Енерго про
Енерго про / netinfo
Всички сме в ръцете на частните монополи. Правила там не важат, или по-точно важи правилото, че ние нямаме право. Искат Ви ЕГН – давате го, телефонен номер – също, имейл адрес – как без него? Равнопоставеност между двете страни, сключили договор с монополист, няма. Вие не можете да разговарят с компетентен човек, а само с нещо като робот, програмиран да изрича определени фрази. ЕГН-го Ви ще вземат, но Вие на тяхното нямате право. Нямате право и на телефонен номер, освен на един, който Ви свързва с роботизираните служители, отговарящи с предварително заучени и много общи фрази.

Абонат, живеещ в кооперация в Габрово, по обективни причини, пропуска да си плати тока. Естествено захранването е спряно.
Дотук всичко е нормално. Човекът, който и преди е имал вземане-даване с монополите, макар п одруги поводи, има едно на ум и се съгласява някой друг да застане на мястото му и да мине през цялата сага с възстановяване на електроенергията.

Разплащането става малко след 09:00 часа в централата на доставчика на ток в Габрово. Любезна жена обяснява, че е необходимо да се заплати сумата за тока и допълнително 19 лева, за възстановяване на захранването. По нейните думи, срокът е на следващия ден до обяд.

Оказва се, че към тези 19 лева трябва да бъдат пратени още 19, ако един абонат иска да ползва услугата „Експресно възстановяване“.
На изключения абонат му се налага да плати две услуги, а да ползва само една. Услугата, наречена „Експресно възстановяване“ , няма как да се ползва, ако не се ползва услугата за стандартно възстановяване. Служителката в габровската централа на ЕНЕРГО-ПРО обаче успява да обясни убедително, дори не се смущава, от въпроси за таксите. Тя показва любезно текст, поставен върху табела на видно място около гишетата. Сумата, която е посочена за „Експресно възстановяване“ е 38 лева.
 

ЕНЕРГО ПРО
личен архив


И така – експресната такса е платена. Но се оказва, че има разминаване между обявата на таблото, където е посочена сумата от 38 лева и от официалните документи за плащането, които са два от по 19 лева. Едната бележка е за услугата „Възстановяване на захранване (електромер“), а другата – „Доплащане експресно възстановяване (електромер). Но това е, както се казва, бял кахър. Плащането е направено преди обед – 09:40 часа и в рамките на шест часа след това в жилището трябва да има ток. След  17:00, когато клиентите на ЕНЕРГО-ПРО се прибират, се оказва, че пак е тъмно. И сагата продължава с обаждане на посочен телефонен номер за връзка с дружеството. След всички обяснения, че този разговор се записва с цел подобряване на услугата, отсреща се чува звънлив глас на представителка на нежния пол, която пита с какво може да бъде полезна.

- Здравейте, разговаряте с Мариета. С какво мога да Ви помогна?
- Здравейте, Мариета. Да направите проверка за абонатен номер 1200…..
- ЕГН може ли да ми кажете?
- Не, ЕГН не мога.
- Каква е тогава целта на обаждането Ви?
- Да проверите какво се случва с тока в този момент!
- Какво имате предвид с какво се случва с тока?
- Всичко изчистено ли е като плащане?
- Има дължима текуща сметка.
- Крайният срок за плащане кога е?
- 21 декември.
- До тогава токът не може да бъде спиран?
- Точно тока.
- Но в момента в жилището няма ток.
- Да, защото е имало други неразплатени задължения, които са платени днес.
- Така…и защо в рамките на шест часа след плащането не е възстановено захранването, както е посочено от дружеството?
- В колко часа е направено заплащането?
- Момент да погледна. В 09:40 часа.
- Много често колеги оставят предпазителя изключен с цел безопасност.
- Тоест, какво да направя аз?
- Да проверите до главното табло, ако е изключен да го включите.
- Това е блок от апартаменти. Таблото се заключва, аз нямам ключ за него.  Съседите наоколо имат ток, следователно главният предпазител не е изключен.
- Той главният предпазител си е за вашия апартамент. Добре, ще изпратим дежурна аварийна група на адрес. Телефон за връзка? Този, от който звъните ли?
- Точно този. И ми кажете, кога ще ги изпратите, за да съм тук и да видя какво точно се случва.
- По ред на постъпване се приемат сигналите.
- Редът на обслужването, моето, не започва ли в 09:40 часа?
- Към момента Вие подавате сигнал, име и фамилия може ли да ми кажете!
- Това не мога да го приема. Държа сега да затворите. Броим шест часа от 09:40, когато е направено плащането. Разберете кога ще дойде аварийната група, обадете ми се на този номер и ми кажете кога да ги очаквам. Шест часа от плащането отдавна са минали, вие ми дължите и някаква неустойка.
- Ще бъдете посетени от дежурна аварийна група.
- Вие кога ще ми се обадите, за да ми кажете кога ще стане това?
- Съжалявам, не мога да Ви дам точен час, когато се освободи група, при първа възможност, ще бъдете посетени.
- Аз Ви оставих мой номер, на който да ми се обадите. Ще изчакам. Вие ще разберете кога ще дойдат те и ще ми кажете. Разбрахме ли се така?
- Не е нужно да чакате на място…Ако е нужно да осигурите достъп, те ще Ви потърсят на номер, който оставихте.
- Това не е вярно. Ако си бях дошъл да гледам, дали за шест часа ще бъде пуснат тока, щях да се обадя, Вие щяхте да изпратите аварийна група, а не сега да ми твърдите, че от сега нататък съм пореден номер. Защото аз отдавна не трябва да съм пореден номер, а с пуснат ток.

Слушайте разговора между клиент и монополист 

Тази част от разговора приключва. Служителката Мариета така и не връща обаждане. Казала е, че няма намерение да го прави и точно този си ангажимент служителите на ЕНЕРГО-ПРО изпълняват. При второто обаждане от страна на клиента, той отново попада на нея. Тя изглежда изненадана, но увереността й бързо се връща. Техническият екип все още не е пристигнал, времето си тече. В жилището е тъмно, за щастие не е студено, но това е благодарение на камината с дърва.

Енергийната служителка Мариета продължава да настоява, че не може да даде информация за времето, когато технически екип на дружеството ще пристигне. Сумата за експресно възстановяване на захранването е платена, времето си тече. Въпросът защо е направено допълнително плащане тежи във въздуха. Часът за неекспресно възстановяване все повече се приближава и да платиш по-висока сума става безсмислено. Мариета и на това не може да даде отговор, а си повтаря заучените фрази. Не се ангажира да предложи компенсация. Обяснява, че е нужно да се подаде писмен сигнал, който ще бъде разгледан по надлежния ред.

След известно време в жилището все пак лампите светват.  Ето какво се е случило всъщност. Доказват го работниците от техническия екип. Въпреки платената двойна такса, никой не е подал сигнала за възстановяване на тока. Това е. Правете каквото искате. Пишете жалби и сигнали, говорете човешки, викайте, ако искате. Вие сте в ръцете на монополиста.