Проектантът за тесните велоалеи: Бяхме градоустройствено ограничени

Проектантът за тесните велоалеи: Бяхме градоустройствено ограничени
Проектантът за тесните велоалеи: Бяхме градоустройствено ограничени / снимки: Дарик Варна

Новите велоалеи във Варна ще бъдат напълно завършени до края на тази седмица. Това обяви проектантът Тодор Тодоров от софийската фирма "Трансконсулт 22", наета да проектира велотрасетата. Според Тодоров алеите отговарят на изискванията, дори в участъците, където са по-тесни.

За двупосочно движение на колоездачи изискванията са за ширина на алеята от 2 м. При еднопосочни велоалеи минималната допустима ширина е метър, което включва и двете водещи ивици по 25 см. Така на практика се получава, че асфалтът между тях е 50 см.

Минималната широчина, заложена в нормативните изисквания, е изчислена за трафик от 150 велосипедисти за 10 минути. Такъв трафик в нито един български град няма, смята Тодоров.

„На много места, не само във Варна, трябваше да се съобразим с градоустройствените дадености. Не се приемаха проектни предложения, които водят до промяна на регулационните планове. На много места това създава огромни трудности, които през 2009 г., при кандидатстването на градовете Варна, Бургас и София, не са били отчетени от общинските ръководства. Във Варна е трябвало преди това да се осигурят градоустройствено велоалеи. Това е трябвало да бъде свършено в периода 2008-2009 г.", обясни специалистът.

Велоалеите са използваеми, смята проектантът. Той разкри, че при проектирането на велотрасетата има направени компромиси на много малко места. Избегнато е унищожаванe на дървета. Премахнати са отделни дървета, но само там, където не е имало други възможности.

Проектантът за тесните велоалеи Бяхме градоустройствено ограничени
netinfo

„Неизбежно се получава използване на велоалеите с тротоарите от пешеходци. Трябва да се учим на съвместно съжителство, няма как", коментира Тодоров.

Към момента няма как велосипедистите да бъдат свалени на уличното платно. За съжаление нормативните документи не позволяват изграждане на обособени велоленти по улиците навсякъде във Варна, каквито са исканията на велосипедистите, обясни експертът.

Колоездачи: Новите велоалеи са скоростни отсечки за пешеходци

„Минималистичните, на места доста странни и абсурдни изисквания за велоалеите, е лесно да бъдат спазени, но това въобще не прави една велоалея качествена и ползваема. Да, отговаря на закона, но не отговаря на нито една от добрите практики за изграждане", е мнението на Здравко Василев, председател на велоклуб „Устрем".

На много места по новите велоалеи е невъзможно да се мине с велосипед, особено там, където алеите водят към подлез, показват пък наблюденията на редовия колоездач Калоян Стоянов. Според него на много места велоалеите не позволяват на пешеходците да минават от друго място, освен по трасето за колоездачи.

Проектантът за тесните велоалеи Бяхме градоустройствено ограничени
netinfo

„Новите велоалеи обичаме да ги наричаме "скоростни отсечки за пешеходци". Просто това е място, където майки с колички могат към момента да се придвижват по-спокойни. Те не предоставят възможност на велосипедистите да се движат свободно, понеже на всяка пресечка реално велосипедистът трябва да слезе от колелото и да стане пешеходец", сподели Стоянов.

Пешеходците, които се движат по велоалеи, подлежат на санкции. Такива във Варна обаче рядко се налагат, дори за паркиран на велоалея автомобил. В същото време в Закона за движение по пътищата са предвидени глоби за колоездачи, които карат по пътното платно, при наличие на велоалея на тротоара, припомни Василев.