Първият атомен самолетоносач в света Ентърпрайз приключи последното си плаване в американската военна база в Норфолк, в щата Вирджиния, предаде Асошиейтед прес.
Хиляди членове на екипажите на самолетоносача, техни роднини и приятели се събраха, за да посрещнат кораба след приключването на 25-ата му последна мисия, която продължи почти 8 месеца.
На церемонията като топъл хляб беше разпродаден вестникът, разпространяван на борда на самолетоносача и наречен "Совалката".
Ентърпрайз участваше във всички големи конфликти от Кубинската ракетна криза през 1962 година досега. Той често пъти беше на мисии в Близкия изток и беше първият ядрен самолетоносач, преминал през Суецкия канал през 1986 година. Корабът беше и първият реагирал след атентатите от 11 септември 2001 г. чрез промяна на курса и насочване към Арабско море.

Самолетите на борда на самолетоносача имаха над 2200 излизания само в Афганистан в подкрепа на американските и многонационалните сили. С цел демонстрация на сила Ентърпрайз преминали през Ормузкия пролив 10 пъти.
На 1 декември самолетоносачът официално ще бъде изваден от въоръжение, като на тази церемония се очаква да присъстват около 15 000 души, сред които и ветерани от мисиите му. Ще са необходими обаче няколко години, за да бъдат демонтирани реакторите на самолетоносача.
Преди церемонията на 1 декември Ентърпрайз ще отпътува за кратък възпоменателен круиз, в който ще участват 1500 цивилни и военни, служили на борда на самолетоносача в 51-годишната му история.

Ентърпрайз е осмият американски кораб с това име, припомня БТА. Първият е бил конфискуван от британците още през далечната 1775 година.
Миналата година историята на самолетоносача беше белязана от скандал. Бившият командир капитан Оуън Хонърс беше уволнен защото показвал на екипажа клипове с непристойно съдържание, за да повиши морала на военните. По време на изслушването му от властите Хонърс заяви, че е действал по този начин, защото условията на кораба били много тежки. После призна, че се е държал непристойно и в крайна сметка остана в армията, преди да се пенсионира през април.
Ентърпрайз беше вторият най-стар кораб в американските военноморски сили след Конститюшън и в последно време възрастта му се усещаше. Частите му се повреждаха, но резервни не можеха да бъдат намерени, защото никой не ги произвеждаше, разказва старшина Дениъл Алмарас, който отговаряше за електронната техника на борда на самолетоносача.
