/ ThinkStock/Getty Images
В черния петък: Внимавайте за неизгодни договори
99771
В черния петък: Внимавайте за неизгодни договори
  • В черния петък: Внимавайте за неизгодни договори
Да внимаваме да не бъдем обвързани с неизгодни договори по време на кампанията „Черен петък”. За това призовават от Комисията за защита на потребителите. От КЗП съветват, ако например от нас се изисква да подпишем договор за по-дълъг период от време, за да можем да се възползваме от по-висок процент намаление по време на кампанията, внимателно да прочетем с какво точно се обвързваме. От Европейския потребителски център в България пък ни припомнят да проверяваме сайтовете и страниците в социалните мрежи, от които пазаруваме, защото понякога се случва те да са фалшиви, а зад тях да стои несъществуващ търговец.

Черен петък: полезни съвети при пазаруване онлайн
 
Освен големия брой изгодни и дългочакани покупки по време на кампанията „Черен петък”, значително повишаване има и при сигналите за нелоялни практики от страна на търговците.
 
Константин Арабаджиев от Комисията за защита на потребителите разказва, че когато кампанията се е разпространила и в България, хората са купували главно техника и дрехи. С годините обаче това се променило и днес всеки може да се възползва от изгодната цена на телекомуникационни услуги, билети за събития, самолетни билети и най-различни стоки. Това обаче крие и големи рискове.

Шест забавни истории от Черния петък (ВИДЕО)

пазаруване
ThinkStock/Getty Images

Арабаджиев разказва, че един от често срещаните капани по време на кампанията „Черен петък” е да бъдеш обвързан с неизгоден договор. Освен това: "Четете внимателно условията. Има случаи, в които за да купите стока на определена намалена цена, търговецът ви казва, че не може да правите рекламации или нямате право на отказ от покупката".
 
Игнат Арсенов от Европейския потребителски център в България пък припомня, че правото да върнеш една стока в 14-дневен срок, да се откажеш от покупката, да направиш рекламация или да се възползваш от гаранцията в случай, че стоката се развали, са права, които имаме в почти всички случаи, когато пазаруваме онлайн. Изключение правят много малък кръг от стоки като например храна и бельо.

Пет ужасни инцидента, станали по време на Черния петък (ВИДЕО)
 
Арсенов припомня и да проверяваме внимателно от кой сайт пазаруваме и дали в него има контакти за обратна връзка, защото понякога се оказва, че интернет страницата е фалшива: "Ако търговецът е в рамките на ЕС, ние от ЕПЦ можем безплатно да съдействаме. Ако сайтът е извън ЕС, тогава положението става доста по-сложно. Потребителите имат няколко опции - първо, да се свържат с търговеца, да им върне парите. Ако не получат отговор или не могат да се свържат, защото често има само една контактна форма за връзка, няма адрес, няма имейл, то тогава, ако сме платили с кредитна карта, можем да се обърнем към банката издател, да оспорим плащането, да искаме съдействие от банката. Точно за тази цел е важно да пазим всички документи по време на цялата покупка".
 
Арабаджиев и Арсенов призовават всички, които имат съмнения за определени търговци или стоки, да се обърнат към Комисията за защита на потребителите на техния сайт или на горещия им телефон 0700 111 22. При установени нарушения от страна на международни търговци и онлайн платформи сигнали могат да бъдат подавани на сайта на Европейския потребителски център, както и на телефон 02 986 76 72.