Варненско семейство обвини училище в дискриминация заради отказ да приеме в първи клас дете с увреждане. Тимшел Костадинова е родена със Спина бифида. Увреждането й е удостоверено от ТЕЛК към МБАЛ „Света Марина“. Тази година й предстои да бъде в първи клас. Детето ползва придружител по програмата Социален асистент към Община Варна. Родителите подават документи за прием заедно с ТЕЛК решението в СОУПЧЕ „Ал. С.Пушкин“.
„Изборът ни на училище е повлиян от добрата материална база, сградния фонд и уверението от страна на помощник директора на СОУПЧЕ „Ал. С.Пушкин“ – Варна, г-н Николов, че има възможност да се отдели специално помещение за тоалет на детето. В други училища, които посетихме предварително, няма подобни условия“, обясни майката на Тимшел Славея Костадинова.
Детето остава извън списъка с класираните с обяснението, че не отговаря на критериите за прием за първи клас, тъй като няма адресна регистрация в непосредствена близост до училището.
„Съгласно четвъртия критерий от списъка, изтеглен от сайта на училището, предимство се дава на: „Деца със специални образователни потребности /С адресна регистрация , съгласно приложение №2/. В училището няма изградена достъпна архитектурна среда. Представя се медицинско удостоверение от ЛКК или ТЕЛК. “Цитираният критерий не само, че не дава предимство на децата със специални образователни потребности /СОП/, но и допълнително утежнява приема им в СОУПЧЕ „Ал. С.Пушкин“ – Варна.
Прави впечатление, че на сайта на РИО-Варна, където са изнесени критериите за всяко отделно училище в Община Варна, въпросният четвърти критерий е формулиран по съвсем друг начин и има следния вид: „Деца със специални образователни потребности (училището няма изградена достъпна архитектурна среда)“. В този случай липсва изискването за адресна регистрация. Разминаването във формулировките носи коренно различно значение и за мен е явна и умишлена дискриминация към всички деца със СОП от страна на ръководството на СОУПЧЕ „Ал. С.Пушкин“ – Варна“, пише майката в жалба до компетентните институции.
„Детето има хронично заболяване, но няма статут на дете със специални образователни потребности. Просто родителите не са извървели тази процедура докрай още докато детето е в детската градина. С цялото уважение към семейството на това дете и към самото дете, което има това страдание ние посочваме две училища в района на дома на семейството, където вече има изградена традиция за работа с деца със специални образователни потребности – има съответното оборудване, най-модерната техника. Очаквам семейството да направи своя избор в кое училище да учи детето. Не че на детето е отказан прием. Отказан е прием в училище, където то не отговаря на посочените критерии от педагогическия съвет. Става въпрос за Руското училище“, обясни пред Дарик началникът на Регионалния инспекторат по образование Венцеслава Генова.