Близо 60% домакинства в Добричко с достъп до интернет в домовете си
Близо 60% домакинства в Добричко с достъп до интернет в домовете си / Thinkstock/Getty Images

58.5% от домакинства в област Добрич са имали достъп до интернет в домовете си през 2015 година, което е със 7.3 процента по малко спрямо предходната година. Това сочат данните от проучване на Териториалното статистическо бюро. В България 59.1% от домакинствата имат интернет в домовете.

Отчита се понижение от 3.5 процента и в дела на хората, които се възползват от удобствата на глобалната мрежа всеки ден или поне веднъж седмично. 54.3% от населението в Добричка област на възраст 16-74 години използва редовно интернет, т.е. „сърфират в мрежата“ всеки ден или поне веднъж седмично. Това отрежда десета позиция на областта по този показател. Начело в класацията са жителите на столицата.

Мъжете в областта са по-активни при редовното ползване на интернет в сравнение с жените - съответно 58.3 и 50.3%. Значителни са и различията при редовно използващите интернет по образование - 86.7% от хората с висше образование използват редовно глобалната мрежа, при само 34.3% с основно или по-ниско образование.

През 2015 г. делът на добруджанци, използвали глобалната мрежа за взаимодействие с държавната администрация и местното самоуправление е 6.1%, като за страната този показател е 17.8%. Използването на онлайн административни услуги от хората отрежда 26-то място на област Добрич, като на първо отново са жителите на София.

Регулярните интернет потребители най-често са ползвали мрежата за комуникация. Почти всички  ползват електронна поща и осъществяват телефонни или видеоразговори през интернет.

Други декларират, че са се възползвали от услугите на глобалното уеб пространство  за участие в социални мрежи, както и за да четат новини и онлайн вестници. Основни дейности в интернет са и намиране на информация за стоки или услуги, търсене на здравна информация и консултиране с онлайн енциклопедии. Следва делът на потребителите,  използващи интернет за търсене или кандидатстване за работа, както и за интернет банкиране. Най-често пазарувани онлайн са дрехите и спортните стоки, следвани от поръчките, свързани с пътувания или хотелски резервации, и стоките за дома.

Използването на складово пространство в интернет за съхранение на документи, снимки, музика, видео или други файлове (т.нар. „облачни услуги”) добива по-широка популярност сред регулярните интернет потребители на възраст 16 - 74 години. Най-активни в използването на облачни услуги са в Югозападния район (43.1%), докато в Североизточния район този дял е равен на 22.4% от лицата.

В изследването за 2015 г. е включен специален модул относно сигурността в интернет. Според получените резултати потребителите на интернет са имали проблеми, свързани със заразяване на компютъра с вирус или друга компютърна инфекция (напр. „червей” или „троянски кон”), което е довело до загуба на информация или време. Сравнително малък е делът на интернет потребителите станали жертва на злоупотреба с лична информация, изпратена по интернет, или на други нарушения на поверителността.
Съществува притеснение по отношение на сигурността при ползването на интернет, свързано с предоставянето на лична информация на онлайн общности в социални или професионални групи, при поръчване или закупуване на стоки и услуги и интернет банкиране.