента си и след оценката на въздействие, да внесе ново законодателно предложение, с което тези мерки и тези последици от предложението да бъдат анулирани", посочи министърът.
"Благодаря на всички български евродепутати, които изразиха единна позиция по Пакета Мобилност I, в защита на националния интерес. Ще продължим да бъдем рамо до рамо с нашите превозвачи в битката, която ни предстои. Вярвам че българските представители в ЕП, както и всички институции и колеги ще продължат да ни подкрепят", изтъкна министър Желязков.
По думите му, първоначално Пакетът Мобилност I бе замислен като законодателство, което цели да постигне баланс между условията на труд и социалните условия за водачите и свободата на превозвачите да предоставят трансгранични услуги.
"Окончателно приетият Пакет Мобилност I се отдалечава съществено от заложените цели и европейски ценности. Стана ясно, че идеята за правилното функциониране на Единния пазар и правната сигурност не са били сред съществените елементи, които се взимат под внимание при гласуването. Практическата недалновидност и неприложимост на част от разпоредбите, техният непропорционален и дискриминационен характер, както и настоящата пандемична обстановка не бяха взети предвид", подчерта Росен Желязков.
Министърът посочи, че с отнемане правото на водачите да избират мястото, където да ползват своята почивка се нарушава едно от основните права на ЕС - свободното движение на хора. Той каза още, че връщането на превозното средство в държавата по установяване влиза в колизия с прокламираните политики на ЕК и Съюза, и най-вече със зелената сделка.
Председателят на делегацията на ВМРО в ЕП Ангел Джамбазки остро критикува резултата от гласуването като го нарече поредно доказателство за двоен стандарт в Европейския съюз.
Според него приемането на пакета потъпква правото на свободно движение и свободна икономическа инициатива и самата идея за единния пазар в Съюза. Още повече част от приетите текстове противоречат на т.нар. „Зелена сделка“. 570 хиляди празни камиона ще пътуват допълнителни 780 милиона км, изгаряйки 188 милиона тона гориво на година.
Предвидените текстове задължават шофьорите да не спят в камионите си, а в специално предвидени за целта места за настаняване, каквито към момента не съществуват.
Българският представител смята, че приемането на пакет „Мобилност“ ще доведе до заграбване на бизнеса от страна на турските превозвачи, тъй като към момента не става ясно как този пакет ще се прилага за тежкотоварни камиони и техните водачи, които не са регистрирани на територията на ЕС.
"Паралелно с подготовката на делото българската страна ще продължи да настоява до края на тази година, Европейската комисия да приключи с оценката на въздействие за последиците от връщането на превозното средство в осемседмичен период, както и прилагането на част от правилата за сухопътната част на комбинирания транспорт. Очакваме Комисията да изпълни ангажимента си и след оценката на въздействие, да внесе ново законодателно предложение, с което тези мерки и тези последици от предложението да бъдат анулирани", посочи министърът.
"Благодаря на всички български евродепутати, които изразиха единна позиция по Пакета Мобилност I, в защита на националния интерес. Ще продължим да бъдем рамо до рамо с нашите превозвачи в битката, която ни предстои. Вярвам че българските представители в ЕП, както и всички институции и колеги ще продължат да ни подкрепят", изтъкна министър Желязков.
По думите му, първоначално Пакетът Мобилност I бе замислен като законодателство, което цели да постигне баланс между условията на труд и социалните условия за водачите и свободата на превозвачите да предоставят трансгранични услуги.
"Окончателно приетият Пакет Мобилност I се отдалечава съществено от заложените цели и европейски ценности. Стана ясно, че идеята за правилното функциониране на Единния пазар и правната сигурност не са били сред съществените елементи, които се взимат под внимание при гласуването. Практическата недалновидност и неприложимост на част от разпоредбите, техният непропорционален и дискриминационен характер, както и настоящата пандемична обстановка не бяха взети предвид", подчерта Росен Желязков.
Министърът посочи, че с отнемане правото на водачите да избират мястото, където да ползват своята почивка се нарушава едно от основните права на ЕС - свободното движение на хора. Той каза още, че връщането на превозното средство в държавата по установяване влиза в колизия с прокламираните политики на ЕК и Съюза, и най-вече със зелената сделка.
Председателят на делегацията на ВМРО в ЕП Ангел Джамбазки остро критикува резултата от гласуването като го нарече поредно доказателство за двоен стандарт в Европейския съюз.
Според него приемането на пакета потъпква правото на свободно движение и свободна икономическа инициатива и самата идея за единния пазар в Съюза. Още повече част от приетите текстове противоречат на т.нар. „Зелена сделка“. 570 хиляди празни камиона ще пътуват допълнителни 780 милиона км, изгаряйки 188 милиона тона гориво на година.
Предвидените текстове задължават шофьорите да не спят в камионите си, а в специално предвидени за целта места за настаняване, каквито към момента не съществуват.
Българският представител смята, че приемането на пакет „Мобилност“ ще доведе до заграбване на бизнеса от страна на турските превозвачи, тъй като към момента не става ясно как този пакет ще се прилага за тежкотоварни камиони и техните водачи, които не са регистрирани на територията на ЕС.