Портних: 200 млн. лв. ще решат генерално проблема с канализацията, чакаме ги до 2019-та

Портних: 200 млн. лв. ще решат генерално проблема с канализацията, чакаме ги до 2019-та
Портних: 200 млн. лв. ще решат генерално проблема с канализацията, чакаме ги до 2019-та / netinfo

Генералното решение на проблема с наводняването на Варна при обилни валежи може да стане факт през 2019 година с реализирането на мащабни проекти за около 200 млн. лв. Това съобщи в предаването „Зала Пленарна“ на Дарик Варна кметът Иван Портних. Освен че е стара, канализацията в града не е пригодена да поема толкова големи количества валежи, обясни той. В момента се готви документация и се възлагат анализи за европейско финансиране по сектор „ВиК“ за около 200 млн. лв., с които Варна да реши проблемите с канализацията си. Една от причините за наводненията след обилни валежи е това, че битовата и дъждовната канализация са слети в много части на града. Наложително е те да бъдат разделени, за да се предотвратят бъдещи големи наводнения.

Портних изрази надежда, че европарите ще бъдат отпуснати и с тяхна помощ проблемът с варненската канализация ще бъде решен. Предстои продължението на колектора „Битоля – Пирин“, който ще пресече дъждовните води, слизащи към ниската част на града, както и с разделяне на битовата от дъждовната канализация в ниската част на „Одесос“. Всеки от двата етапа е на стойност около 30 млн. лв.

Дотогава е създадена организация в проблемните зони на града да дежурят аварийни екипи. Ситуацията ще се подобри и след ремонта на булевардите „Цар Освободител“ и „Приморски“, където ще се разшири дъждоприемната канализация, увери кметът. Активно се работи и по двата охранителни канала в „Аспарухово“.

Ремонт на Аспаруховия мост - догодина

Вторият етап на ремонта на Аспаруховия мост ще продължи през пролетта на следващата година. След анализ и разчети е взето решение дейностите да се извършват при благоприятни климатични условия, за да е по-качествено изпълнението. От Агенция „Пътна инфраструктура“ са уверили, че ще ще бъде осигурено финансиране.

Освен инфраструктурата, част от проблема е и потокът от тежкотоварни автомобили, които возят жито до пристанището, отбеляза кметът, според когото е по-разумно стоката да се товари на езерото, а зоната „Варна – Изток“ да стане част от градската среда.

Проектът за новия интермодален терминал е на финална фаза, но изграждането му ще е дълъг процес, тъй като ще са нужни много средства, добави Портних и уточни, че се търсят различни форми на публично-частно партньорство.

Ремонтите

Догодина общината ще заложи на масови ремонти на улици и междублокови пространства в кварталите. Отново заедно с тях ще се подменя и подземната комуникация. Капиталовата програма за 2017-та включва 84 млн. лв. по ОП „Региони в растеж“, с част от които ще се ремонтират „Цар Освободител“, бул. „Приморски“, бул. „Васил Левски“, ул. „Народни будители“, „Първи май“, ще се разшири ул. „Мара Тасева“.

През втората половина на следващата година Сцена "Филиал" на театъра ще бъде обновена също със средства по „Региони в растеж“. Проектът на стойност 6 млн. лв. е изготвен съвместно с ръководството на културната институция и включва цялостен ремонт на сградата. Общината ще участва с около 50% съфинансиране.

Експоцентърът

Скоро ще бъде обявен конкурс за строителството на експоцентър до Спорта зала, а процедурите по проекта вече вървят, съобщи още Портних.

„Голяма част от важни форуми и изложения се провеждат на други места, тъй като нямаме подходяща база. Този експоцентър ще привлича целогодишно гости на различни събития. Той е подкрепа и за малкия и среден бизнес“, коментира кметът.

Дупката

Конкурс ще бъде обявен и за реализирането на проекта за Дупката. Той вече е на финалната си права, а решение за тази зона ще се търси след публично обсъждане, увери кметът и добави, че има идея за европейско финансиране.

„Максуда“

Продължава активната работа по проекта за продължението на бул. „Васил Левски“ и свързването в участъка от стадион „Спартак“ до бул. „Вл. Варненчик“ и връзката от „Вл. Варненчик“ до ул. „Девня“, което неизбежно налага необходимостта от събаряне на незаконните постройки в „Максуда“, каза Портних.

Синята зона

В средата на другата година Варна може да има работеща Синя зона. Вървят процедурите, а с избора на доставчик на софтуер и след купуване на оборудване и автомобили ще има готовност тя да стартира, обяви още варненският кмет.