Иновативен подход, дело на преподавателка от Основно училище „Христо Смирненски“ в Червен бряг, стимулира учениците да изследват света и да осмислят взаимовръзките между природата и човека. Благодарение на креативна STEAM практика и метода на Полина Владимирова традиционните учебни часове се превръщат във вълнуващо изживяване.
Този път учениците развихрят въображението си, за да създадат триизмерна природогеографска карта на България от естествени и рециклирани материали.
Подходът е разработен в рамките на международния проект S.TEMPO, реализиран с подкрепата на програма „Еразъм +“ и издателство „Клет България“. Тази и още много други STEM/STEAM активности са резултат от сътрудничеството между началните учители от България, Сърбия и Словения.
Проектът намира своята практическа реализация в класната стая на преподавателката Полина Владимирова, където учениците изработват триизмерна природогеографска карта на България. Разделени на екипи, всяка група се съсредоточава върху различна природна зона, като използва подръчни и рециклирани материали – найлонови торбички, капачки, картон, шишарки, черупки и миди.

Идеята е не просто да се пресъздаде релефът на страната, а да се представят връзките между природните дадености, климата, ресурсите и човешките дейности. Моделът превръща стандартния учебен час в работилница за идеи. Така децата усвояват знания чрез преживяване и откривателство – подход, който отговаря на съвременните образователни цели и изгражда умения за работа в екип, критично мислене и устойчиво отношение към средата.
„Виждаме как ученето може да бъде истинско приключение, когато децата излязат извън страниците на учебника и започнат да създават със собствените си ръце. Картата на България, изградена от рециклирани материали, е повече от проект – тя е символ на въображение, работа в екип и осъзнато отношение към света. Подобни инициативи са ярък пример за това как съвременното образование може да вдъхновява учениците и да развива умения с дългосрочна стойност“, споделя Бояна Табакова, ръководител отдел „Дигитални продукти, европейски и национални програми и бизнес развитие“ в издателство „Клет България“.
Проектът S.TEMPO две години вече служи като платформа за усъвършенстване и внедряване на STEM/STEAM подхода в началното обучение. Благодарение на сформираната международна мрежа от преподаватели, университети и образователни издателства от България, Сърбия и Словения са разработени и приложени множество иновативни практики, които обогатяват учебния процес и стимулират креативността и любопитството на учениците.