Грешки в платежните нареждания могат да станат причина за прекъсване на здравноосигурителните права. Превеждането на грешна сума за здраве или пропуск при вписване на име или ЕГН на задълженото лице в платежното могат да доведат до неточно плащане и здравните права да не бъдат възстановени, предупреждават от НАП.
Според последните промени в законодателството, които са в сила от началото на 2010 г., вноските на самоосигуряващите се вече се правят по ЕГН, а не по БУЛСТАТ. Нови са и кодовете за вида на плащането, които самоосигуряващите се използват за здравно осигуряване и социални осигуровки. Вноските за родените преди 31 декември 1959 г. и след тази дата вече се правят по един общ код, вместо по два, както беше досега.
Препоръчително е, когато български гражданин не е внасял здравните си осигуровки за продължителен период, да преведе парите с отделно платежно нареждане за всеки месец. Така се гарантира коректното плащане и бързо възстановяване на загубените здравноосигурителни права.
До дни в сайта си НАП ще публикува електронен здравен калкулатор, който автоматично изчислява неплатените вноски за здраве, заедно с лихвите. Здравният статус вече може да се проверява и по телефона на цената на градски разговор от цялата страна. Номерът на информационния център на НАП е 0700 18 700.