Люти спорове за Морската градина, преговорите са в задънена улица
Люти спорове за Морската градина, преговорите са в задънена улица / Дарик Варна, архив

До задънена улица достигнаха тежките преговори между двете враждуващи страни – собственици на заведения в Морската градина и екоактивисти - защитници на паркa. Днес те имаха среща с кмета Кирил Йорданов в опит за сближаване на позициите относно автомобилното движение в парка, но до компромисен вариант така и не се стигна. Разговорите, които продължиха повече от час и половина, излязоха от границите на добрия тон и се стигна до разгорещени спорове.

Собствениците на заведения в Морската градина изтъкнаха, че нямат какво повече да губят.  Те са категорични, че трябва да се вдигне тоталната забрана за движение на автомобили в приморския парк. Според тях тя не бива да важи за коли, които отиват до обекти с осигурен паркинг. „След въвеждането на ограничението оборотите ни паднаха многократно. Ресторантът, който е под наем в Делфинариума, вече затвори и 18 души са на борсата“, коментира един от собствениците.

Екоактивисти на свой ред изтъкват, че Морската градина е парк и колите нямат място в нея.  „Който иска да ползва Морската градина, има градски транспорт, да си отиде с него. Защо се даде приоритет на бизнеса? Морската градина място за бизнес ли е и кой е разрешил там да има 100 обекта“, попита Кънчо Бонев, зам.-председател на Обединено гражданско сдружение, което участва в протестите срещу застрояване на Морската  градина. Той се обяви за местен референдум - идея, която градоначалникът преди ден лансира.

Решение на проблема, макар и не в краткосрочен план, е в изграждането на паркинги в близост до Морската градина. Според кмета Кирил Йорданов един от вариантите е върху 6 дка общински терен да се построи паркинг с пари от местната хазна. Мястото се намира близо до Делфинариума и ще осигури около 400 паркоместа. Ръководството на атракциона също има готовност със свои средства и върху свой парцел да построи паркинг за 150 места.

От сдружение „Варна диша“ пък излязоха с нестандартната идея. Те предлагат под магистралния път за „Златни пясъци“ да бъдат построени подземни паркинги. „Става дума за изграждане на паркинги между подлезите по продължението на бул. „Княз Борис I”, като ние сме изчислили, че тази територия могат да се съберат 1760 автомобила. И след като в Общия устройствен план е заложено копаене на тунел, така и така ще се копае, можем да използваме този момент и да изградим допълнителни паркоместа“, каза Славена Панайотова, председател на сдружението.

Подобна идея не е неизпълнима, но е много скъпо решение, смята главният архитект на Варна Петър Йорданов. Там най-вероятно има доста подземна инфраструктура и изместването й ще струва много, допълни той.

На срещата се чуха най-различни идеи, но до решение не се стигна. До дни ще се състои нова среща, на която вече се очаква да има сближаване на позициите.

На днешната среща присъстваха председателят на Общинския съвет, районни кметове, шефът на варненската полиция, председатели на ресорни комисии в местния парламент, общински съветници.