/ Thinkstock/Getty Images
На 15 март отбелязваме Световния ден на потребителите. На този ден преди 56 години за първи път са формулирани основните права на потребителите:

Правото на безопасност. Правото на информация. Правото на избор. Правото да бъдеш чут. През годините с развитието на икономиката, глобализацията, отварянето на границите на държавите и свободното движение на стоки и услуги, нараства и значението на потребителската защита.

Потребителите в Европейския съюз получават все повече права: правото на образование по въпроси, отнасящи се до защитата им; право на неподвеждаща реклама; право дефектните стоки да бъдат ремонтирани или заменени; право на договори без неравноправни клаузи; право за връщане на стоки, закупени от разстояние, в срок от 14 дни; право на безплатна помощ от Европейските потребителски центрове за проблеми с търговци в чужбина; правото на сдружаване.

Всички тези права и редица други са гарантирани за потребителите от Европейския съюз посредством развитието на нормативната база и действащи контролни органи. Тяхната реализация е подпомогната от усилията на неправителствени организации и браншови сдружения.
За първи път Световният ден на потребителите се отбелязва на 15 март 1983 г. и оттогава се превръща във важна дата за всички организации и институции, ангажирани със защита правата на потребителите.

По повод Световния ден на потребителя, Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, съвместно с Центъра за качество на стоките и потребителска защита към Икономически университет – Варна и Комисията за защита на потребителите, организира кръгла маса на тема „Качество на стоките и защита на потребителите“ във Варна. Форумът ще се проведе от 10.00 часа в Икономическия университет.