Откриха нов гигантски вирус на хиляди години в Сибир
Откриха нов гигантски вирус на хиляди години в Сибир / снимка: Thinkstock/Getty Images

Учени откриха нов гигантски вирус на 30 000 години във вечната замръзналост в Сибир и успяха да го събудят, съобщи АФП. Откритието показва, че гигантските вируси "не са редки и са много разнообразни", каза Жан-Мишел Клаври от екипа.

С новия Mollivirus sibericum семействата на гигантските вируси стават четири. Първият от тях беше открит през 2003 г., като два от представителите му са намерени във вечната замръзналост.

Гигантските вируси се виждат лесно с обикновен оптичен микроскоп, защото диаметърът им е 0,5 микрона. Те лесно могат да бъдат сбъркани с бактерии. Според учените трябва да се запитаме дали няма риск някои от тези вируси да се събудят, ако човекът започне много да разбутва земята в арктическите райони.

Учените събуждат тези вируси в лабораторни условия с помощта на амеби като приемник. Преди това те проверяват да не са патогени за хората или мишките.

Миналата година същият екип успя да събуди друг тип гигантски вирус от същата проба и го нарече Pithovirus. Друго семейство Pandoravirus с 2500 гени беше описан в сп. "Сайънс" през 2013 г. Mollivirus sibericum има повече от 500 гени.

Научният свят се изненада много през 2003 г., когато беше открит първият гигантски вирус Mimivirus. Дотогава специалистите мислеха, че вирусите са задължително много малки и само с няколко гена.

Глобалното затопляне освобождава все повече полярен морски лед, което позволява да се стига до Западен Сибир и до Севера по несъществували досега морски пътища.

"Ако не внимаваме и ако индустриализираме тези места без предпазни мерки, рискуваме един ден да събудим вируси, за които мислим, че са изкоренени, като този на вариолата" - предупреди Жан-Мишел Клаври.