Кризата сериозно стопи пътникопотока в „Градски транспорт” във Варна. 30 000 души по-малко са се качили на автобус през юни в сравнение със същия период на миналата година, оплака се изпълнителният директор на общинския превозвач инж. Веселин Михайлов по време на днешното заседание на комисията по транспорт в местния парламент. Постъпленията в дружеството за юни са намалели с 62 000 лева. Приходите са били около 1,1 млн. лева, а година по-рано в хазната на „Градски транспорт” са влезли 1,16 млн. лева.
Най-сериозни загуби общинската фирма търпи от трайното поскъпване на енергоносителите. Само от 1-ви юни до сега повишението на дизеловото гориво надхвърли 10%. Подобно е положението и с природния газ. Увеличението на цената на тока е с 13% от 1-ви юли, а в свтопарка на дружеството има 40 тролейбуса.
„За периода август 2011г. – август 2012 г. дружеството е загубило 260 000 лева от дизел, 13 000 лева от метан и 3 000 лева от електроенергия само от разликата в цената. Когато аз поех дружеството, горивото на едро беше 1,74 лева, сега е 2,21 лева. Метанът беше 1,28, а в момента е 1,90 лева”, коментира Михайлов.
Разходите непрекъснато се увеличават, каза още той. От понеделник „Градски транспорт” започва нова кампания за издаване на безплатни карти за деца до 7 години. От 1 ноември ще са необходими повече средства за гориво заради отоплителния сезон. Освен това от 1 януари предстои да бъдат въведени касови апарати за извънградските линии, за които дружеството трябва да отдели около 250 000 лева.
От няколко месеца двата превозвача – общинският „Градски транспорт” и частният „Транстриумф Холдинг”, алармират, че непрекъснато растящите цени на горивата на фона на намаляващите приходи се превръщат в непосилен финансов товар за тях. Решението в тази сложна ситуация е да се повиши стойността на билетите или цената на пенсионерските карти. Друг вариант за спасяване на положението е доплащането на пенсионерските карти да бъде 35%, а не както е сега - 25%.
Решение кой е по-удачният вариант – да се повиши цената на билета или да се увеличи общинското доплащане за пенсионерските карти, така и не беше взето на заседанието. Местните парламентаристи решиха да обсъдят въпроса заедно с колегите си от финансовата комисия. Същевременно стана ясно, че е възложено на кметската администрация да направи разчет дали и с колко може да се увеличи общинската субсидия за пенсионерските карти.
При всички случаи промени ще има, какви предстои да видим. За последно билетът за градски транспорт поскъпна през лятото на 2008 година, когато цената му скочи от 80 стотинки на левче.