Христо Крачолов
Христо Крачолов / Дарик радио, Пловдив
„Само за миналата година Пловдивският апелативен съд е разгледал 60 дела за пътно – транспортни произшествия, от които е последвала смърт на едно или повече лица. В сравнение с предходни години техният брой се е увеличил с близо една трета“, това каза в ефира на съдебната рубрика на Дарик радио „Темида“ съдия Христо Крачолов от Апелативния съд в града на тепетата.
 
Магистратът уточни, че от началото на годината до съдебната ваканция постъпилите дела от този вид са 33.
 
„Или казано по друг начин, всеки месец, и то само на втора инстанция, разглеждаме поне по пет случая, при които са починали хора в резултат на пътно- транспортно произшествие“, допълни той и уточни, че тези цифри показват само броя на присъдите, обжалвани пред Апелативния съд. В тях не са включени делата, приключили окончателно  на първа инстанция или тези, при които на пострадалите е причинена само телесна повреда.
 
„Миналата седмица в едно съдебно заседание имахме насрочени седем дела, пет от тях бяха свързани с тежки пътни инциденти. За пръв път по време на съдебната ваканция, тази година, съдът се произнесе и по две искания за вземане на най-тежката мярка за неотклонение „задържане под стража“ по дела за катастрофи.
 
Последното дело, което приключихме е от днес. Състав на Пловдивския апелативен съд потвърди присъда, с която 43 годишен мъж е осъден на три години лишаване от свобода, които ще трябва да изтърпи ефективно. Той е признат за виновен за причиняване на катастрофа, при която е загинал 35- годишен велосипедист, след което е избягал от местопроизшествието“, разказа съдия Крачолов.
 
На база съдебния опит през годините, той поясни, че по отношение на високата скорост, е необходимо да се има предвид, че при удар автомобилът внезапно спира, хората, които се намират в него се стремят да запазят първоначалната си скорост. Върху тях действат т.нар. инерционни сили. Тогава телата на пътниците получават тежки увреждания не само от удари и деформации в купето. Често те дори изскачат през стъклото и падат на пътното платно.
 
„Може би на слушателите на Дарик ще е интересно да знаят, че ако един автомобил се движи с 50 км/ч и се удари челно в друг автомобил, който също се движи с 50 км/ч, скоростите им се сумират. Това означава, че натоварването на всеки един от тях е равен на удар в бетонна стена със скорост от 100 км/ч“, коментира още магистратът.
 
В ефира на „Темида“ той сподели една тревожно очертаваща се тенденция, а именно при която един автомобил спира, за да пропусне човек на пешеходната пътека, а друг автомобил, движещ се попътно в съседната лента, преминава с висока скорост, без да прецени ситуацията и удря пешеходеца.
 
Наказателното производство по случаите на тежките ПТП-та със загинали обикновено се развива на три инстанции и по този начин се гарантира максимална справедливост, категоричен е още съдия Крачолов.
 
Цялата тема чуйте в ефира на съдебната рубрика на Дарик радио „Темида".