/ ThinkStock/Getty Images
Договорът за изграждане на тол-системата ще бъде подписан днес. Стойността му е близо 150 милиона лева, а срокът за изпълнение - 19 месеца. Системата за електронно събиране на таксите за републиканската пътна мрежа ще замести хартиените винетки, които купуваме в момента. Тя ще бъде на база разстояние за автобуси и камиони и на база време за леките автомобили с тегло до 3.5 тона.
 
Договорът за проектиране, изграждане и въвеждане на електронна система за събиране на таксите за републиканската пътна мрежа ще бъде подписан от председателя на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Дончо Атанасов и от Михаел Вебер, представляващ изпълнителя консорциум „Капш Трафик Солюшън”.

Избраха изпълнителя на тол системата
 
На церемонията ще присъства регионалният министър Николай Нанков.
 
Очаква се тол-системата да покрие около 16 хиляди километра или две трети от републиканската пътна мрежа. Автобусите и тежкотоварните автомобили ще заплащат за изминато разстояние по цени на километър, които предстои да бъдат определени. За леките автомобили ще се ползват електронни винетки с фиксирана стойност.
 
Изпълнителят има 19 месеца да въведе тол-системата. Той ще я изгради за своя смета, а след това Агенция “Пътна инфраструктура”, която ще бъде неин собственик, ще я изплаща от събраните такси. Системата ще се управлява от държавен оператор.

Колко ще струва изграждането на тол системата?
 
Правителството очаква приходите от преминаване на камиони по републиканските пътища да се увеличат значително, достигайки около 1 милиард лева годишно.
 
При подаването на офертите консорциумът „Капш трафик солюшънс” около австрийската компания „Капш” спечели, като предложи 50 милиона по-малко от очакваните 200 милиона лева, а наред с това получи максималната възможна техническа оценка от 100 точки.
 
„Капш” има зад гърба си подобни поръчки в няколко европейски държави. Вторият конкурент, допуснат до финала, "Тол България", който включва само български компании, предложи 193.5 милиона лева и получи по-ниска техническа оценка.

АПИ: Електронната винетка няма да е по-скъпа от сегашната
 
На ниво технически оферти от търга бяха отстранени чешката "Толлнет", "Контракс", обединението "Телетол" и "Сиела".
 
Изграждането на тол-системата се забави над две години заради обжалвания. В началото на ноември 2017-та Комисията за защита на конкуренцията разреши да се започне предварителното изпълнение на договора, въпреки обжалването на избора на изпълнител от страна на „БГ път” и „Толлнет”. В края на декември Върховният административен съд отхвърли жалбите им.