Допълнителни 200 000 МВтч идват от пети блок на АЕЦ “Козлодуй”
Допълнителни 200 000 МВтч идват от пети блок на АЕЦ “Козлодуй” / Sofia Photo Agency

С близо две седмици по-рано завърши плановият годишен ремонт на 1000-мегаватовия пети блок на АЕЦ “Козлодуй”, съобщи в предаването „Седмицата” на Дарик радио изпълнителният директор на АЕЦ „Козлодуй” Иван Генов. Блокът бе включен в паралел с енергийната система на страната, след извършена проверка и издадено разрешение от Агенцията за ядрено регулиране.

По време на ремонтната кампания, която започна на 7 юни, бяха извършени планираните ремонтни дейности, профилактика на оборудването и презареждане на реактора със свежо ядрено гориво. Успоредно с това е подменено и модернизирано оборудването, като финансирането изцяло е осигурено със средства по Инвестиционната програма на АЕЦ. Подобренията ще осигурят съответствие на блоковете в АЕЦ “Козлодуй” със световните тенденции за постоянно повишаване на безопасността на ядрените съоръжения. В резултат на извършените ремонти, подобрения и модернизиране, за енергийната система на страната се осигурява допълнително над 200 000 МВтч.

Атаките срещу АЕЦ „Козлодуй” не би следвало да идват от привърженици на възобновяемите енергийни източници, защото те не могат да са алтернатива на ядреното гориво, а цените на въглищата, нефта и газа се повишават, коментира Иван Генов.

Държавната комисия по енергийно и водно регулиране определи най-ниска цена на енергията, нашата цена беше намалена с 2%, а на всички други производители е повишена, цените на останалите енергопроизводители са над 2 пъти по-високи, допълни Генов.

По повод твърденията, че вместо свежо, се използва рециклирано ядрено гориво, Генов поясни, че не смята рециклираното за по-евтино. Русия продава рециклирано гориво но за реактори тип Чернобил, каквито ние нямаме, обясни Генов. Той съобщи, че във втори блок на Калининската централа вече трета година вървят експерименти за преход към рециклирано гориво. След 4-та година на такъв експеримент и след анализ на поведението на горивото и резултатите, едва тогава могат да лицензират износа на такова гориво зад граница.