/ БГНЕС
С въвеждането на системата ще отпадне ангажимента на държавата да финансира АПИ
С въвеждането на тол системата ще има различни тарифи за различните класове пътища, като за тези в най-лошо състояние няма да се плаща, докато не бъдат ремонтирани. Това каза председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) инж. Светослав Глосов. Той участва в заседание на парламентарната Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление.
 
С въвеждането на електронните винетки от 1 януари ще има и уикенд винетки

Депутатите от комисията приеха на първо четене промените в Закона за пътищата, предвиждащи въвеждането на електронна система за събиране на таксите за ползване на републиканската пътна мрежа на база изминато разстояние за превозни средства и обща техническа допустима максимална маса над 3,5 т (ТОЛ) и на база време за леки автомобили с обща техническа допустима максимална маса до 3,5 т (електронна винетка).
 

БГНЕС


На заседанието присъстваха зам.-министърът на регионалното развитие и благоустройството инж. Валентин Йовев, началникът на политическия кабинет на министъра на регионалното развитие и благоустройството Весела Начева-Кръстева, главният секретар на министерството Веселина Терзийска и инж. Дончо Атанасов, член на УС на АПИ.
 
Инж. Глосов обясни, че се предвижда от Нова година да се въведат електронни винетки за леките автомобили. Цените им няма да се променят. Планира се и въвеждане на уикенд винетка, с която ще се облекчат пътуващите по републиканските пътища само през почивните дни като социална мярка. Тол системата трябва да бъде въведена през август 2019 г.  Тя ще обхваща 16 000 км републикански пътища, от съществуващите 20 000 км.
 
Тол системата ще обхване 11 000 км пътища в страната

„Системата е базирана на сателит, като ще има GPS проследяване, с което ще се следи целия трафик на товарните камиони. Контрол ще има и чрез камери, монтирани на рамки и наземен със 100 оборудвани автомобила. „Такава система се изгражда за първи път в Европа и България ще е първата държава с толкова модерна техника“, отбеляза той.
 

БГНЕС


Инж. Глосов допълни, че системата ще се управлява от ново звено в АПИ, което ще стопанисва и поддържа системата. Председателят на УС на АПИ добави, че не се предвижда с въвеждането на тол системата да се облагат републиканските пътища, които преминават през урбанизирани територии. „Те ще останат необлагаеми, както и в момента, като в същото време АПИ ще продължи да ги поддържа“, категоричен бе той.
 
Камионите ще плащат тол такса за около 55% от пътищата в страната

Инж. Глосов обърна внимание, че системата може да се надгради и при желание от общините и Народното събрание закона може да се промени и да се облагат с такси и общински пътища, приходите от които ще отидат за поддръжката им. Общинската пътна мрежа е с дължина колкото републиканската и в много лошо състояние, каза още инж. Глосов.
 
Той обясни още, че с въвеждането на системата ще отпадне ангажимента на държавата да финансира АПИ, тъй като тя ще се финансира от приходите от тол такси. „Тогава АПИ ще освободи един ресурс“, коментира още председателят на УС на АПИ. Той поясни, че идеята на АПИ е 50% от приходите от тол такси да отиват за поддръжка на съществуващата инфраструктура и 50% за нова инфраструктура.
 
Колко ще струва изграждането на тол системата?

Членът на УС на АПИ инж. Дончо Атанасов заяви, че тол системата е една от най-тежките, които се изграждат у нас. Според него тя ще е много по-справедлива от съществуващата в момента, защото този който руши най-много пътищата, ще плаща повече.
 
225 млн. лв. са приходите от продажбата на винетки за леки коли, а почти 100 млн. лв. идват от тежкотоварния трафик. Това е несправедливо и ще обърнем модела“, каза още инж. Атанасов. Той подчерта, че за да е ефективна системата ще има и по-строг контрол. „АПИ в момента събира с 20 млн. лв. повече приходи от винетки в сравнение с 2017 г. и с 40 млн. лв. повече от 2016 г., което идва от засиления контрол на превозните средства с МВР“, каза той.