Деветокласници от 11 училища в област Добрич държат изпит по функционална грамотност
Деветокласници от 11 училища в област Добрич държат изпит по функционална грамотност / Дарик нюз, архив

Деветокласници от 11 училища в Добричка област днес държат изпит по функционална грамотност, съобщи за Дарик началникът на Регионалното управление на образованието Жоро Тошков. Изследването ще се проведе между 10.00 и 13.00 часа и ще продължи един учебен час. Инструментариумът за него е разработен от Центъра за контрол и оценка на качеството на училищното образование (ЦКОКУО).

Близо 5600 ученици в IX клас от цялата страна ще се явят на външното оценяване по функционална грамотност. Препитването ще обхване и по една паралелка от деветите класове на 11 училища в региона. Изпит ще има в Средното училище в Крушари, в Професионалната гимназия по земеделие в Генерал Тошево и в 9 училища в Добрич: "П.Р.Славейков", "Димитър Талев", "Св. Климент Охридски", "Св. св. Кирил и Методий",  Езикова гимназия "Гео Милев", Природоматематическа гимназия "Иван Вазов",  Финансово-стопанска гимназия "Васил Левски", Професионална гимназия по механотехника и електротехника "М. Ломоносов", Професионална гимназия по туризъм "П.Яворов".

Оценяването ще се извършва чрез тест, включващ 24 задачи с избираем или с кратък свободен отговор, информират от пресцентъра на МОН. Те са разработени така, че да измерват знанията и уменията на учениците при работа с различни по формат и вид текстове. Основните познавателни равнища, които ще бъдат измерени, са намиране и извличане на информация, обобщаване и тълкуване и осмисляне и оценяване. Текстовете в изследването могат да бъдат с различен контекст - личен, образователен, социален, професионален.

Външното оценяване по функционална грамотност е заложено в Националния план за действие в изпълнение на Националната стратегия за насърчаване и повишаване на грамотността през периода 2015-2016 г. Резултатите ще бъдат представени на регионалните управления по образование и училищата до средата на декември. Чрез тях ще могат да се разработят конкретни политики за преодоляване на съществуващите дефицити. До края на януари 2017 г. ЦКОКУО ще представи цялостен анализ на постиженията на учениците.