Слаб интерес към онлайн услугите на Община Варна
Слаб интерес към онлайн услугите на Община Варна / Dariknews.bg
Слаб интерес към онлайн услугите на Община Варна
82579
Слаб интерес към онлайн услугите на Община Варна
  • Слаб интерес към онлайн услугите на Община Варна

Едва 153 са подадените онлайн заявления и удостоверения от граждани и фирми на сайта на община Варна. От две години общината предлага на варненци 11 електронни услуги като  издаване на удостоверения за настоящ и постоянен адрес или наличие на задължения. Оказва се обаче, че интересът към електронните услуги не е голям. Това обясни пред Дарик Галина Пиперкова – началник отдел „Информационни и комуникационни технологии” към Община Варна.

Най-често гражданите ползват електронните услуги, които са към дирекция „Местни данъци и такси“ (като декларация за облагане на данък върху новопостроените имоти, удостоверение за наличие или липса на задължения и декларации по Закона за местните данъци и такси, удостоверение за степен на завършеност на строеж и декларации за плащане на данък за автомобил). Цените на услугите се запазват такива, каквито са и на хартиен носител.

От началото на годината само 57 фирми и физически лица са се възползвали от онлайн услугите на общината. Според Пиперкова това се дължи на факта, че на гражданите се налага да минават и през гишетата.

„Услугите се заявяват онлайн, но гражданите трябва да получат мокър печат на гишетата на общината, с който да удостоверят, че документите са валидни. Това отказва много от желаещите да подадат електронно своите декларации. Работи се по въпроса. Тъй като част от институциите все още искат документа, който гражданинът подава, да има мокър печат. Идеята е в бъдеще да се премине към комплексно административно обслужване и в тази връзка поддържаме кореспонденция с различни институции – например онлайн кореспондираме с УМБАЛ „Св. Марина“ относно издадените удостоверения за смърт”, обясни Пиперкова.

За да подадат заявленията си онлайн гражданите трябва да имат електронен подпис, актуална версия на операционна система, както и браузър и софтуер, отварящ PDF файлове. След това те трябва да свалят бланката със заявлението, да го подпишат и да окажат начина за получаване на услугата – на гише, онлайн или по пощата. След като заявлението бъде регистрирано, се получава входящ номер.

Галина Пиперкова увери, че сайтът на общината е криптиран и максимално защитен от хакерски атаки. „Към сайта върви и сертификат, който осигурява висока степен на сигурност. Самото заявление е подписано от гражданина и няма как да бъде манипулирано. От гледна точка на сигурност данните се получават директно на сървъра за обработка на документите”, обясни тя.