Увеличаване на акциза на горивата предлагат енергийни експерти. Представителите на гражданското сдружение „Справедливи цени за горивата", чиято е идеята, уточняват, че подобно повишение не трябва да се отразява на цените за потребителите, а да се увеличи акцизът за компаниите. Той ще отива в държавната хазна, а събраните средства ще се използват за инвестиции. Енергийният експерт Илиян Василев коментира, че ако акцизът се повиши до 100 лева, ефектът в хазната ще бъде 300 милиона. Според него ако тези пари се вложат в пътища, хипотетично винетките могат да отпаднат.
Ниските данъци у нас позволяват на компаниите на пазара на горивата да извличат печалба, обясни енергийният експерт Илиян Василев от Гражданско сдружение "Справедливи цени за горивата". Решението е вдигане на акциза.
"Това ще създаде напрежение не на потребителя, цената трябва да остане същата, а този доход да се вземе от тези компании, за да влезе в хазната, защото примерно при 650 лева акциз увеличение със 100, това формира допълнителен приход в хазната, който може да бъде целеви насочен към пътен фонд от 300 млн.", каза Василев.
Бензинът и дизелът у нас остават сред най-скъпите в ЕС
По думите му по този начин много правителства сред които Германия и Австрия са увеличили акциза без потребителите да го почувстват:
"Ето това е мощен източник за поддържане на цялата пътна мрежа без винетките. Те могат да отпаднат".
Георги Георгиев от Гражданско сдружение "Справедливи цени за горивата" коментира, че в определени моменти превишението на цената у нас достига 30% при бензина и 50% при дизела. По думите му от тази надценка държавната хазна губи между 750 милиона и 1 милиард.
"В Германия крайната цена за потребителите е 2 лева, в България е 2 лева. Акцизът в Германия върху литър гориво е 1,20, в България е 0,65 стотинки. 1,20 от всеки литър прибира германската държава и строи магистрали, прави социална политика", каза Георгиев.
Василев допълни, че ако буквално се търси картел между шест компании, които са се договорили, такъв няма да се намери и в съда всичко ще падне, затова решението е увеличение на акциза.