Няма да повдигат Аспарухов мост, изграждат огради и мрежи срещу самоубийци
Няма да повдигат Аспарухов мост, изграждат огради и мрежи срещу самоубийци / Dariknews.bg

Ремонтът на Аспарухов мост започва през следващата година, като се очаква да приключи в рамките на година и половина. Мостът няма да се разширява и повдига, за да може да минават по-големи кораби, но се предвижда да се изградят мрежи и огради, които да намалят случаите на самоубийства. Това обясни във Варна шефът на Агенцията по пътна инфраструктура инж. Лазар Лазаров.

„Идеята за повдигане на височината с 10 метра към момента е нереализируема. За да бъде направено повдигане горната част трябва да бъде премахната нацяло, ригелите да бъдат съборени и самите колони да се повдигнат. Трябва да се изградят кожуси около колоните, които да усилят допълнително съоръжението, а това няма как да стане в момента“, каза Лазаров.

При ремонта ще се поставят допълнителни ограждения и мрежи, за да не се скача от моста. Желанието за изграждането на мрежите е било от страна на кмета и местната администрация. „Идеята е да намалеят случаите на самоубийства и тези, които са решили да скачат, да размислят докато се катерят по моста“, обясни шефът на АПИ.

Проектирането вече е приключило, като прогнозната стойност на ремонта е 35 млн. лв. В тази сума обаче не влизат допълнителните съоръжения като мрежите и оградите срещу самоубийци, изграждането на велоалея, декоративно осветление и озеленяването. Ремонтът ще се извършва на етапи, като идеята е да не се възпрепятства нормалното придвижване и да не се образуват тапи. Реконструкцията ще започне от кръстовището с бул. „Девня“, като по думите на инж. Лазар Лазаров този участък е в най-тежко състояние, тъй като там се извършва връзката с големите товари, които идват от Пристанище Варна.

„Това е първото съоръжение, което сме подготвили като поредица от такива, които ще бъдат ремонтирани. Самият Аспарухов мост е голямо съоръжение и ще е най-скъпо, но е емблематично за Варна и по тази причина направихме няколко открити срещи с архитекти и НПО-та, тъй като имаше идея да се направи такъв проект, че освен конструктивните подобрения, които трябва да се направят на моста, да има и такъв облик, който да е емблематичен.

Проблемите на моста са в това, че когато е строен преди десетилетия нормите за проектиране против земетръс са били такива, че той не е осигурен на най-тежката степен на сеизмичност. Арматурното желязо е само гладко, то не е оребрено и няма закотващ ефект, но поне дебелината е спазена“, каза инж. Лазар Лазаров.